י' אייר התשפ"ד
18.05.2024
שבר ביחסים

ארה"ב לא התנגדה להצעה נגד ישראל באו"ם; נתניהו ביטל את המשלחת

למרות האיום של נתניהו, ארה"ב לא הטילה וטו במועצת הביטחון של האו"ם על הנוסח החדש שקורא להפסקת אש ללא התניה בשחרור החטופים. "נסיגה ברורה מעמדתה העקבית של ארה"ב במועצת הביטחון מאז תחילת המלחמה"

ארה"ב לא התנגדה להצעה נגד ישראל באו"ם; נתניהו ביטל את המשלחת
נתניהו וביידן בישראל צילום: דוברות הבית הלבן

ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט אחה"צ (שני) לבטל את יציאת המשלחת הישראלית לארה"ב בשל העובדה שארה"ב לא הטילה וטו במועצת הביטחון של האו"ם על הצעה שקראה להפסקת אש ברצועת עזה בזמן הרמדאן ובלא התנייה על שחרור מיידי של כל החטופים.

יצוין כי עוד לפני שהתקיימה ההצבעה, נתניהו איים שאם ארה"ב לא תטיל ווטו המשלחת לא תצא. 14 מדינות הצביעו בעד ההחלטה שהציעו 10 מדינות. לצד זאת, האמריקנים הטילו וטו על ההצעה של רוסיה שקראה להפסקת אש קבועה. 

מלשכת ראש הממשלה נמסר: "ארה״ב נסוגה מעמדתה העקבית במועצת הביטחון שבה קשרה רק לפני כמה ימים בין הפסקת אש לשחרור החטופים (סעיף 1). 

בהחלטה הקודמת סין ורוסיה הטילו וטו בין השאר משום שהן תמכו בהפסקת אש בלי שחרור החטופים. 

בהחלטה הנוכחית רוסיה וסין תמכו, יחד עם אלג׳יריה ומדינות אחרות". 

עוד נמסר מלשכת נתניהו: "ארה״ב לא הטילה היום וטו על הנוסח החדש שקורא להפסקת אש ללא התנייה בשחרור החטופים. 

זוהי נסיגה ברורה מעמדתה העקבית של ארה״ב במועצת הביטחון מאז תחילת המלחמה. 

נסיגה זו פוגעת גם במאמץ המלחמתי וגם במאמץ לשחרור החטופים,  משום שהיא נותנת לחמאס תקווה שהלחץ הבינלאומי יאפשר להם לקבל הפסקת אש ללא שחרור חטופינו". 

לסיום נאמר: "ראש הממשלה נתניהו הבהיר כבר אמש שאם ארה״ב תיסוג מעמדתה העקרונית הוא לא ישלח את המשלחת הישראלית לארה״ב. 

לאור השינוי בעמדה האמריקנית, ראש הממשלה נתניהו החליט שהמשלחת לא תצא".

השר בן גביר: "ביידן פועל משיקולים פוליטיים"

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בתגובה להחלטת מועצת הביטחון של האו"ם: "ההחלטה של מועצת הביטחון של האו"ם מוכיחה את מה שהיה ידוע מאז ומעולם - מדובר במוסד אנטישמי, עם מזכ"ל אנטישמי, שמעודד את חמאס לעבר הניצחון המוחלט.

הבחירה של הנשיא ביידן מנגד, להמנע מלהטיל וטו על ההחלטה מצידה של ארה"ב, מוכיחה מנגד כי הנשיא ביידן לא מעמיד בראש סדרי העדיפויות שלו את הניצחון של ישראל והעולם החופשי על הטרור, אלא את שיקוליו הפוליטיים.

דווקא לאחר ההחלטה הזו אנו חייבים להגביר את העצימות במלחמה ולהמשיך לחתור בכל הכח, בכל מחיר, להכרעת החמאס".

ג׳ון קירבי דובר המועצה לביטחון על ההצבעה: "ההצבעה שלנו במועצת הבטחון אינה משקפת שינוי במדיניות שלנו. אנו עקביים בתמיכתנו בהפסקת אש ושחרור חטופים. הנוסח לא כלל גינוי חמאס ולכן לא תמכנו אבל ההחלטה משקפת את דעתנו שהפסקת אש ושחרור חטופים כרוכים יחד ולכן נמנענו".

שגרירת ארה"ב במועצת הביטחון אמרה לאחר ההצבעה: "הוועידה תמכה בהפסקת אש מיידית ושחרור כל החטופים והקלה על האוכלוסייה בעזה. ארה"ב תומכת לחלוטין בעקרונות האלה, רק באמצעות דיפלומטיה נוכל להתקדם. אנחנו מתקרבים לעסקה שתוביל להפסקת אש ושחרור חטופים. הפסקת אש הייתה מגיעה לפני חודשים אם חמאס היה משחרר את החטופים. חמאס ממשיך להיות מכשול לשלום, מתבצר באוכלוסייה אזרחית, ומתחבא".

עוד הוסיפה: "אני מבקשת מכולם - דברו בקול רם ושכנעו את חמאס לקבל את העסקה. אני לא מצפה מסין ומרוסיה לעשות את זה כי הם אפילו לא מסוגלים לגנות את חמאס. הן התעלמו מבקשתנו להוסיף גינוי לחמאס, ולא הסכמנו להכול בהחלטה. לכן לא תמכנו (נמנעו). אנחנו בכל זאת תומכים לגמרי בחלק מהעקרונות שלנו והבהרנו שכל הפסקת אש חייבת לבוא עם שחרור חטופים. אנחנו רוצים להתקדם לעתיד שבו חמאס לא ישלוט בעזה, לא יחזור על 7.10, ושפלסטינים וישראלים יחיו זה לצד זה".

 
מלחמת חרבות ברזל ארה"ב מועצת הביטחון של האו"ם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד