כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
הדילמה והחששות

בארה"ב שוקלים להביא נהגים ומאבטחים ממדינות אחרות לחלוקת סיוע

הממשל לא רוצה שחיילים אמריקאים יחלקו סיוע הומניטרי בעזה. נשקלת אפשרות שנהגים לא-אמריקאים יהיו הנהגים במשאיות סיוע אמריקאיות. "מישהו יכול להכניס פצצה על משאית עם טיימר מרחוק ולגרום לאסון"

 בארה"ב שוקלים להביא נהגים ומאבטחים ממדינות אחרות לחלוקת סיוע
משאיות סיוע נכנסות לעזה צילום: דוברות מתפ"ש

ממשל ביידן נחוש בדעתו כי כף רגלו של חייל אמריקאי לא תדרוך בעזה כאשר ארה"ב תתחיל לספק סיוע הומניטרי מהרציף הצף שנבנה בימים אלה, אך הצעה שנשקלת להביא עובדים ממדינות אחרות כדי לספק את הסיוע טומנת בחובה סיכונים ביטחוניים, כך אומרים בכירי ממשל לשעבר ובהווה לרשת NBC.

על פי הדיווח, אין תוכנית מאושרת כיצד לבצע זאת, לרבות כיצד לעשות זאת בבטחה.

הצבא האמריקאי מתכוון לבנות את המזח כמה קילומטרים מהחוף, שבו ספינות אזרחיות יורידו סיוע. לאחר מכן הסיוע יועמס למשאיות של צבא ארה"ב.

אבל מכיוון שהממשל לא רוצה חיילים אמריקאים על הקרקע, מישהו אחר צריך להביא את הסיוע לאתרים שבהם הוא מחולק לתושבי עזה. אחת האפשרויות הנבדקות, אומרים הגורמים הרשמיים, היא להביא נהגים ומאבטחים ממדינות אחרות, או מאבטחים פרטיים, להעביר את המשאיות מהמזח לאדמה כדי לחלק את הסיוע, ואז להסיע את המשאיות הריקות בחזרה למזח. טרם נקבע אם הנהגים והמאבטחים צריכים להיות ישראלים או פלסטינים או לאום אחר.

הרעיון יגן על חיילי ארה"ב מפני הסיכון להתקפה בתוך עזה, אבל לטענת גורמים רשמיים, מכיוון שמשאיות הסיוע ינועו הלוך ושוב בעזה על ידי אנשים שאינם חיילים אמריקאים, "מישהו יכול להכניס פצצה על משאית עם טיימר מרחוק ולגרום לאסון", אמר גורם בצבא האמריקני.

אפשרות נוספת שנבחנת היא להסיע את המשאיות למרחק קצר מהחוף, לפרוק אותן בתוך מתחם ביטחוני, שככל הנראה יהי באחריות צה"ל, כך אמרו גורמים רשמיים. אבל זה ייקח יותר זמן, משאבים ותיאום, ויגרום לכך שהפלסטינים יחכו זמן רב יותר לסיוע קריטי.

בתדרוך של הבית הלבן השבוע, אמר היועץ לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן, כי צה"ל יגן על המשלוחים ברגע שהמזח יוקם. "חיילי צה"ל יהיו אלה שיאבטחו אותו בפועל כך שלא יהיו חיילים אמריקאים על הקרקע בעזה", אמר.

אבל גורמי צבא ארה"ב אומרים שהם עדיין עובדים על כל התוכניות, כולל מי יאבטח ויבדוק את המשאיות ברגע שיהיו על אדמת עזה ומי יסיע אותן אל ומנקודות חלוקת הסיוע.

דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן סירב להגיב.

 

ארצות הברית סיוע הומניטרי מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד