י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
ההוראה בישיבת חברון

כך יראה פורים בצמרת עולם הישיבות בתקופת המלחמה

חג פורים מתקרב, אך השנה בצל המלחמה | 'בחדרי חרדים' יצא לבדוק בחלק מצמרת עולם הישיבות - כיצד ייראה פורים בתקופה מורכבת זו, והאם יש דברים שישתנו השנה?

כך יראה פורים בצמרת עולם הישיבות בתקופת המלחמה
בחורי פוניבז' בריקודים בליל פורים צילום: שוקי לרר

בכל שנה בחג הפורים, בחורי הישיבות יוצאים בהמוניהם עם סיירות התת"ים לאסוף כסף, עבור "עזר נישואין", ו"תומכי תורה",  אז כיצד ייראה פורים בתקופת המלחמה בצמרת עולם הישיבות? 

פוניבז': סדר פורים מיוחד ללא גיוס כספים

ישיבת פוניבז' ידועה בגישתה הייחודית בנוגע לפורים. בניגוד לישיבות רבות, בהן נהוג לקיים מגבית מיוחדת לכבוד החג, בפוניבז' נושא גיוס הכספים אינו רלוונטי כלל. הסמכות הבלעדית לאשר פעילות מסוג זה נתונה בידיו של נשיא הישיבה, הגאון רבי אליעזר כהנמן.

במקום מגבית, נהוג בישיבה לקיים סדר לימוד מיוחד בליל פורים, ייחודו של סדר זה טמון לא רק באורכו, אלא גם בעובדה שהבחורים המשתתפים בו אף מקבלים תשלום עבור השתתפותם. סדר זה, אותו ייסד לפני 25 שנה מרן ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין זצ"ל, השנה, בשנת הפטירה של רבי גרשון, נרשמו לסדר פורים מספר שיא כ-2,000 בחורים.

בנוסף, ראוי לציין כי בישיבת פוניבז' לא קיימת מערכת "עזר נישואין" מקובלת. במקומה, פועל ת"ת של הישיבה לאורך כל השנה, ודואג לרווחת הבחורים באמצעות סבסוד של ביגוד וחפצים אחרים.

חברון: ביטול המסיבה והתמקדות בלימוד

בישיבת חברון גבעת מרדכי נקטו השנה בצעד יוצא דופן, ביטלו את המסיבה הענקית שמתקיימת מידי שנה בליל שושן פורים, במקום המסיבה, מעודדת הישיבה את הבחורים להשתתף בסדר פורים מיוחד.

ראש הישיבה, הגאון רבי משה מרדכי פרבשטיין, נימק את ההחלטה בדבריו בסעודה שלישית: "זו עת מלחמה. יש צורך בערבות הדדית ואחוות רעים, ואסור לנו להתפנק!". הרב הוסיף ואמר: "יש צורך להרבות בתפילה ובלימוד המחזיק את העולם כולו". 

מיר ברכפלד: סדר לימוד ארוך במיוחד

ישיבת מיר ברכפלד, תקיים השנה מיד לאחר קריאת המגילה סדר לימוד מיוחד שיימשך 3 שעות. בסדר ישתתפו כל בני ורבני הישיבה, ורק לאחר מכן, יתקיים טיש פורים באולם חדר האוכל.

ראש הישיבה, הגאון רבי נועם אלון, הדגיש את גודל חשיבות לימוד התורה ביום פורים ובפרט בעת הזו, כשעם ישראל נמצאים בזמן מלחמה, יש להרבות זכויות במלחמתה של תורה שוודאי זו העצה היחידה להינצל.

ישיבת פוניבז' ישיבת חברון ישיבת מיר ברכפלד פורים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד