י"ז אייר התשפ"ד
25.05.2024

הביזיון בפוניבז: מחלוקת שלא לשם שמים

יש להסיר את המחלוקת הזו מקטגוריית 'מחלוקות לשם שמים'. כדי שהצעירים חדורי ההשקפה – לא יתלכלכו

הביזיון בפוניבז: מחלוקת שלא לשם שמים

המחלוקת האלימה בגבעת הישיבה בבני-ברק – שברה השבוע שיאים.

כל יהודי, גם אם ליבו לב של אבן הוא, מזדעזע לשמע התיאורים המצמררים אודות המתרחש בימים אלו בין כותלי ההיכל המפואר שידע מיליוני שעות יפות יותר - שעות של תורה בטהרה מפי עמלי התורה, ובראשם אדירי התורה - ממייסד הישיבה האגדי הרב מפוניבז', עבור ברבי שמואל רוזובסקי 'ממתיק התורה' - ועד גדול הדור מרן הרב שך, וה'מתמידים' של דורנו רבי חיים ברמן ורבי אהרן-יהושע צוקר.

חז"ל אומרים (אבות ה', י"ז): "כל מחלוקת שהיא לשם שמים – סופה להתקיים, ושאינה לשם שמים – אין סופה להתקיים".

אבי תנועת המוסר, רבי ישראל מסלנט – שמסופקני אם חלם על קטטה ברמה כזו – הסביר את דברי חז"ל לא רק כפשוטם: "כל עוד מדובר במחלוקת על עניין של חולין – ירושה, למשל – דרכה של מחלוקת להסתיים, והשלום בוא יבוא, אבל", אמר רבי ישראל בקול בוכים, "אם כל צד חושב שהמחלוקת היא 'לשם שמים', אזי סופה של המחלוקת להתקיים, והיא לא תיגמר לעולם".

אם מחפשים פיתרון בסכסוך המתמשך בגבעת הישיבה, כדאי להסיר את המחלוקת הזו מקטגוריית 'מחלוקות לשם שמים'. אולי הפיתרון הסופי לא יימצא מחר, אבל בינתיים, הצעירים חדורי התורה וההשקפה – הנסחפים למחלוקת זו במהירות מתוך רצון טהור 'לשם שמים' – יוכלו לחזור לתלמודם מבלי ללכלך את נשמתם.

הקריאה, אומרים ספרי החסידות, מעוררת את הזמן.

דווקא בשבוע זה, בו אנו קוראים את פרשת ההתייצבות של עם ישראל כאיש אחד בלב אחד מול הר סיני, נתאחד כולנו ונברח מהמחלוקת. זה לא עסק שלנו, זה אפילו לא עסק של תלמידי הישיבה המפורסמת. בואו נעזוב בשקט את הצדדים חלוקי-הדעות. לא תהיה להם ברירה, אלא לשבת בחדר-סגור – בעזרת דיינים ובוררים – ולהסתדר. אולי והלוואי.
פוניבז סכסוך אלימות לשם שמים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד