י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
עניין רציני!

"קלעתם בול!": כך זיהינו איזה מקצוע מתאים לו

בכל עבודה יש רכיבים שאנשים אוהבים יותר ויש רכיבים שאוהבים פחות - כך תדעו אלו רכיבים הכי חשובים לכם בדרך לבחירת מקצוע

	"קלעתם בול!": כך זיהינו איזה מקצוע מתאים לו
ראיון עבודה צילום: שאטרסטוק

בחירת מקצוע זהו אחד הצמתים המשמעותיים במהלך החיים הבוגרים שלנו. תקופת הקריירה שלנו אורכת כ40-50 שנים וההחלטה על כיון מקצועי תשפיע על העתיד הכלכלי שלנו, על שעות רבות מסדר היום בשנים הבאות (או בעשורים הבאים),המסגרות החברתיות שיעטפו אותנו, אפשרויות פיתוח נוספות ועוד. זה לא שאי אפשר לשנות מקצוע במהלך תקופת התעסוקה, רבים עושים זאת, אבל באופן כללי ההחלטה שאנחנו מקבלים בגיל צעיר תשפיע רבות על המשך החיים שלנו.

לרישום לייעוץ הכנסו לאתר זרקור>>

האם אנחנו מתכוננים מספיק כדי לקבל את ההחלטה הנכונה עבורנו?

בהחלט. כל מהלכי החיים שלנו עד לצומת זה,  מהווים למעשה הכנה לקבלת החלטות. הלימודים ורכישת הידע הם הכנה מקצועית גם ברמת הידע וגם ברמת המיומנות. ההתנסויות המקצועיות שלנו בין אם זה בשכר, בהתנדבות או בהתנהלות השוטפת של החיים הם הכנה מקצועית. למשל בחורה שעירנית למצוקות של חברותיה ומשפחתה, שקרוביה רואים בה כתובת להתייעצות – ייתכן שניסיון  זה מעיד על נטיות למקצועות של טיפול או ייעוץ. גבר שלאורך השנים עניין אותו להתעדכן באקטואליה, היה מעורב בתקופות בחירות, הרגיש צורך להיות מעורב בקבלת החלטות בישיבה או בשכונה, יתכן שזה מעיד על אפשרות ללמוד תחומים שקשורים להובלת מדיניות, קבלת החלטות, תקשורת, ניהול ועוד. גם ניסיון או חוויות שליליות יכולות לתרום בתהליך קבלת ההחלטות למה אני לא רוצה לעשות בעתיד, ו'מה לא' מאוד חשוב כדי לדעת 'מה כן'.

אז איך מקבלים החלטה בפועל?

אנשים מגיעים לצומת קבלת ההחלטות לקראת העתיד המקצועי בשלבים שונים בחיים. לרוב נשים יגיעו בשלב מוקדם לקראת סיום התיכון או הסמינר ואילו גברים בד"כ בשלב מאוחר יותר, בגילאי 20+. יש גם כאלו שהתחילו לעבוד ובמהלך החיים רוצים לשוב אל הצומת ולבחור משהו אחר. ולכן המעבר בצומת ותהליך קבלת ההחלטות יהיה שונה בין כל אחד ואחת.

תהליך קבלת ההחלטות כולל משולש תעסוקתי: מהם הנטיות התעסוקתיות שיש לי? מהם הכישורים שיש לי? מהם השיקולים החשובים לי במצב הנוכחי?

נטיות תעסוקתיות זה "מה אני אוהב לעשות?" זה נכון שבכל עבודה יש רכיבים שאנשים אוהבים יותר ויש רכיבים שאוהבים פחות, למשל מורה יכולה לאהוב את הקשר עם התלמידים, ללמד ולחדש, לראות אותם מצליחים, להתרגש בכל בוקר לקראת העבודה, אבל לבדוק מבחנים ולכתוב תעודות זה חלק שפחות אהוב עליה. זה לא אומר שהיא לא תבחר במקצוע רק בגלל רכיב חלקי בו. יש מבחנים מקובלים בעולם התעסוקתי כדי לבדוק נטיות תעסוקתיות, וניתן בתהליך יחסית קצר להיעזר במבחנים אלו על מנת להבין טוב יותר את הנטיות התעסוקתיות שלכם.

כישורים תעסוקתיים זה "במה אני טוב?". אני טוב בלבנות דברים עם הידיים? בשכנוע? בעבודה עם אנשים? בניתוח נתונים? אני טוב במתמטיקה? אולי יש לי צד אסתטי חזק?לכל אחד יש צדדים שהוא יותר חזק בהם, וכאלה שפחות. כמובן שניתן ללמוד ולהתפתח רבות ולהתמקצע גם בתחומים שנראה שאני חלש בהם אבל כן יש חשיבות לבחור מקצוע שבו יש לי כישורים בסיסיים להצליח בו, ויחסית במהירות. כמובן שרוב המקצועות דורשים כמה כישורים, ולכן נבחר תחום שבו אנחנו חזקים או בעלי פוטנציאל ללמידה בכישורים המרכזיים שלו, כדי שגם אם יש פערים יהיה ניתן להשלימם. אנחנו רואים הרבה פעמים אנשים שבוחרים מקצוע אבל לא מצליחים בלימודים, לפעמים כי קשה להתמיד מסיבות כלכליות, חוסר במיומנויות למידה וכד', ולפעמים פשוט כי חסרות להם היכולות הכי בסיסיות שנדרשות על מנת להצליח בתפקיד.

'שיקולים' זה כל הדברים שחשובים לי שיהיו בתקופת הלימודים או בתקופת הקריירה. למשל חשוב לי להתפרנס היטב, חשוב לי ללמוד במקום הכי איכותי כדי ללמוד את המקצוע היטב, חשוב לי ללמוד ולעבוד במקום שיתאים לי מבחינה רוחנית, וכו'.

יחצמשולש תעסוקתיצילום: יחצ

בכל תקופה ישנם מקצועות יותר "אופנתיים", וכיום אלו מקצועות ההייטק הפופולריים מאוד, המאפשרים פרנסה מכובדת מאוד, יחד עם תנאי עבודה נוחים יחסית. שני היתרונות הללו הם דוגמה לשיקולים נבונים בבחירת מקצוע. אבל! חשוב לדעת שמי שבוחר במקצוע שלא מתאים לו מבחינת נטיות תעסוקתיות (מה אני אוהב?) וכישורים (במה אני טוב) – צפוי להתקשות מאוד במסגרת עבודתו, להיות פחות טוב מאחרים, להרוויח שכר נמוך יחסית, ולהיות המועמד הראשון לפיטורים. לכן חשוב לבחור במקצוע המדויק עבורכם, ובד"כ במקצוע כזה גם תקבלו שכר ראוי עבור עבודתכם, ותוכלו להתפתח לתפקידים נוספים ובכירים. כך שאל תוותרו על היוועצות באיש מקצוע מנוסה לצורך בחירה מושכלת.

אם כן, בבואנו לאזן בין הנטיות, הכישורים והשיקולים, עלינו להחליט איזה רכיב הכי חשוב לנו ולא נתפשר עליו, איזה ערך גובר על איזה ערך, מה מתאים לנו בשלב הנוכחי בחיים אבל גם (אולי) יתאים לי כשאהיה מבוגר יותר, איזו הכשרה נדרשת למקצוע זה והאם יש לי אפשרות להשתלב בו. בתהליך כזה אנו נדרש להחליט החלטות ומומלץ להיוועץ עם בני משפחה וקרובים שמכירים אותנו ויכולים לסייע לנו לקבל החלטה, מומלץ להתייעץ עם אנשים שעובדים בתחום ויודעים לספר על ה'יומיום המקצועי', חשוב גם לבחון כמה משרות פתוחות יש בשוק למקצוע כזה והאם יהיה לי קל יחסית להשתלב בו ועוד.. וואו! בהחלט מורכב!

תכנית זרקור מציעה לסייע לכם בדיוק בצומת זה.

לזרקור צוות יועצים ויועצות מקצועיים בפריסה ארצית שליווה בשנה האחרונה אלפי משתתפים מהציבור החרדי בתהליך קבלת החלטות לקראת העתיד המקצועי, בדגש על הכנה ללימודים גבוהים אקדמאיים. הנועצים והנועצות זוכים לתהליך אישי ללא עלות שכולל אבחונים מקצועיים ויעוץ פרטני לבחינת הנטיות, הכישורים והשיקולים בבחירת המקצוע, והיכרות עם האפשרויות בפועל ללימודים אקדמאיים- מוסדות לימוד, תנאי קבלה, מיפוי מלגות ועוד.

בואו להתייעץ. בחירת מקצוע- זה כן ענין רציני! לרישום לייעוץ הכנסו לאתר זרקור>>

 

זרקור בחירת מקצוע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד