י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"צורך חרדי מובהק"

הכנסת אישרה: איש מקצוע חרדי יכהן במועצה הארצית לתכנון ובניה

זאת במסגרת החוק המסדיר את הרכב מוסדות התכנון ומאפשר מינוי חברים מטעם משרד ההתיישבות ומשרד החקלאות ושני נציגי ציבור • יוזם החוק ח"כ יעקב אשר: "אדם חרדי במוסדות התכנון יוכל לוודא שצרכי הציבור החרדי יבואו לידי ביטוי במפת השיווקים ושהתכנון ייעשה באופן מותאם"

הכנסת אישרה: איש מקצוע חרדי יכהן במועצה הארצית לתכנון ובניה
אילוסטרציה צילום: Yossi Aloni/Flash90

מליאת הכנסת אישרה אמש (שני) לאחר חצות שני תיקונים לחוק התכנון והבנייה, שמטרתם לשנות את הרכב מוסדות התכנון ולהוסיף נציגי ממשלה למועצה הארצית לתכנון ובנייה.
 
במסגרת החוק שנדון בוועדת הפנים, הוסיף יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר סעיף הקובע כי במועצה הארצית יתווספו על ידי שר הפנים שני נציגי ציבור הבקיאים בתכנון ובניה, האחד בן האוכלוסייה החרדית והשני בן האוכלוסייה הערבית. סעיף זה הוא יוזמה של ח"כ אשר שבתחילה הגיש זאת כהצעת חוק פרטית, זאת מתוך מטרה להביא לכך שבמוסדות התכנון יהיה נציג חרדי שיידע לשקף נכונה את הצרכים החרדים במפות השיווקים והתכניות וליישם אותם הלכה למעשה.
 
מדובר בבשורה חרדית אמיתית, שכן הציבור החרדי סובל ממצוקת הדיור יותר מכל מגזר אחר, מה שמצריך תכנון של אלפי יחידות דיור מותאמות מדי שנה לציבור החרדי. בשל כך, נוכחותו של איש מקצוע חרדי בצמתים המרכזיים של מוסדות התכנון, חשובה מאוד ועשויה להשפיע רבות לקידום תכניות דיור לציבור החרדי.

כמו כן, במקרים רבים מתברר רק בשלב הסופי של שיווקי התכניות כי הן לא הותאמו כהלכה לצרכי הדיור של הציבור החרדי שלו, מטבע הדברים, מאפיינים ייחודיים, ובכך נמנעת למעשה האפשרות ליישב את השכונה בציבור חרדי.
 
"ברבות השנים ולאחר פעילות מאומצת מול משרדי הממשלה, "אומר ח"כ אשר, "ישנה כיום פרוגרמה ייחודית לבנייה של שכונה חרדית עם כלל המאפיינים הרלוונטיים. דווקא משום כך, נחוצה עוד יותר עין חרדית שתהיה על שולחנות השרטוט של תכניות הדיור כבר בשלב התכנון. אדם חרדי שמכיר מבפנים את כלל הניואנסים, יידע להטמיע עוד בשלב התכנון את התיקונים הנדרשים כדי שהתכניות יותאמו לציבור החרדי באופן המיטבי ביותר".
 
התיקונים לחוק התכנון והבניה שנדון בוועדת הפנים קובעים את הרכבם של מוסדות התכנון ובהם: המועצה הארצית לתכנון ובניה, הוועדה לתשתיות לאומיות, הוועדות המחוזיות, הוועדות המקומיות, הוועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים (ולקחש"פ) והוועדה לשמירת הסביבה החופית (ולחו"ף).
 
במסגרת החוק הוחלט בוועדת הפנים גם ששר הפנים יוכל למנות כממלא מקום של נציג המהנדסים ואדריכלים במועצה הארצית, נציג של ארגון המייצג את המספר הגדול ביותר של קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות בישראל.
 
יו"ר הוועדה ח"כ אשר הסביר כי יש צורך שבמועצה ישבו נציגים שבאים מהשטח. עו"ד רוסלאן עותמאן, נציג משרד המשפטים הצטרף לדברים ואמר: "לא ראינו קושי שהתאחדות הקבלנים יהיו ממלאי מקום במועצה הארצית ובעלי זכות הצבעה מתוך 36 חברים. תהיה להם תרומה מיוחדת בוועדות".

יעקב אשר תכנון ובנייה ציבור חרדי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד