י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
המסמכים חשפו

דיווח: אתר גרעין סודי באיראן עלה בלהבות ב-2020

בסוף יולי 2020 הוצת בכוונה אתר השייך למשרד האנרגיה האטומי של איראן בטהראן. גורמים רשמיים הודיעו על כך ​​מיד למנהיג העליון עלי חמינאי. ממשלת איראן הסתירה את המידע למרות שחשדה שישראל הייתה אחראית לאירוע, כפי שעולה מעשרות מסמכים שנחשפו בערוץ איראני אופוזיציוני

דיווח: אתר גרעין סודי באיראן עלה בלהבות ב-2020
שריפה באיראן: אילוסטרציה צילום: Iran International

בסוף יולי 2020, דווח כי מתקן סודי גרעיני בטהראן הועלה באש על ידי אדם בשם מסעוד רחימי, יחד עם שמונה נוספים.

האתר "איראן אינטרנשיונל" שכבר חשף בעבר כמה דברים מעניינים בקשר לגרעין האיראני, דיווח כי האנשים קיבלו 2.7 מיליארד ריאל, 10,000 דולר בזמנו, מאדם אנונימי שטען שהוא עובד לשעבר ממורמר שרצה לנקום. האלמוני הבטיח להם תשלום אם יציתו את המקום, ישמידו את המבנה ויצלמו אותו. מסעוד רחימי, יחד עם אחיו מוסטפא ומוחמד, ושישה נוספים, נכנסו למקום עם כלי נשק, קשרו את השומר והציתו חלק מהציוד שבתוכו.

הצתה זו הפכה במהרה לאחת מבעיות הביטחון הלאומי המשמעותיות ביותר באיראן, עם דיווחים שהגיעו לעלי חמינאי, המנהיג העליון של הרפובליקה האסלאמית. תשעת העבריינים לכאורה נעצרו באותו החודש והואשמו ב"מעשים נגד הביטחון הלאומי באמצעות שיתוף פעולה עם ישראל". רחימי וחשודים נוספים לא היו מודעים לכך שהם הציתו את אחד מהמקומות החשאיים של הארגון לאנרגיה אטומית של איראן, שאיראן לא חשפה לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), בהתאם להתחייבויות.

ערוץ "איראן אינטרנשיונל" דיווח כי בדק עשרות מסמכים של מערכת המשפט וממשרד המודיעין, שסופקו על ידי רשת אקטיביסטים שחשפה שלל מסמכים של ממשלת איראן בשנים האחרונות. הרשת הודיעה שאנשיה השיגו ב-21 במרץ 2024 את המסמכים.

החבלה במקום התרחשה כחמישה חודשים לפני חיסולו של פרופסור מוחסן פחריזאדה שהיה ראש תוכנית הגרעין של איראן, וחוסל ב-27 בנובמבר 2020. ממשלת איראן הסתירה את המידע למרות שחשדה שישראל הייתה אחראית לאירוע, כפי שעולה מעשרות מסמכים שנחשפו בערוץ.

מסעוד רחימי, נידון ל-10 שנות מאסר וכיום הוא כלוא בטהראן. מסעוד רחימי מחזיק גם באזרחות סינגפורית. ממשלת סינגפור לא הגיבה לפניות של ערוץ איראן אינטרנשיונל בעניין. שאר המעורבים קיבלו 4 שנות מאסר או קצת יותר, חלקם שוחררו כבר והשאר עומדים לפני שחרור.

שניים מחבריהם לתא של אסירים אלה, שבילו איתם ימים רבים בכלא, אמרו לערוץ הטלוויזיה: "הם הונו ולא היה להם מושג שהמקום שייך למשרד האנרגיה האטומית של איראן". אחד השופטים בתיק אמר: "בוא נניח שלא התכוונתם לפגוע במערכת והוליכו אתכם שולל. עם הנזק המשמעותי למכשירים וההפסד הכספי המשמעותי שגרמתם. מה אנחנו צריכים לעשות?". 

עוד אמרו חבריהם כי "הנאשמים הם מהשכבות הפגיעות בחברה, שבגלל לחץ כלכלי הסכימו להצית את המחסן תמורת קצת כסף, לחלקם הייתה היסטוריה של החזקת סמים. מה שהם עשו היה משמעותי. אבל נראה שאפילו השופט וסוכנויות הביטחון הבינו שהם לא פושעים ושאין להם מניע, הם פשוט  עשו זאת מתוך מצוקה כספית".

 

 

 

איראן טהראן הסוכנות לאנרגיה אטומית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד