י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

כי באפם הרגו איש • על הקמת תנועה חברתית

אלי אדלר נמנה על יוזמי הקמת תנועה חרדית חברתית, עבור אלה שנדחקו לשוליים • בטור אישי הוא מסביר מה ולמה

כי באפם הרגו איש • על הקמת תנועה חברתית

בשבוע שעבר נערך כנס היסוד לתנועה חברתית, לא פוליטית, שתהווה אירגון הגג של כל אותן אוכלוסיות בציבור החרדי שבשנים האחרונות ניסו בעלי ענין לדחוק אותן לשוליים.

מגוון אוכלוסיות, מגוון אירגונים, ומגוון רחב מאד של אנשים שאיכשהו טפלו עליהם עלילות שווא, שאינם מתנהלים בדרך התורה, שמרכז חייהם סובב סביב נהנתנות ושכל הוויית חייהם התרחקה העולם החרדי, ולא היא!!

כל חטאם הוא, שמאסו במחלוקות, שמאסו בכיתתיות הצרה, שמאסו ב"אני ואפסי עוד" שחוגים שונים מפגינים אלו כלפי אלו, שמאסו באפליה, שמאסו בהדרה, שמאסו בעיסוק בתדמיות ובחיצוניות בלבד, שיצאו לעבודה, ללימודי מקצוע או לצבא ושאינם מוכנים לחיות את חייהם בהתאם להכתבות מצד עסקנים ודוברים מטעם עצמם (להבדיל כמובן מהוראות הניתנות ע"י גדולי הדור).

ככל שהאוכלוסיה הזו גדלה וככל שהרחקתה ממרכז החברה החרדית החריפה, גדל הצורך לאגד את כולם תחת גג אחד. גם בגלל הצורך בעזרה הדדית, גם בגלל הצורך בהעצמת הכח כלפי המתאגדים עצמם-פנימה, וכלפי רודפיהם-חוצה, גם ע"מ למנוע את ה"הפרד ומשול" בו נהגו כנגד ציבור זה, וגם ע"מ להגדיל את היכולת להוציא לפועל תכניות ומיזמים לרווחת הציבור.

על הרעיון והצורך ביישומו מדברים כבר מספר שנים, אך רק לאחרונה קמו מספר אנשים שהצליחו להוציא לפועל את הצעד הראשון בדרך להתאגדות החרדים התורניים.

בכנס, שהיה כנס סגור ויועד למוזמנים בלבד, ללא עיתונאים וללא תקשורת, נוסד הגרעין הראשון של המצטרפים, נבחרה וועדת היגוי זמנית שתארגן את הכנסים הבאים שיהיו פתוחים לקהל הרחב (ובהם יוכלו כל אחד ואחת להצטרף לאירגון, לבחור את הראויים בעיניהם להמשיך בניהול האירגון ופעולותיו, ולהעלות רעיונות ומיזמים שונים בתחומים בהם יש צורך בשיפור או בחידוש) ונקבעו קבוצות עבודה שתעסוקנה בנושאים שונים: חינוך, אפליה, תעסוקה ועוד.

לכנס הגיעו: גברים ונשים, מבוגרים וצעירים, אברכים ועובדים, רבנים ואנשי אקדמיה, ר"מים ואנשי צבא, אשכנזים וספרדים, חסידים וליטאים ותומכי מפלגות שונות. כל המגוון הקיים בחלקי היהדות החרדית השונים, השתתף בכינוס והצטרף לגוף מאוחד מתוך רצון עז להתחבר לדבר חיוני ונקי, ולקדם אותו הלאה למעגלים גדלים והולכים של מצטרפים.

הרבה לא דובר בתקשורת החרדית על הכינוס, שהיה כאמור סגור לעיתונאים, אבל במעט שכן נכתב עליו, צדו את עיני שתי התייחסויות:

באתר אחד (שאינו חרדי, אבל יש בו כותבים חרדים) כתבה עיתונאית לענייני חרדים על תהליך הבחירות לוועדת ההיגוי הזמנית שהיה דומה לתהליך הבחירות במפלגה חילונית, על כל המאבקים הכוחניים והאינטריגות שבו.

ובפוסט קצרצר שפרסם עורך חשוב של אתר חרדי חשוב, הוא התעלם לחלוטין ממטרות הכנס וממה שהיה בו (דבר לגיטימי לגמרי, הוא בכלל לא חייב להתייחס לכנס), אבל כן טרח להגיב במילים ספורות, שבהן, באבחת מקלדת, תקף העובדה שבועדת ההיגוי הזמנית יש ששה אשכנזים ורק שני ספרדים.

זה כל מה שהיה להם להגיב על דבר כ"כ חיוני, על כנס כ"כ מוצלח ועל השקעה כ"כ גדולה, של מספר כ"כ קטן של אנשים, שהצליחו ליצור אצל אנשים רבים כ"כ - תקוה גדולה כ"כ.

אז, עורך נכבד וכותבת נכבדה, אנחנו לא שם!! אנחנו לא משחקים בפוליטיקה קטנה, אין לנו ג'ובים לחלק ולא מישרות לזכות בהם, אלא רק פעילות התנדבותית למען הציבור, ואנחנו לא נמצאים במגרש העדתי הבזוי!! אנחנו פשוט לא שם!! אנחנו מכוונים למשהו רחב יותר, נקי יותר וטוב יותר.

א ח ד ו ת!!! דבר לא כ"כ מוכר במחוזותינו.

לא הייתם בכינוס, לא חשתם את האווירה הטובה והמרוממת שהיתה בו, לא ראיתם שאנשים ונשים הגישו מועמדות ונבחרו על בסיס כישוריהם ולא על בסיס קשריהם או מוצאם, ולכן אולי אינכם מסוגלים להתנתק מהסחי והמאוס עליו אתם כותבים יום יום.

(ורק הערה מקצועית קטנה, האתיקה העתונאית הבסיסית והמינימלית מחייבת לפנות לגורם המבוקר ולבקש את תגובתו. את זה לא טרחתם לעשות, אבל להשתלח-ידעתם יפה מאד).

קל מאד לבקר, הרבה יותר קשה לעשות! בהינף מקלדת תוך ישיבה בכורסא, ניתן להרוס עמל רב של אחרים.

"כי באפם הרגו איש ובמקלדתם עיקרו שור!

חברתי, לא פוליטי
אבל, למען רבים רבים שהתעניינו, שאלו וביקשו להצטרף, להלן מספר הבהרות:

א. ההתארגנות היא להקמת תנועה חברתית, לא פוליטית!!!
התארגנות שנועדה לקדם נושאים בהם יש לבצע תיקונים ושיפורים, וכן לקדם רעיונות ויוזמות, ולא נגד אף אדם, גוף או מפלגה.

ב. ההתארגנות לא קמה על מנת לקבל ייצוג במפלגה כלשהי, אלא ע"מ לשמש כאירגון-גג לכל האנשים והאירגונים הפעילים בתחום, ולחבר את כל אותם אנשים החשים שאין מי שיסייע להם בתחומים שונים, ע"מ שבמאמץ משותף ניתן יהיה לפתח רעיונות ויוזמות, להקים מיזמים שונים ולפתור בעיות בהם נתקל הציבור.

ג. הרעיון להקמת האירגון החל "להתגלגל" הרבה לפני שהוכרז על הקדמת הבחירות ואין לכך כל קשר לבחירות, אלא לצורך החסר והמתבקש.

ד. הכנס לא היה סודי וחשאי. התפרסמו על קיומו ועל האנשים שעמדו מאחוריו ידיעות כבר מספר ימים לפני שנערך. מה שכן, הכנס היה למוזמנים בלבד, גם בגלל גודלו של האולם, וגם בגלל שלכנס זה, שהיה כנס ייסוד, הוזמנו אנשים המוכרים כפעילים חברתיים אשר הנושא עומד בראש מעייניהם או אנשים שכשרונם, נסיונם והתמחותם יכולים לסייע בקידום העניין והפעילות.

ה. התקשורת לא הוזמנה ע"מ שלא יפרשו את הכינוס והקמת האירגון כהקמת מפלגה או כלחץ על המפלגות השונות לקבל נציגות פוליטית, היות וכאמור, ההתארגנות היא להקמת תנועה חברתית.

ה. בעוד חודשיים-שלושה, ייערך, בע"ה, כינוס פתוח לקהל הרחב אליו יוכל להגיע כל מי שמעוניין בהצטרפות לאירגון. בכנס זה יצטרפו כל האנשים המעוניינים בכך כחברים לאירגון ומרגע זה ואילך יהיו חברים בעלי זכות הצבעה על כל נושא שיעמוד על הפרק, בין אם בהיבחרות להנהלה ובין אם בקביעת מדיניות והתוויית דרכי פעולה.

ו. אף גדול בישראל ואף רב אחר לא התנגדו להתארגנות, יתרה מזאת, לכנס הוזמנו והגיעו רבנים שהביעו תמיכה רבה ברעיון.

ז. בכנס לא דנו על רשימת דרישות מאף אחד, ולא היתה כזו כלל.

ח. האירגון ואף אחד מטעמו לא קרא ולא קורא למישהו להצביע או לא להצביע למפלגה כלשהי.


סיכומו של דבר, לראשונה בציבור החרדי קמה תנועה חברתית שאינה סובבת סביב הציר הפוליטי-מפלגתי, או סביב הציר העדתי-קהילתי, תנועה הפתוחה לכולם על בסיס דמוקרטי ושוויוני לחלוטין, בעד ולא נגד.

ככל שיצטרפו יותר אנשים תגדל ותתעצם היכולת למצוא פתרונות לבעיות, לסייע, לפתח רעיונות ולהקים מיזמים שונים.

כי "תשועה ברוב יועץ!"
חרדים עובדים תנועה כנס גדולי ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד