ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

הצדיק מיבנאל מוהרא"ש שיק הלך לעולמו

נצחו האראלים את המצוקים: המוהרא"ש שיק זצ"ל מיבנאל נפטר הבוקר בבית החולים במנהטן • בשבוע האחרון חלה הידרדרות במצבו הרפואי; בן 75 שנה בפטירתו • עם היוודע השמועה, אבל כבד ירד על חסידיו הרבים ביבנאל 'עיר ברסלב' בה התגורר, ובמרכזי ברסלב שהקים בארצות הברית • בחדרי חרדים משרטט פרופיל ראשוני • אבד חסיד מן הארץ

המהורא"ש שיק זצ"ל
המהורא"ש שיק זצ"ל

ברוך דיין האמת: בבית החולים במנהטן נפטר הרב אליעזר שלמה שיק זצ"ל, המוהרא"ש ו'הצדיק מיבנאל', לאחר הידרדרות חמורה במצבו. הלווייתו תצא ביום ראשון בצהריים מבית הכנסת הגדול ביבנאל.

בחדרי חרדים עם פרופיל ראשון לדמותו: המוהרא"ש זצ"ל נולד בכ"א אייר הת"ש בישראל, וגדל בירושלים. אביו היה האדמו"ר רבי מנחם זאב שיק ואמו רמת מלכה, שעלו לארץ ישראל מהונגריה עם פרוץ מלחמת העולם השנייה.

בילדותו למד בתלמוד תורה "עץ חיים" בירושלים. לאחר מכן עבר יחד עם משפחתו לארצות הברית, שם למד בישיבתו של האדמו"ר מקאשוי זצ"ל, ולאחר מכן למד במשך חמש שנים בישיבת 'תפארת ירושלים' של פוסק הדור הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל בעל ה'אגרות משה'.

בחורף תשי"ז, בהיותו כבן 16, נתקל לראשונה בספר "משיבת נפש" שלוקט על ידי הגה"צ רבי אלתר מטעפליק מכתביהם של רבי נחמן מברסלב ורבי נתן מברסלב, ומאז התקרב לחסידות ברסלב.

בשבט תשכ"ב נישא לבתו של האדמו"ר מקאסאן זצ"ל שבית מדרשו היה ברחוב חפץ חיים בבני ברק, ובסידור הקידושין כובד הגר"מ פיינשטיין זצ"ל.

שנתיים לאחר נישואיו החלו להגיע אליו בחורי ישיבות ואברכים על מנת ללמוד אצלו, ובמקביל החל להתכתב עם מתייעצים רבים שפנו אליו מארצות הברית, מאנגליה ומישראל. מכתבים אלו לוקטו בהמשך לסדרת ספריו המרכזית - שו"ת "אשר בנחל" המונה כמאה ועשרים כרכים. אחד מתלמידיו אף הדפיס את קובץ המכתבים הראשון וקיבץ אותם לחוברת בשם "נועם אשר בנחל". מאוחר יותר שונה שם הסדרה לשמה הנוכחי, כאשר בשם הסדרה רמוזים ראשי התיבות של שמו - רבי אליעזר שלמה.

בשנת תשל"ג החל להדפיס גם ספרי חיזוק שכתב בעצמו. הראשונים שהודפסו היו "קריאת שמע שעל המיטה" עם פירוש, וספר "ארך אפיים". ובנוסף היה גם מדפיס ומפיץ את ספרי רבי נחמן בכמויות גדולות ובמחירי קרן.

הרב שיק סייע בהקמת בית מדרש של חסידי ברסלב בשדרה ה-16 בשכונת בורו פארק בברוקלין, והוא מסר שם שיעור שבועי.

בשנת תשכ"ו נסע בפעם הראשונה לקברו של רבי נחמן באומן שבאוקראינה, בראש השנה תשל"ו השתתף הרב שיק בקיבוץ חסידי ברסלב ב"שול" בירושלים, שם מסר שיעור בראש השנה.

בתחילת שנת תשל"ז הקים את בית מדרשו בשדרה התשיעית בבורו פארק "היכל הקודש – חסידי ברסלב".

החל משנת תש"מ נהג להגיע מספר פעמים בשנה לישראל לבקר את חסידיו בירושלים, בני ברק, טבריה ובעיקר בצפת - שם הקים את בית מדרשו לפני שהגיע ליבנאל.

בשנת תשמ"ו התיישב הרב שיק עם קבוצה מחסידיו ביבנאל שבגליל התחתון. במקום, שהפך למרכז קהילתו, מתגוררות כ-400 משפחות של חסידיו. לקהילה ישנם ישיבות, כוללים, בית מדרש ובית תבשיל. בשנת תשע"ב (2012) חנכו ביבנאל את בית הכנסת הגדול של חסידי ברסלב. לרב שיק מאות תלמידים נוספים בישראל. בתי מדרש של חסידיו קיימים בירושלים, בני ברק, אשדוד, בת ים, נתיבות, תל אביב, באר שבע ועוד.

בארצות הברית, מקום מגוריו של הרב שיק במהלך רוב השנה, קיים ריכוז נוסף של תלמידיו. מלבד בית מדרשו המרכזי בבורו פארק, הקימו תלמידיו בתי מדרש במונרו, במונסי ובוויליאמסבורג. בשנת תשע"א (2011) הקימו חסידיו את "מרכז חסידי ברסלב" שבו שוכנים תלמוד תורה, בית ספר לבנות, בית מדרש, ישיבה ובית דפוס המדפיס את ספריו של רבי נחמן מברסלב ותלמידיו, ואת מאות הספרים של הרב שיק.

כזכור, בבחדרי חרדים דווח כי בניסן תשע"ב עבר הרב שיק התקף לב חמור וניתוח לב פתוח. לאחר תקופת שיקום קצרה הוא שב לתפקד.

בהשקפתו עודד בעבר את חסידיו להשיא את ילדיהם בגילאים צעירים מאוד. הרב שיק הנהיג את תלמידיו על פי דרכו של רבי נחמן מברסלב בדגש על כמה נקודות עיקריות כמו הפצה - עידוד תלמידיו להפיץ לרחובות את ספרי ברסלב במחיר הקרן, וכן את הקונטרסים שחיבר, והקפדה על "כיבוד הורים". אחד מתלמידיו אומר לבחדרי חרדים כי אף שחלקם הגדול של תלמידיו הם חוזרים בתשובה ממשפחות חילוניות, מורה הרב שיק לתלמידיו להימנע ככל האפשר ממחלוקות עם ההורים ובני המשפחה ולקרבם בדרכי נועם.
יבנאל שיק לוויה חסידים ברסלב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 48 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד