כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

מה עושה אותך בן ישיבה? לא רק הכיפה! • טור

בפרשת השבוע אנו לומדים כי "דרך ארץ קדמה לתורה" • על בן תורה קודם כל לקבל על עצמו מידות טובות

הרב דוד צבי
הרב דוד צבי

בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁלִישִׁי לְצֵאת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם בַּיּוֹם הַזֶּה בָּאוּ מִדְבַּר סִינָי: וַיִּסְעוּ מֵרְפִידִים וַיָּבֹאוּ מִדְבַּר סִינַי וַיַּחֲנוּ בַּמִּדְבָּר וַיִּחַן שָׁם יִשְׂרָאֵל נֶגֶד הָהָר.

בזמו האחרון אנו עדים לחילול השם נורא בעטיים של אירועים ומהומות באחת הישיבות המפוארות, הידועה כמקום תורה הגדול בארץ ישראל, אשר מאז היוסדה ועד היום הזה לא פסק פומיה מגירסא לילות כימים, והנה עתה הקול קול יעקב נהפך לידים ידי עשיו רח"ל.

כל אחד ואחד מוכרח לעשות חשבון נפש עם עצמו ולראות מה השורש לדבר הנורא הזה, כשצעירי הצאן אשר יוצאים מביתם לישיבה ללמוד תורת ה' יכולים ביום אחד להחליף את אומנותם באומנות אחרת ובמקום תורתם להתנהג באופן מבוזה ביותר לבן ישיבה.

הבה נתבונן בשורש הדבר: בעת שניתנה תורה לישראל נאמר בפרשתינו "ויחנו במדבר ויחן שם ישראל נגד ההר" ופירש רש"י הק': 'כאיש אחד בלב אחד'.

הכנה הראשונה של כלל ישראל למתן תורה היתה האחדות בין בני ישראל כאיש אחד בלב אחד, כי דוקא בתנאי זה יכלו לקבל את התורה כמאמר הידוע 'דרך ארץ קדמה לתורה'.

כן ידוע הסיבה שנתנה תורה על הר סיני מפני ענווה שהייתה בו.

ההדרכה הראשונה לכל אב ורב שרוצה לחנך את בנו ולשלחו ללמוד, מקודם צריך לחנך אותו ל'איש אחד בלב אחד' לאחדות, למידות טובות להיות תמיד מהנעלבים ואינם עולבים.

מהו אורח חיים של בן תורה?

דיבורו של בן תורה הוא לא כדיבורו של אינו בן תורה והתנהגותו של בן תורה היא שונה לגמרי מהתנהגותו של אינו בן תורה, והמאור שבתורה צריכה להחזיר את האדם למוטב.

זו המשמעות למה שאנו מברכין כל יום 'שלא עשני גוי', שאורח חיינו לא כמו הגוי, וזה לא מתבטא בכך שיהודי הולך עם כיפה וגוי לא - אלא בכך שאנו קיבלנו את התורה ואמרנו 'נעשה ונשמע לקיים את התורה כל כל פרטותיה ודקדוקיה'.

אומות העולם לא רצו לקבל את התורה כי לא רצו לקבל עליהם את עשרת הדברות ורצו לחיות בלי דרך ארץ ובלי מידות טובות ולכן לא קבלו את התורה.

אבל אנו בני ישראל באנו למדבר סיני כאיש אחד בלב אחד. לכן, אנו יכולנו לומר נעשה ונשמע - גם בלי לשמוע את כל הכתוב בה - כי ברגע שהייתה אחדות, הייתה דרך ארץ קדמה לתורה - ובמילא בנקל ניתן לקיים את כל התורה.

לכן דייקא בשבוע בו אנו קוראים בתורה על מעמד הר סיני וקבלת התורה, עלינו להתחזק ביותר בדבר העיקרי המבטא את מה שאנו אומרים כל יום בתפילה: 'והבדילנו מן התועים ונתן לנו תורת אמת' - קודם להיות מובדל מהגוי - מאורח חיים של הגוי, ואחר כך 'ונתן לנו תורת אמת'.
תורה פרשת השבוע יתרו חסידות אלימות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד