י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
צדק תחבורתי

החל מהיום: רפורמת המחירים בתחבורה הציבורית • מי זכאי לנסיעה בחינם

"צדק תחבורתי", רפורמת מחירים מהפכנית בתחבורה הציבורית המתחילה היום, היא המהפכה החברתית והצרכנית הגדולה ביותר שנעשתה אי פעם בתחום התחבורה הציבורית לטובת אזרחי מדינת ישראל, וצפויה לחסוך עד אלפי שקלים בשנה למשפחה הישראלית

החל מהיום: רפורמת המחירים בתחבורה הציבורית • מי זכאי לנסיעה בחינם
נסיעה באוטובוס צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

היום (שני), נכנסת לתוקף רפורמת "צדק תחבורתי". הרפורמה מביאה עמה בשורה ענקית למיליוני נוסעים בכל רחבי הארץ וצפויה להביא לחיסכון של עד אלפי שקלים לשנה בהוצאות התחבורה הציבורית של המשפחה הישראלית. הרפורמה כוללת הטבות משמעותיות מהן ייהנו כ- 2.8 מיליון ישראלים.

הרפורמה כוללת הטבה של שנה שלמה של נסיעה חינם בתחבורה הציבורית לחיילים משוחררים, ומסיימי שירות לאומי, ומעניקה לראשונה 50% הנחה לכל תושבי הפריפריה הגיאוגרפית 1-5, והנחות משמעותיות של עשרות אחוזים לצעירים עד גיל 26 (כולל), לאנשים עם מוגבלויות ולזכאי הביטוח הלאומי.

הרפורמה תושק בשני שלבים, כאשר הפעימה השנייה שתצא לדרך במהלך החודשים הקרובים תכלול נסיעות חינם לאזרחים ותיקים (נשים מגיל 62, גברים מגיל 67), ותכלול הנחות על בסיס דירוג סוציו-אקונומי בפילוח ברמה שכונתית ולא רק של כלל היישוב, מתוך הבנה כי ביישובים רבים קיימים פערים משמעותיים בין השכונות והרפורמה צריכה להתייחס אליהם.

Zack Wajsgras/Flash90חרדים עולים לאוטובוסצילום: Zack Wajsgras/Flash90

חידוש משמעותי ברפורמת "צדק תחבורתי" הוא נסיעה חינם לחיילים וחיילות משוחררים ולמסיימי שירות לאומי, למשך שנה שלמה מיום סיום השירות. זו הפעם הראשונה בישראל שציבור המשרתים נהנה מהטבה כה משמעותית לאחר תום שירותם, וזאת כהכרת תודה על תרומתם לביטחון המדינה. "בייחוד בימים אלה," אמרה שרת התחבורה רגב, "חשוב לנו לתרום את חלקנו למאמץ הלאומי ולהביע הערכה ותודה מעומק הלב לאלה התורמים יותר מכולם לביטחון המדינה."

הבשורה הגדולה והרחבה ביותר של הרפורמה נוגעת לתושבי הפריפריה, שישלמו מעתה רק 50% ממחירי מנוי חופשי-חודשי מכל סוג שהוא. הזכאות להנחה נקבעה לאחר עבודת מטה מעמיקה אשר הגדירה את היישובים על פי דירוגם הפריפריאלי (אשכולות 1-5 במדד הפריפריה של הלמ"ס), הנקבע על פי ריחוקם ממרכז הארץ וממרכזי תעסוקה גדולים. עם זאת, נקבע כי תושבי רשויות ואזורים המצויים בפריפריה אך נהנים מדירוג סוציו-אקונומי גבוה (9-10) לפי דירוג הלמ''ס, לא יהיו זכאים להנחה. במשרד התחבורה הדגישו כי ההנחה כוללת את המנוי אזור 1, המנוי האזורי הפריפריאלי לנסיעות למרחק של עד 40 ק"מ, ובמקום 99 שקלים הוא יעלה מעתה לתושבי הפריפריה 49.50 שקלים בלבד.

בנוסף, יהנו כלל הצעירים מגיל 18 עד 26 (למעשה עד יום הולדתם ה-27) מ-33% הנחה על כל סוגי המנויים החודשיים, הן מתוך התחשבות במצבם הכלכלי והן במטרה לעודד אותם להשתמש בשירותי התחבורה הציבורית וליצור אצלם שינוי תפיסתי והעדפה לתחבורה הציבורית על פני הרכב הפרטי, וכך לרכוש הרגלי התנהגות לאורך זמן.

unsplashאילוסטרציהצילום: unsplash

חידוש נוסף ברפורמה הוא הענקת 50% הנחה על מנויים חודשיים לאנשים עם מוגבלות ולזכאי הביטוח הלאומי. אוכלוסיות אלה קיבלו עד כה הנחה בערך הצבור בלבד.

מספר דוגמאות לחיסכון המשמעותי המושג בזכות רפורמת "צדק תחבורתי":

חייל משוחרר יחסוך במשך שנה בין 1,188 שקלים על חופשי-חודשי אזור 1 (99 שקלים לחודש), ויוכל להגיע לחיסכון של עד 7,320 שקלים אם ינצל את הטבת הנסיעה חינם בכל רחבי הארץ כולל רכבת, במקום לשלם כל חודש 610 שקלים עבור מנוי ארצי משולב.

תושב הפריפריה יוכל לחסוך בשנה בין 594 שקלים (50% הנחה על חופשי חודשי אזור 1) ועד 3,660 שקלים לנסיעות חינם בכל רחבי הארץ (50% הנחה על חופשי חודשי ארצי הכולל רכבת בעלות של 305 ש"ח במקום 610 שקלים).

צעיר עד גיל 26 (כולל) יוכל לחסוך בין 392 שקלים בשנה (33% הנחה על חופשי חודשי אזור 1) ועד 2,415 שקלים (33% הנחה על חופשי חודשי ארצי כולל רכבת).

למידע נוסף על הרפורמה, הציבור מוזמן להתקשר למוקד משרד התחבורה 4515* המספק מענה בשפות עברית וערבית, להיכנס לאתר משרד התחבורה, או לחפש בגוגל "צדק תחבורתי".

תחבורה ציבורית צדק תחבורתי משרד התחבורה נסיעה חינם חיילים גימלאים רפורמה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד