כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
סיכנו את חייהם

'צבא רפאים' שהטעה את היטלר יקבל את העיטור הגבוה ביותר של הקונגרס

יחידה סודית ביותר בצבא ארה"ב תקבל סוף סוף את הכבוד המגיע לה. היחידה תקבל את אחד הפרסים הגבוהים ביותר במדינה, מדליית הזהב של הקונגרס על פעילותה נגד הנאצים

'צבא רפאים' שהטעה את היטלר יקבל את העיטור הגבוה ביותר של הקונגרס
אתר הנצחה לחיילים אמריקאים שנפלו במלחמת העולם השניה צילום: Pixabay

צבא רפאים אמריקאי, שפעל קרוב לקווים הקדמיים בחזית במלחמת העולם השניה, הציל את חייהם של עשרות אלפי חיילים אמריקאים על ידי פיתוי האויב הנאצי במהלך יותר מ-20 "קרבות" מזויפים.

תחבולה הייתה חלק בלתי נפרד במהלך מלחמת העולם השנייה, האמריקאים שכנעו את הכוחות הגרמניים שהפלישה לא תהיה בנורמנדי, הגרמנים נפלו בפח והובסו.

למרות שהם הצילו את חייהם של בין 15,000 ל-30,000 חיילים, הסיפור שלהם נותר בצללים במשך עשרות שנים, מכיוון שמידע על היחידה נשאר מסווג עד 1996. היום היחידה הסודית ביותר תקבל סוף סוף את הכבוד המגיע לה, אחד הפרסים הגבוהים ביותר במדינה, מדליית הזהב של הקונגרס תוענק ליחידה.

צבא הרפאים הייתה יחידת הונאה טקטית של צבא ארצות הברית במהלך מלחמת העולם השנייה, הידועה רשמית בשם הכוחות המיוחדים של המטה ה-23. היחידה מנתה כ-1100 איש קיבלה משימה ייחודית, להונות את האויב.

ב-6 ביוני 1944 ‏כאשר נחתו האמריקאים בנורמנדי עם הארמייה הראשונה, היחידה הפילה את הגרמנים בפח. החיילים נסעו עם מיכלים מתנפחים, משאיות קול, שידורי רדיו מזויפים, טנקים מתנפחים, רכבים משוריינים מזוייפים. הם ביימו יותר מ-20 הטעיות בשדה הקרב, קרוב מאוד לקווי החזית.

דמוי טנקים מעץ הונחו על ג'יפים שנעו לכיוון הפוך מהיכן שהיו היחידות האמיתיות, הם שכנעו את הפיקוד הגרמני שמתקפה במקום אחר מהיכן שהיא היתה באמת, הגרמנים ירו לעבר הצבא המזויף, בינתיים הצבא האמיתי איגף אותם מהצד השני.

היחידה שידרה תוכניות ומיקומי כוחות, כשהם יודעים שהגרמנים מאזינים לקשר, אך למעשה אלו היו שידורים מומצאים, במטרה לבלבל את הגרמנים, הגרמנים נפלו בפח והזיזו כוחות בהתאם לתוכניות הלא נכונות.

"אני מניח שהצלחנו כי הגרמנים ירו עלינו", סיפר ברני בלושטיין מצבא הרפאים בן 100 משיקגו ל'וושינגטון פוסט' שהתמחה ביצירת שלטים מזויפים. "שכנענו אותם שאנחנו הדבר האמיתי". כשהגרמנים הזיזו את ההגנות שלהם והפגיזו את הכוח המזויף, הארמייה התשיעית האמריקאית נתקלה בהתנגדות סמלית שהביאה למינימום אבדות.

במשך עשרות שנים החיילים נשבעו לשמור על סודיות לגבי מעלליהם למקרה שהמלחמה הקרה תצריך תחבולה דומה. חלק מהם מתו מבלי לספר לאיש במשפחותיהם במה היתה מעורבת היחידה.

"אפילו לא סיפרתי לאשתי עד שנות ה-90", אמר סימור נוסנבאום בן ה-100 מניו ג'רזי לעיתון, שהיה חלק מצוות שיצר טנקים מזויפים. בכל פעם שבני משפחה שאלו אותו מה הוא עשה במלחמה, הוא ענה בכנות: "פוצצתי טנקים".

בעקבות פעילות של מתנדבי פרויקט מורשת של צבא הרפאים ב-2015, הנשיא ביידן חתם על הצעת חוק ב-2022 המאשרת את הענקת מדליית הזהב של הקונגרס - הכבוד הגבוה ביותר של הקונגרס. בטקס שיתקיים היום בקפיטול האמריקאי ישתתפו מספר חיילים לשעבר מהיחידה.

 

 

 

גרמניה מלחמת העולם השניה נאצים ארצות הברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד