כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
טענות קשות

אין מענה מתאים לעולים שרוצים ללמוד עברית

מאות עולים חדשים מחכים ללמוד עברית, זאת לאחר שמשרד העלייה והקליטה הפסיק באופן פתאומי את חלוקת השוברים לאולפני שוברים

אין מענה מתאים לעולים שרוצים ללמוד עברית
אילוסטרציה צילום: באדיבות המצלם

היום (שלישי) התכנסה ועדת עליה, קליטה ותפוצות לדון בבעיית לימודי העברית באולפנים בקרב העולים החדשים.

לפני כעשור, אולפנים שנוהלו באופן פרטי קיבלו הכרה ממשרד העלייה והקליטה ונכנסו למאגר האולפנים המוצעים לעולה החדש מהמדינה עם הגיעו לישראל. הוקצב תקציב ייעודי עבור שוברים לסבסוד הלימודים לעולים החדשים ובכך, לעולים הייתה אפשרות לבחור בין שני אולפנים בהתאם להתחייבויות, לנסיבות ולהגבלות השונות שיכולות להיות להם. 

האולפנים הפרטיים הוקמו מתוך צורך ברור: להתאים יותר טוב את לימודי העברית לצורכי העולה- שעות לימוד, קבוצות גיל, גודל הקבוצות, רמת העברית ועוד. 

אולפנים אלו הוכיחו את עצמם כיעילים במיוחד והביקוש אליהם עלה משנה לשנה, זאת כאשר התקציב לטובת אולפנים אלה הכפיל את עצמו משנה לשנה כאשר בשנה שעבר התקציב על 60 מיליון ₪. 

השנה, תוך התעלמות מוחלטת מהצרכים ומכמות העולים שממשיכה לגדול כתוצאה מהמלחמה, החליט משרד העלייה והקליטה לקצץ את התקציב ב90%  ל-6 מיליון ש״ח בלבד. מעבר לכך, משרד העליה והקליטה הפסיק לתת שוברים לעולים חדשים ללא כל הודעה מוקדמת. העולים נדהמו לגלות בתחילת מרץ כי מערכת קבלת השוברים נסגרה במפתיע. 

על אף שהקיצוץ התקציבי עתיד להיכנס לתוקף באפריל, כבר היום ההערכה היא כי ישנם למעלה מ- 350 עולים חדשים שממתינים לאולפן, פונים מדי יום למשרד העלייה והקליטה ולא מקבלים פתרונות. 

אלכס ללוש, מנכ״ל ׳אולפן שלי׳ אמר לנציגי משרד העלייה והקליטה: ״אתם הורסים את הפרויקט הכי טוב שהפעלתם. אנחנו, מנהלי האולפנים ועולים ותיקים. אנחנו מכירים את הצורך ויודעים להתאים את הפתרון לצורך. כעשור שאנו עובדים בצורה יעילה עם הבנה מצד הח"כים האמונים על העלייה והקליטה, זאת לאור כך שכל הח"כים הקודמים היו עולים ותיקים בעצמם והבינו את הצורך״׳.

ח״כ זאב אלקין, אחד מחברי הכנסת שקידמו את תוכנית אולפני השוברים לפני כעשור התייחס ופנה לנציגי משרד העליה והקליטה: ״ידיעת שפה היא דבר מדיד - או שאתה יודע עברית או שאתה לא. הביקוש לאולפנים הפרטיים עלה וגדל בעשור האחרון משמעותית. דווקא הפרטיים הם אלה שנותנים מענה ומתאימים לכל העולים, גם אלו שעלו לפני יותר משנה. יש פה פרוייקט שעובד ומוכיח את עצמו והמספרים מוכיחים את זה. אסור להרוס את מה שיש. שחררו את התקציב״.

ממשרד העליה והקליטה נמסר: עד עכשיו אולפני העברית פעלו דרך משרד החינוך או כאולפנים פרטיים באמצעות שובר ממשרד העלייה והקליטה. כעת, משרד העלייה והקליטה החל בשיתוף פעולה עם רשויות מקומיות, על מנת לפתוח אולפנים נוספים שיפעלו לא רק בשעות הבוקר אלא בכל שעות היום, על מנת לענות לצרכים שונים של אוכלוסיית העולים.

אולפן עברית ועדת העליה והקליטה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד