כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
סיקור מקיף

ירידה בהיקף שיגור הטילים מצד החות'ים לעבר ישראל

ניכרת לאחרונה ירידה בהיקף שיגור הטילים וכלי הטיס הבלתי מאוישים לעבר שטח ישראל ביחס לתחילת המלחמה. ארה”ב המשיכה לטעון, כפי שעשתה מתחילת המערכה, כי איראן עומדת מאחורי פעולות החות’ים

ירידה בהיקף שיגור הטילים מצד החות'ים לעבר ישראל
אימוני החות'ים נגד מטרות אמריקאיות וישראליות צילום: דוברות החות'ים

בפעילות החות’ים בחודשיים האחרונים ניכרים מספר שינויים. החות’ים המשיכו לבצע תקיפות נגד מטרות אותן הגדירו כ”ישראליות” או “תומכות בישראל״ בעיקר כלי שיט המשייטים במרחב הים האדום בנתיבים העוברים דרך ישראל.

אך בנוסף, הצהירו על כוונתם להרחיב את תקיפותיהם גם למרחב האוקיינוס ההודי ולנתיב הימי העוקף את אפריקה מדרום. במקביל, הם תקפו ספינות מלחמה אמריקאיות, בריטיות, וספינות של מדינות האיחוד האירופי אשר הצטרפו למלחמה באיום החות’י, ואשר לטענתם, מסייעות לישראל ותוקפות את הכוחות החות’ים על אדמת תימן.

בתקופה האחרונה בוצעו שלושה שיגורי טילים לעבר ישראל, כאשר אחד מהם אף הצליח לחדור את המרחב האווירי של ישראל ולהתפוצץ בשטחה, ללא נזק או נפגעים. הייתה זה הפעם הראשונה מאז החלו החות’ים בפעילותם, שבה טיל חות’י מתפוצץ בשטח ישראל. אולם, למרות הצלחה זו, ניכרת לאחרונה ירידה בהיקף שיגור הטילים וכלי הטיס הבלתי מאוישים לעבר שטח ישראל ביחס לתחילת המלחמה.

זאת, ככל הנראה נוכח חוסר ההצלחה היחסי של אמצעים אלה לחדור את ההגנה האווירית הישראלית ויתכן אף בשל העובדה שאמצעי לחימה מסוג זה אינם רבים בארסנל החות’י.

על רקע המערכה בים האדום, מוסיפה המתיחות בין ארה”ב ואיראן להסלים והיא מלווה בחילופי האשמות בנוגע לתקיפות כוחות הקואליציה בשטח תימן, ומן העבר השני האשמת איראן כי היא תומכת בפעולות החות’ים ואף מסייעת להתעצמותם. דיווחים שונים אף מצביעים על אינטרסים מנוגדים של ארה”ב ובנות בריתה באזור עקב המערכה בתימן. יחד עם זאת, ישנם גם דיווחים על מגעים סמויים המתקיימים בין ארה”ב ואיראן בניסיון להגיע להבנות ולמנוע הסלמה נוספת.

להערכת מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית, ככל שתארך המלחמה ברצועת עזה, ימשך העימות במרחב הים האדום והוא אף עלול להסלים אם אכן יממשו החות’ים את איומם להרחיב את התקיפות גם נגד כלי שיט בנתיב האוקיינוס ההודי, בואכה כף התקווה הטובה מדרום לאפריקה, ולסכן בכך את הסחר הימי כולו מיבשת אסיה לכיוון מערב.

לנוכח הרחבה כזו של הפעילות החות’ים עשויים כוחות הקואליציה להגיב בהגברה משמעותית של תקיפותיהם כדי לגבות מחיר כבד שיניע את החות’ים מלעשות זאת. בשלב זה נראה כי רק סיום המלחמה ברצועת עזה או לחץ איראני משמעותי על החות’ים יגרמו לרגיעה במערכה.

בתחילת המערכה הצהירו החות’ים כי הם תוקפים רק ספינות “הקשורות לישראל”. בהמשך, וככל שגברה נוכחות ספינות מלחמה אמריקאיות ואירופאיות במרחב הים האדום אשר הגיבו לתקיפות החות’ים (תחילה ביירוט טילים וכטב”מים, ובהמשך בתקיפות בשטח תימן), החלו החות’ים לכוון את תקיפותיהם גם כלפי ספינות מלחמה אלה.

מעבר להגברת התקיפות, הצליחו החות’ים לשפר את אחוזי הפגיעה שלהם ובמספר מקרים הם גרמו לנזקים משמעותיים לכלי שיט. כך למשל, במהלך חודש פברואר 2024 נפגעו לפחות שבעה כלי שיט מטילים וכטב”מים ששיגרו החות’ים.

באדיבות המצלםמימין: טיל השיוט ששוגר לטענת החות’ים והתפוצץ מצפון לאילת (ערוץ הטלגרם של אלמסירה, 19 במרץ 2024) משמאל: שער העיתון אלמסירה המדווח על התקיפה באילת (ערוץ הטלגרם של אלמסירה , 20 במרץ 2024)צילום: באדיבות המצלם

במסגרת ניסיון נוסף לחזק את טענתם כי ישראל היא מטרתם העיקרית, על אף ההתפתחויות, ערכו החות’ים ב-3 בפברואר 2024 תרגיל צבאי בשם “תימן למען פלסטין” אשר דימה, בין היתר, תקיפת מוצבים ויישובים ישראליים, חטיפת חיילים ושימוש ברחפני נפץ נגד יעדים ישראלים.

דוברות ממשלת החות'יםאימוני החות'יםצילום: דוברות ממשלת החות'ים

ב-16 במרץ 2024 דווח על פגישה בלבנון בין נציגים חות’ים ונציגים מחמאס, הג’האד האסלאמי בפלסטין והחזית העממית לשחרור פלסטין אשר דנה ב”הרחבת העימותים וכיתור ישראל”. עוד נמסר כי הפגישה עסקה במנגנון שיתוף הפעולה בין הצדדים כהכנה ל”שלב הבא” במלחמה ברצועת עזה.

ככל שהתרחבו והתגברו תקיפות החות’ים בחודשים הראשונים של שנת 2024, כך גברו גם תקיפותיהם של כוחות הקואליציה בהובלת ארה”ב על אדמת תימן. פעילות כוחות הקואליציה כללה גם יירוט של טילים וכטב”מים של החות’ים ששוגרו לעבר כלי שיט, אשר שיגורם הפך לאירוע כמעט יומיומי.

חלק ניכר מהפעולות ההתקפיות של כוחות הקואליציה מוגדרות על ידם כ”פעולות מנע” שנועדו לפגוע ביכולות ההתקפיות של החות’ים כגון טילים וכטב”מים מוכנים לשיגור או מערכי בקרה ששולטים בפעילות הכלים הללו ומנטרים אותה.

עם התמשכות המערכה במרחב הים האדום, המשיכו גם חילופי ההאשמות בין ארה”ב ואיראן בנוגע למעורבותן במערכה גם מחוץ למסדרונות האו”ם. ארה”ב המשיכה לטעון, כפי שעשתה מתחילת המערכה, כי איראן עומדת מאחורי פעולות החות’ים.

איראן לא נשארה אדישה להאשמות אלה ולאחרות שנשמעו בדיוני מועצת הביטחון של האו”ם. ב- 25 בפברואר 2024 פרסם נאצר כנעאני, דובר משרד החוץ האיראני, הצהרה בה גינה את המשך תקיפות ארה”ב ובריטניה בתימן. הוא ציין, כי התקיפות מנוגדות לחוק הבינלאומי, מהוות הפרה של ריבונותה ולכידותה הטריטוריאלית של תימן ונועדו להבטיח את ביטחונה של ישראל.

כפי שעשו בעבר, גם במהלך החודשים הראשונים של שנת 2024 המשיכו כוחות הקואליציה לסכל ולתפוס משלוחי נשק שהיו בדרכם לשטחי החות’ים תוך האשמות שמקורם של משלוחים אלה באיראן וכי היא אחראית להם.

מידע מהימן על פעילות איראנית ישירה בשטח תימן היה נדיר בשנים האחרונות, וביתר שאת מאז תחילת מלחמת “חרבות ברזל”. עם זאת, סימן לפעילות שכזו הופיע ב- 18 במרץ 2024, בעקבות דיווח לפיו “מקורות תימנים” מסרו לערוץ סקיי ניוז בערבית כי 15 מומחים זרים, בהם איראנים ומומחים מחיזבאללה, נהרגו בתקיפות אמריקאיות-בריטיות בתימן, חשוב לציין, כי ידיעה זו דווחה בקצרה ולעת עתה אין לה סימוכין במקורות אחרים.

המורדים החות'ים מלחמת חרבות ברזל ארצות הברית איראן חמאס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד