י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
הדו"ח השנתי

מאות תלונות על שופטים ודיינים: כמה מהן נמצאו מוצדקות?

בשנת 2023 התקבלו 897 תלונות על שופטים ודיינים, וניתנו החלטות ב-871 תלונות | מתוך 524 התלונות שהתבררו לגופן והן בגדר סמכות הבירור של הנציב, נמצאו 38 מוצדקות (7%). ב-27 מן התלונות שבוררו לגופן, הסתיים הטיפול בהערה לשופט או לדיין. 3 תלונות הסתיימו בקביעה שמדובר בליקוי מערכתי

מאות תלונות על שופטים ודיינים: כמה מהן נמצאו מוצדקות?
כסאות השופטים בבית המשפט העליון צילום: Yossi Zamir/POOL

השופט (בדימוס) אורי שהם, הגיש היום (שלישי) לשר המשפטים יריב לוין, ולמ"מ נשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן את הדו"ח השנתי של נציבות תלונות הציבור על שופטים לשנת 2023.

אלו עיקרי הדו"ח:

בשנת 2023 התקבלו 897 תלונות על שופטים ודיינים, וניתנו החלטות ב-871 תלונות. הנציבות טיפלה בשנת 2023 ב-964 תלונות (ובהן תלונות משנים קודמות) ומתוך 871 החלטות שניתנו בשנת 2023, בוררו לגופן 524 תלונות, שהן 60% מכלל ההחלטות שניתנו.

מתוך 524 התלונות שהתבררו לגופן והן בגדר סמכות הבירור של הנציב, נמצאו 38 מוצדקות (7%). ב-27 מן התלונות שבוררו לגופן, הסתיים הטיפול בהערה לשופט או לדיין. 3 תלונות הסתיימו בקביעה שמדובר בליקוי מערכתי.

אשר להתפלגות התלונות המוצדקות לפי נושאים, עולים הנתונים הבאים:

29% מכלל התלונות שנמצאו מוצדקות היו על התמשכות תהליכים (46% ב-2022).

24% מכלל התלונות שנמצאו מוצדקות היו על ליקויים בניהול המשפט (22% ב-2022).

34% מכלל התלונות שנמצאו מוצדקות היו על התנהגות בלתי ראויה של השופט או הדיין (22% ב-2022).

13% מכלל התלונות שנמצאו מוצדקות היו על פגיעה בעיקרי הצדק הטבעי (10% ב-2022).

הירידה במספר התלונות המוצדקות או כאלה שהסתיימו בהערה נובעת בעיקר מהצניחה המשמעותית במספר התלונות המוצדקות בבתי המשפט לענייני משפחה ובבתי הדין הרבניים. בשנת 2023 בוררו לגופן בבתי המשפט לענייני משפחה כ-103 תלונות (לעומת 141 תלונות ב-2022) כאשר 8 היו מוצדקות ו-4 הסתיימו בהערה, לעומת 13 תלונות מוצדקות ב-2022 ו- 12 שהסתיימו בהערה. בבתי הדין הרבניים בוררו לגופן כ-36 תלונות בשנת 2023 (לעומת 58 בשנת 2022). מסך התלונות שבוררו לגופן, 3 היו מוצדקות לעומת 12 מוצדקות ב-2022 ואחת שהסתיימה בהערה. בנציבות מעריכים, כי הירידה בכמות התלונות ובהיקף התלונות המוצדקות בערכאות אלה נובעת מהפנמה של החלטות וקביעות הנציבות בשנים עברו.

בין ההחלטות שנמצאו מוצדקות, ניתנה החלטה בדבר השלטת סדר באולם: לנציב הוגשה תלונה על אדם שהשמיע הערות פוגעניות על רקע מגדרי כלפי המתלונן באולם בית המשפט, אולם "השופט מילא פיו מים ושתק". בהחלטתו קבע הנציב כי התמודדותו של בית המשפט עם התנהגות משפילה ופוגענית מצד בעל דין החוזר ומשתלח בבית המשפט ובעורכי הדין המופיעים בפניו, אין לה ולא כלום עם שמירה על זכות הטיעון שלו. על בית המשפט, למען שמירת כבודו וכבודם של הבאים בפניו, לנקוט בכל הכלים העומדים לרשותו על מנת לאפשר דיון ראוי ומכבד, לא כל שכן כאשר אותו בעל דין חוזר ומפגין, פעם אחר פעם, זלזול וחוסר כבוד כלפי בית המשפט ועורכי הדין המופיעים בפניו.

החלטה אחרת עסקה בעקרון פומביות הדיון: שופטת הורתה לעורכת דין שנכחה באולמה כצופה מן הצד לצאת מן האולם, הגם שדובר בדיון שהתנהל בדלתיים פתוחות. בהחלטתו קבע הנציב, כי עקרון פומביות הוא בעל מעמד חוקתי בשיטתנו המשפטית. מעקרון פומביות הדיון נובעת זכותו של מי שחפץ בכך לצפות בדיון משפטי המתקיים בדלתיים פתוחות, גם אם אינו צד להליך.

החלטה אחרת עניינה בעיכוב במתן החלטות: נמצאה מוצדקת תלונה על עיכוב במתן החלטה בעניין העברת מסמכים למומחה. בהחלטתו קבע הנציב, כי חרף עומס העבודה המוטל לפתחם של היושבים בדין, שומה על בית המשפט לתת החלטות בתוך פרק זמן סביר בבקשות המונחות לפניו, ואף להקדים לתת החלטות שעה שמדובר בעניין שהימנעות מהכרעה בו מעכבת את המשך ניהולו של התיק, כבמקרה זה. על אחת כמה וכמה נכונים הדברים, שעה שמתן ההחלטה אינו מצריך השקעת זמן ומשאבים בלתי סבירים, בשים לב ליתר המשימות המוטלות לפתחו של בית המשפט.

שנת 2023 בנציבות התאפיינה גם בחידוש הצהרות ההון של שופטים ודיינים, בחלוף 6 שנים מאז הוגשו הצהרות ההון הקודמות בשנת 2017. זאת, בצד טיפול בהצהרות הון של שופטים חדשים ושל שופטים ודיינים שפרשו מהמערכת.

דיינים תלונות שופטים בית הדין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד