י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
המהודר ביותר

מקיימים את הצוואה: כך הגר"ח אמר לקיים מתנות לאביונים

לקראת יום ההילולא של מרן זצ"ל - כיצד השיב לשאלה שנשאלה שוב ושוב • מה היתה דעתו לגבי מתנות לאביונים והאופן המהודר ביותר לקיים את המצווה החשובה הזאת? • את מי הגדיר שהם כרבי חנינא בן תרדיון, ומה סבר לגבי 'מתנות לאביונים ל'קופת העיר'?

מקיימים את הצוואה: כך הגר"ח אמר לקיים מתנות לאביונים
מקיימים מתנות לאביונים צילום: unsplash

שנתיים ימים חלפו מאז כבה נר האלוקים, ומרן שר התורה רבן של כל בני הגולה, הגאון רבי חיים קניבסקי זצ"ל נסתלק לבית עולמו. עם ישראל מתקשה להכיל את גודל האבדה, על אף הזמן הרב שחלף מאז. 

להעברת דמי מתנות לאביונים בו ביום הקליקו כאן >>>

לכבוד יום ההילולא, נציין כי דרכו של מרן הייתה לענות תשובות שונות לשאלות דומות. לא פעם היה משיב על אותה השאלה תשובות הפוכות לאנשים שונים, ואף לאותו אדם בהזדמנויות שונות. כשנשאל על כך הסביר שהוא משיב את מה שנופל בפיו משמים באותה העת. 

אבל בנושא אחד, לא היו אף פעם הפתעות. התשובה של מרן תמיד נשארה אותו הדבר, אף שהשאלה נשאלה אינספור פעמים, במשך 22 שנה. 

בכל פעם ששאלו את מרן להיכן כדאי לתת את ה'מתנות לאביונים' של יום הפורים, השיב מרן על אתר – ל'קופת העיר'. כך מיום היווסדה של הקופה ועד יום אחד לפני פטירתו של מרן. 

מרן זצ"ל לא הסתפק רק באמירת הדברים, הוא גם העלה זאת על הכתב, עם הנימוקים לפסיקתו, כדי שיישאר הדבר לדורות גם לאחר פטירתו, וידעו כולם בצורה ברורה, שזאת היתה דעתו ולכך היתה כוונתו. 

וכך כתב מרן בכתב ידו הטהורה: "בס"ד, נשאלתי היכן המקום הראוי למתנות לאביונים, ואמרתי שאני נותן ל'קופת העיר', היות והם מחלקים לעניים מרודים, והגבאים הם כרבי חנינא בן תרדיון, ומחלקים לכל החוגים. ולשם יש לתת מתנות לאביונים".

נציין כי בדבריו שגבאי 'קופת העיר' הם כרבי חנינא בן תרדיון, התייחס מרן לדברי חז"ל במסכת 'בבא בתרא' – "רבי אליעזר בן יעקב אומר, לא יתן אדם פרוטה לארנקי של צדקה אלא אם כן ממונה עליה כרבי חנניה בן תרדיון".

ב'קופת העיר' מזכירים כי גדולי הפוסקים בזמנינו הכריעו שבעידן הנוכחי, האופן המהודר ביותר לתת 'מתנות לאביונים' הוא להעביר את הכסף עוד לפני פורים, כדי שבבוקר יום הפורים יוכלו שליחי 'קופת העיר' להספיק לחלק את הכסף לכל האביונים הזכאים לקבל תמיכה, עוד לפני שעות הצהרים, כדי שיספיקו לקנות בכסף זה מצרכים ולערוך את סעודת החג בו ביום. 

להעברת דמי מתנות לאביונים בו ביום הקליקו כאן >>>
 

מתנות לאביונים קופת העיר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד