י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
בגיל 95

נפטר שורד אושוויץ שתפר חליפות לשישה נשיאים אמריקאים

מרטין גרינפילד, חייט ששרד את אושוויץ והלביש נשיאים אמריקאים, נפטר בגיל 95. גרינפילד הפך לאחד החייטים הנודעים ביותר באמריקה, כשהלביש את ברק אובמה, ביל קלינטון וג'ו ביידן

נפטר שורד אושוויץ שתפר חליפות לשישה נשיאים אמריקאים
מרטין גרינפילד צילום: צילום מסך Great Big Story

הלך לעולמו מרטין גרינפילד בן 95 ניצול אושוויץ שהיה חייט לפני השואה, והמשיך במלאכתו גם אחרי השואה. המנוח תפר חליפות עבור שישה נשיאי ארה"ב, ולאנשים מפורסמים נוספים.

כנער, מרטין גרינפילד נכלא במחנה ריכוז בו כיבס את בגדי השומרים. אחרי שהוא הוכה בגלל שקרע בטעות חולצה, אסיר לימד אותו לתפור. לאחר שמקס למד לתפור, הוא תיקן את הצווארון, אבל אז החליט לשמור את החולצה, כשהוא מלביש אותה מתחת לחולצת הפסים של מדי המחנה.

הבגד שינה את חייו. אסירים אחרים חשבו שזה מעיד שמקס נהנה מהרשאות מיוחדות. השומרים אפשרו לו להסתובב בשטחי אושוויץ, וכאשר עבד במטבח בבית חולים, הם הניחו שהוא מורשה לקחת מזון נוסף.

"היום שבו לבשתי לראשונה את החולצה הזו", כתב גרינפילד שבעה עשורים מאוחר יותר בספרו, "היה היום שבו למדתי שלבגדים יש כוח". גרינפילד נפטר ביום רביעי האחרון בבית חולים בלונג איילנד, ניו יורק.

ב-1945, בהיותו בן 19 הוא שוחרר. הוא עלה על ספינה לניו יורק עם 10 דולר בלבד בכיסו. מאוחר יותר הוא הפך לחייט הטוב ביותר בארצות הברית. וכך משורד אושוויץ הפך לחייט נשיאים.

מרטין נולד כמקסימיליאן גרונפלד למשפחה יהודית, ונשלח לאושוויץ כנער. הוא נולד ב-9 באוגוסט 1928 בכפר פבלובו, שהיה אז בצ'כוסלובקיה וכיום נמצא במערב אוקראינה. משפחתו חיה ברווחה: אביו, יוסף, היה מהנדס תעשייה; אמו, צביה (ברגר) גרינפלד, ניהלה את הבית.

כשמקס היה כבן 12, כבש הצבא הגרמני ערים סביב פבלובו, והוא נשלח לגור אצל קרובי משפחה בבודפשט. כשהוא חש שהוא לא רצוי, הוא ברח והתפרנס כמכונאי רכב זוטר.

אבל לאחר שספג פציעה בידו שהקשתה עליו לעבוד, הוא חזר לפבלובו. תוך זמן קצר, הנאצים הכריחו אותו ואת משפחתו לעלות לרכבת לאושוויץ. בהגיעו, הוא הופרד מאמו; אחיותיו, רבקה ושמחה; ואחיו, שרואל באר. הוא נשאר עם אביו רק לזמן קצר. כולם מתו בשואה.

לאחר צעדת מוות מחרידה מאושוויץ, ואחריה העברה ברכבת לבוכנוולד, שוחרר מקס לבסוף באביב 1945. הגנרל האמריקאי אייזנהאואר עצמו סייר במחנה, בלי לדעת שאסיר משם יהפוך יום אחד לחייט שלו, כך דיווח ה'ניו יורק טיימס'.

חבר נעורים, גם הוא ניצול שואה, השיג לו עבודה במפעל בגדים בשם GGG בברוקלין. הוא התחיל כעובד זוטר, הוא למד כל עבודה במפעל. הוא אמר על כך: "אם הנאצים לימדו אותי משהו, זה שפועל עם כישורים, עם פחות סיכויים להיזרק מהעבודה", כתב. שלושה עשורים לאחר מכן קנה את המפעל, שנקרא על שמו.

גרינפילד הפך לאחד החייטים הנודעים ביותר באמריקה, כשהלביש שישה נשיאים ביניהם ברק אובמה, ביל קלינטון וג'ו ביידן.

בשנים האחרונות הוא מסר את העסק לבנו טוד ולבן נוסף, ג'יי. בנוסף להם, גרינפילד הותיר אחריו את אשתו, ארלין (ברגן) גרינפילד, וארבעה נכדים. הוא גר בנורת' הילס, כפר במחוז נסאו בחוף הצפוני של לונג איילנד.

נאצים מרטין גרינפילד מלחמת העולם השניה חייט ארצות הברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד