י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

תן לי יבנה וחכמיה, לארץ ישראל הקב"ה ידאג • טור

טורו הלוחמני של הרב צוריאל קריספל סגר"ע אלעד • הגר"ש כהן הסביר - התפקיד שלנו הוא לדאוג לתורה, לא לארץ ישראל

תן לי יבנה וחכמיה, לארץ ישראל הקב"ה ידאג • טור

בשתי הדברות הראשונות מעשרת הדברות נקבעה צורת הקשר והחיבור שבין כלל ישראל והקב"ה אך אין די בזה, ונוספה מצות לא תעשה – "לא יהיה לך אלוקים אחרים על פני".

וביאר הגר"א על הפסוק, "ישקני מנשיקות פיהו" (שה"ש א' ב') שישנן כאן שתי נשיקות, אחת של מעשים טובים, ואחת שלא לעשות מעשים רעים, כנשואין ואהבה בין בעל לאשתו, שמלבד השייכות ביניהם, האישה מופרשת ואסורה לכל העולם, "הרי את מקודשת לי"- מופרשת מאחרים ומיוחדת לי.

יתכן מצב שיהודי מקיים מצוות כהלכתן, אך אינו מנותק לגמרי מגורמי השפעה אחרים, כאשר ישנה יניקה ממקורות אחרים, אין זו דביקות בבורא עולם, אין די במה שעושים, אלא צריך להיזהר שלא לעשות את מה שאסור לעשות, כל פעולה שמקורה מעולם אחר שאינו של תורה, פוגמת את השייכות והדביקות בהשי"ת.

כאשר החיים כוללים בתוכם עניינים נוספים מלבד התורה והמצוות, אנו עלולים להגיע למצב של אדישות, התורה הקדושה צריכה להיות מקור החיים היחיד שלנו - "כי הם חיינו ואורך ימינו".

ראש הישיבה הגאון חכם שלום כהן באחת מדרשותיו בשבת שעברה בעיר אלעד בפני קהל שומעי לקחו העצום, חידד את הנקודה הזו והוסיף נופך מדיליה, שכאשר רבי יוחנן ביקש לצאת מתוך ירושלים ע"מ לפגוש את המצביא הרומי, ירושלים שהייתה נצורה ע"י הרומאים מחד, ומאידך, בתוכה שלטו הני בריונאי, הוציאוהו תלמידיו על מיטה וכאילו נפטר, הבריונים עצמם נמנעו מלפגוע בכבודו (אפילו הם הבינו מה זה "כבוד התורה" ונמנעו מלדקור אותו כדי לוודא שהוא אכן אינו חי – מחשש שמא יאמרו הרומאים "רבם דקרו") ובהגיעו אל המצביא הרומאי, הדהים אותו כאשר ברך עליו בשם ומלכות את הברכה שמברכים כאשר רואים מלך.

המצביא מבחינתו אמר לרבי יוחנן שהוא חייב מיתה שכן הוא מורד במלכות, שכן המלך חי ונושם ברומי, אך רבי יוחנן השיב לו שהוא רואה ברוח קדשו שהמלך מת, ואילו הוא המצביא הומלך למלך במקומו, עובדה זו התבררה מיד כנכונה לאחר מכן כשהגיעו השליחים מרומי.

המלך החדש ברוב שמחתו על הבשורה שבישר לו רבי יוחנן, חפץ להשיב לו לרבי יוחנן כגמולו, ואמר לו שיבקש משאלה שהוא המלך יקיים אותה עבורו, תן לי את "יבנה וחכמיה" ביקש רבי יוחנן- עולם התורה של אותם הימים, אכן, קיים המלך את משאלתו זו של רבי יוחנן, ובזכותו ניצל עולם התורה שהתרכז ברובו בעיר יבנה, ובכך המשיכה למעשה להתקיים שרשרת הדורות הלאה לדורות הבאים.

הגמרא בלשונה אומרת, שהיה זה בגדר של "משיב חכמים אחור ודעתם ייסכל", ואלמלא שכך כיוונו משמיים, היה על רבי יוחנן לבקש מהמצביא שיחוס ויחמול על ירושלים, ויימנע מלכבוש אותה ואת ארץ ישראל.

"מדוע באמת כך כיוונו משמים?" שאל מרן ראש הישיבה שליט"א, ומיד השיב, ארץ ישראל היא ארצו של הקב"ה, ירצה הקב"ה לשמור עליה, ישמור עליה, לא ירצה לא ישמור עליה, הדאגה על ארץ ישראל שייכת להקב"ה, ורק לו, אנו זעק ראש הישיבה, מחוייבים לדאוג אך ורק לעולם התורה לא לענייני ארץ ישראל, הקמת תנועה שכל כולה רק דאגה לארץ ישראל, חוטאת לאמת ולמה שנכון על פי ההשקפה הנכונה".

והוסיף מרן ראש הישיבה וביאר את חובת הציות המוחלטת לדעת תורה הצרופה המסורה לנו מדור לדור על ידי מנהיגי הדור, ע"פ הכתוב "אדם ובהמה תושיע ה'" וכי מה עניין אדם אצל בהמה? אל רק אם משים אדם עצמו כבהמה הנטולת דיעה עצמית, ורק כאשר האדם מתבטל לדעת תורה - רק כך הוא יזכה לישועת ה'.

בימים אלו כאשר במחזוריות השנה נקרה השבת את הפסוקים "לא יהיה לך אלוקים אחרים על פני" צריכים להדהד באזנינו שבעתיים דברים אלו, עלינו להיצמד להשקפה הטהורה, ולא להיגרר חלילה אחרי הני בריונאי שמאז ומתמיד המיטו חורבן על ישראל.

וחמור מכך שאנשים מתוך מחנינו אנו, לפחות כך הגדירו את עצמם בעבר, ומתהדרים בתואר "בכל ביתי נאמן הוא" מקיימים בעצמם "רבם דקרו" בעצם חבירה הזוייה זו לכל אותם בריונים שבחיים חיותו של מרן דקרו ודקרו, תוך רמיסת כל ערך קדוש ויקר עליו חונכנו מפי קודשו ומורשתו.

אכן, ישנן מכלול של צרכים ונושאים שעליהן מושתתת מערכת הבחירות הנוכחית, אך בל נשכח חלילה לרגע את משאלתו של רבי יוחנן, "תן לי את יבנה וחכמיה", נצא למערכה בכוחות מלוכדים כאיש אחד בלב אחד, תוך התנתקות מוחלטת מגורמי השפעה זרים והרסניים לכל אחד ואחד מאיתנו.
קריספל השפעה מקור חיים חכם שלום דרשה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד