כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
לראשונה מאז 1966

ישראל מאבדת את מעמדה הליברלי בדירוג הדמוקרטיות

המדד הנחשב בעולם לדירוג אופי המשטר של מדינות מוריד את הדירוג של ישראל ולראשונה מאז שנת 1966 הוא מאפיין אותה כדמוקרטיה חלולה - עד כמה מדויק ואובייקטיבי הדירוג החדש?

ישראל מאבדת את מעמדה הליברלי בדירוג הדמוקרטיות
מחאה בת"א נגד נתניהו צילום: איתי רון, פלאש 90

דו"ח מדד V-dem השנתי, הבוחן את האופי המשטר שקיים במדינות העולם, הנמיך את מעמדה של ישראל מדמוקרטיה ליברלית לדמוקרטיה אלקטורלית, לראשונה מאז 1966 - אז בוטל הממשל הצבאי על ערביי ישראל.

תחילה חשוב לציין כי מדע המדינה מבחין בארבעה סוגי משטרים ברחבי העולם שנעים בסקאלה שבין דמוקרטיה ליברלית ועד למשטר הכי אוטוקרטי וסגור. לאורך השנים שיפרה ישראל את מעמדה לכיוון דמוקרטיה ליברלית, אך תמיד עמדו לה לרועץ סוגיות כמו השטחים הכבושים, מעמדם של ערביי ישראל כאזרחים שווי זכויות, הפרדת הדת מהמדינה ועצם היותה מדינה יהודית ולא מדינת כל אזרחיה.

נחזור למדד: V-dem נחשב למוביל בעולם בדירוג אופי משטרים ולטענת כותבי הדו"ח הסיבה לכך שישראל חדלה לדעתם להיות דמוקרטיה ליברלית נובעת בעיקר מירידות ניכרות במדדי היציבות והשקיפות של מערכת החוקים, ומהתקפות הממשלה על מערכת המשפט. בין היתר מצוין בדו"ח כי כנסת ישראל העבירה בשנת 2023 הצעת חוק ששוללת את הסמכות של בית המשפט העליון לפסול החלטות מנהליות (ביטול עילת הסבירות). 

בקטגוריה של דמוקרטיות אלקטורליות נכללות מדינות בהן אמנם נשמרת זכות ההצבעה, אך זכויות של שוויון, זכויות מיעוט, חופש דיבור או שלטון החוק, נרמסים בהן.

במבט מהיר ניתן לראות שמדובר בהחלטה מוגזמת ותמוהה. במדינת ישראל מתקיים שיח תוסס על צורת המשטר, נשמרת זכות ההפגנה והתקשורת היא חופשית לחלוטין - יעידו על כך מסיבות העיתונאים הזועמות של נתניהו בהן הוא מרבה להתקוטט עם עיתונאים.

בפולין לעומת זאת, שניצבת בשורה אחת עם ישראל במדד החדש, כמעט ולא קיים כלי תקשורת שאינו מיישר קו עם השלטון (כך היה בשנים האחרונות) וכלי תקשורת בעיתיים נרכשים ונרמסים בידי תאגידים ומקורבי הממשל.

כך גם מערכת המשפט בישראל, למרות השיח התוסס בין הצדדים, היא עצמאית ובכוחה אף לבטל החלטות ממשלה, בניגוד למערכת המשפט של פולין בה הוחלפו כל שופטי העליון ובוצעו שינויים מרחיקי לכת באמצעות חקיקות שונות.

אם כן רצוי לקחת בערבון מוגבל את הדו"ח השנתי הנחשב שמוריד את הדמוקרטיה הישראלית הבועטת למעמד של דמוקרטיה חלולה.

דמוקרטיה ליברלית דמוקרטיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד