י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
במהלך טיול שנתי

נער בן 16 גילה נר קדום בן כ-1,600 שנה

נער מהוד השרון גילה בטיול שנתי נר שמן קדום וייחודי בן כ-1,600 שנה, נר זהה נמצא לפני יותר מ-90 שנה, הנר האיר את לילותיהם של חיילים רומים ששמרו על מצד במעלה עקרבים | הנער מסר את הנר לאוצרות המדינה וקיבל מרשות העתיקות תעודה על אזרחות טובה

נער בן 16 גילה נר קדום בן כ-1,600 שנה
נר השמן ממצד צפיר צילום: יולי שוורץ רשות העתיקות

יונתן פרנקל נער בן 16, תלמיד תיכון "תמר" בהוד השרון, יצא לפני כשבועיים עם כיתתו לטיול שנתי במעלה עקרבים בדרום. כשעצרה הכיתה להפסקת צהרים ממושכת ליד מצד צפיר, החל יונתן להרים אבנים מהחול ולבחון אותן. "אחת האבנים שהרמתי היתה מלאה באדמה. ניערתי אותה, כשלפתע ראיתי שמופיעה עליה דוגמה. אז, הבנתי שמדובר בחפץ מעוצב ולא באבן פשוטה".

יונתן מסר את הנר למורה וזו העבירה אותו למורה דרך, שגילה אחריות ודאג כי הנר יגיע לידו של ארכיאולג נפת נגב דרומי ברשות העתיקות, אלכס פרייברג. יונתן קיבל תעודת הוקרה על גילוי מעשה של אזרחות טובה.

נר השמן שנתגלה במצד צפיר נוצר בפטרה שבירדן במאות ה-4'-5' לספירה. כאשר הנר – שנמצא כשהוא שבור בחלקו, הגיע לידיה של ד"ר טלי אריקסון-גיני, חוקרת בכירה ברשות העתיקות, היא התרגשה מאוד.  "אמנם נרות מסוג דומה התגלו במצד חצבה-וגם בממשית, במצד יטבתה ובפטרה, אבל נר זהה לזה שמצא יונתן התגלה לפני 90 (!) שנה, ע"י הארכיאולוג נלסון גליק – גם הוא במצד צפיר", היא אומרת.

יולי שוורץ רשות העתיקותנר השמן ממצד צפירצילום: יולי שוורץ רשות העתיקות

"אנחנו יודעים, כי בין הישוב הנבטי-רומי ממשית למכרות הנחושת של פיינן (פונון המקראית) בערבה התיכונה- לא רחוק ממושב עין יהב של היום, עברה במאות ה-6-4, דרך סחר קדומה. כדי לשמור על מעבר הנחושת ואולי אף על זהב, הוקמו בין ראש מעלה עקרבים לבין מצד חצבה שורה של מצדים, שמצד צפיר הוא אחד מהם. סיורים של פרשים-חיילים רומיים שמרו על הדרך החשובה. "ממש אפשר לדמיין איך הנר שופך את אורו במצד החשוך והמבודד שבו שהו החיילים הרומיים".

"אני מבקש להודות ליונתן על אזרחותו הטובה" אומר אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות. "כל החזרה של ממצא לאוצרות המדינה יכולה לשפוך אור (במקרה הזה - פשוטו כמשמעו) משמעותי על העבר שלנו."

נלסון גליקנר השמן השלם שנמצא בשנים 1934-1935 צילום: נלסון גליק

עתיקות נר שמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד