י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"נחשפתם במלוא עוצמתכם"

משרד הרווחה וכנסת ישראל ציינו היום את יום העו"ס הבינלאומי

הכנסת הקדישה את פעילותה לציון יום העו"ס הבינלאומי על רקע תפקידם המרכזי של העובדים הסוציאליים במלחמת חרבות ברזל. השר מרגי: ""נחשפתם במלוא עוצמתכם! הייתם שם בשביל אזרחי ישראל שהרגישו שנשבר האמון, הפחתם בהם תקוה"

משרד הרווחה וכנסת ישראל ציינו היום את יום העו"ס הבינלאומי
השר יעקב מרגי צילום: באדיבות המצלם

יום העו"ס הבינלאומי צוין היום בכנסת במעמד יו"ר הכנסת אמיר אוחנה ושר הרווחה והביטחון החברתי יעקב מרגי. בסימן: "עובדים סוציאליים בחרבות הברזל".

את הכנס שנערך ביוזמת סגן יו"ר הכנסת, ארז מלול ומשרד הרווחה והביטחון החברתי, הנחה העיתונאי אלמוג בוקר, התמקד בתפקידם המרכזי של העובדים הסוציאליים בטיפול באוכלוסייה האזרחית שנפגעה במלחמה.

שר הרווחה הודה ושיבח את העובדות והעובדים הסוציאליים ואמר: "נחשפתם במלוא עוצמתכם! הייתם שם בשביל אזרחי ישראל שהרגישו שנשבר האמון, הפחתם בהם תקוה, הענקתם להם עוגן ותמיכה ברגעים הקשים ביותר. התמודדתם עם משימה שאף עו"ס בעולם לא התמודד איתה – ילדים, נשים וזקנים שנחטפו והוחזקו בידי ארגון טרור רצחני. נערכתם מבעוד מועד לחזרתם והבאתם לידי ביטוי את האינטליגנציה הרגשית והפרקטיקה המקצועית שלכם במצבים שלא חלמנו שנאלץ להתמודד איתם ועשיתם את זה ברגישות ובמקצועיות ובהצלחה גדולה".  

יו"ר הכנסת, ח"כ אמיר אוחנה שיבח את עבודתם של העובדות והעובדים הסוציאליים ואמר: "היכולת שלכם ושל חבריכם לבשר את הבשורות המרות ולהיות אלו שילוו את מקבלי הבשורה בעתיד נחוצה היום לעם ישראל יותר מתמיד. מי כמוכם מהווה משענת לכל המכאובים והצער של הציבור. לעתים נדמה לכם שידכם קצרה מלהושיע, אך לא כך הדבר. עצם זה שאתם שם. מאפשרים למי שצריך לפרוק את שעל ליבו וגם אם זה אומר שהוא יכעס עליכם ועלינו – עזרתם. אפשרתם לאדם להשיל מעל עצמו מעט מן הכאב והקלתם עליו".

רבים מהנוכחים שבו והזכירו את תפקידם המרכזי של העו"סים בטיפול בילדים שנותרו יתומים כתוצאה ממתקפת הטרור, בילדים שחזרו משבי חמאס, בטיפול במפונים ובמשפחות החטופים ובהיערכות לקליטתם של החטופים בתקוה שישובו במהרה. 

מנכ"ל משרד הרווחה והביטחון החברתי מר ינון אהרוני אמר באירוע: "ביום הזה ברצוני להודות בשם כל אזרחי ישראל להודות לכם העובדים הסוציאליים על פועלכם הרב משעות הבוקר המוקדמות ב-7 באוקטובר עד לרגעים אלו ממש, ובמשך חודשים ארוכים. משרד הרווחה ימשיך להעניק ליותר ממיליון אזרחי המדינה שירותי רווחה נאותים ומקצועיים לרווחת כולם, וניתן לכם את הכלים ואת הגיבוי המקצועי על מנת שתוכלו לעשות את עבודתכם בצורה הטובה ביותר". 

סגן יו"ר הכנסת ח"כ ארז מלול אמר: "משרד הרווחה בכלל זכה לשבחים רבים מכל הקשת הפוליטית והחברתית בישראל במהלך המלחמה, בזכות השר המוכשר יעקב מרגי הפועל במסירות ובאחריות רבה יחד עם אנשי המשרד, בין השאר להובלת הכנס הנוכחי. השר מרגי הוא האיש הנכון במקום הנכון. מה-7 באוקטובר הוא לא עוצם עין לרגע לטובת אזרחי ישראל, הוא השר שמציב את הסטנדרטים הגבוהים ביותר של עשייה, חמלה ודאגה לאזרח במסירות בלתי מעורערת ובתחושת אחריות עמוקה, הוא פועל ללא לאות ליצירת חברה צודקת ושוויונית."

יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, ענבל חרמוני הדגישה: "עובדים סוציאליים היו נוכחים מן הרגע הראשון בכל המערכות ולא רק במערכת הרווחה: מהצבא ומשרד הביטחון, דרך בתי החולים וקופות החולים, המוסד לביטוח לאומי וכמובן שירותי הרווחה. אנחנו מבקשים מהממשלה ומנציגיה לתת לנו את המשאבים הדרושים לתת את המענים המקצועיים הראויים בשנים הקרובות"

דרכים יצירתיות

בסיום הכנס התקיים פאנל בהנחיית העיתונאי אלמוג בוקר, עם גורמי מקצוע שנטלו חלק מרכזי בסיוע לאוכלוסיה שנפגעה ב-7 לאוקטובר. מנהל מחלקת הרווחה בשדרות עו"ס עידו ז'לוטי, מנהל מחוז צפון במשרד הרווחה עו"ס שלמה כהן, מנהלת השירות למען הילד במשרד הרווחה עו"ס רקפת עצמון וריף פרץ יו"ר עמותת קהילת שבט ה'נובה'.

מנהלת השירות למען הילד במשרד הרווחה, רקפת עצמון, מרכזת הטיפול בילדים שנפגעו בעקבות אירועי ה-7 לאוקטובר סיפרה: את הדרכים היצירתיות שבהם פעלו העו"סים להקל על סבלה של האוכלוסייה. "לעולם לא אשכח את הפעוט בן ה-3 שהגיעו בזרועות דודו למרכז המשפחות בלהב 433 למסור דגימת די.אן.איי על מנת שניתן יהיה לזהות את בני משפחתו שהוגדרו נעדרים והוא היחיד שיכול לתת דגימה" סיפרה עצמון. "עו"סית שלנו ראתה את הילד והחליטה ש'בשום פנים ואופן הוא לא ייכנס לחדר חקירות ולא יעבור הליך רפואי באופן הזה'. היא לקחה צעצוע מהרכב שלה, שיחקה איתו בחצר עד שנוצר אמון ביניהם, היא נתנה לו סוכרייה על המקל וכאשר הוא סיים היא אמרה לו: 'בוא נבדוק עכשיו כמה אתה מתוק, כדי שישתף פעולה ויאפשר לה לקחת דגימה מבלי לגרום לו לסבל או לחשש". 

עידו זלוטי, מנהל המחלקה לשירותים חברתיים בשדרות סיפר כיצד פעל ביחד עם צוותו בימים הראשונים לספק מזון לאוכלוסייה הנצורה בביתה בדגש על מזון לתינוקות שהלך ואזל. "נאלצנו לבקש מהסופרים לפתוח לנו את המחסנים שלהם הבאנו משאית והתחלנו לחלק מזון לאוכלוסייה. כלומר מדבור היה באספקת הצרכים הבסיסיים ביותר. חששתי שמא נפספס מישהו, אולי אזרח ותיק שחלילה ימות בביתו. למזלנו זה לא קרה והגענו לכולם". 

ריף פרץ, יו"ר עמותת שבט הנובה, סיפר על האתגר האדיר לטפל בקהילה שפזורה בכל רחבי הארץ וכמה מרכזי תפקידם של העובדים הסוציאליים בסיוע, טיפול וארגון של קהילה זו. "לא היינו מצליחים לתת את התמיכה הרגשית הנחוצה לאוכלוסיית הנפגעים ובני משפחותיהם ללא סיוע של עובדים סוציאליים שעשו לנו סדר, דחפו ופעלו על מנת שנגיע לכל אחד".

מנהל מחוז חיפה והצפון של המשרד הרווחה והביטחון החברתי שלמה כהן, מפונה בעצמו, אמר שחוסר הוודאות לגבי העתיד הוא אתגר גדול מאוד כשרוצים לתת מענה לאוכלוסייה. "זה האתגר המרכזי שלנו היום. שאנחנו לא יודעים כמה זמן יימשך המצב הזמני הזה. ומה יהיה על האוכלוסייה לאחר שתחזור אחר תקופה כה ארוכה בבתי מלון? ברור לגמרי שתהיה לזה השפעה אדירה על משפחות, על ילדים ונוער ועל אזרחים ותיקים ונצטרך להתמודד עם ההשלכות עוד שנים רבות".

יעקב מרגי משרד הרווחה מלחמת חרבות ברזל הכנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד