כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
ההסלמה בצפון

"חיזבאללה הם אלה שקובעים כרגע אם הם יפסיקו"

מפקד הגיס המטכ"לי לשעבר אלוף (מיל') גרשון הכהן בתגובה להסלמה בזירה הצפונית • על היום שאחרי ברצועה: "משהו חדש יצטרך להיות שם"

"חיזבאללה הם אלה שקובעים כרגע אם הם יפסיקו"
נפילת רקטות בקרית שמונה צילום: דוברות העירייה

רקטות נורו אתמול (שלישי) על ידי חיזבאללה אל עבר בסיס הבקרה האווירית במירון, ובתגובה תקף חיל האוויר בנקודה הצפונית ביותר בלבנון מתחילת המלחמה. מה יעלה בגורל חילופי האש באזור? אלוף (מיל') גרשון הכהן, לשעבר מפקד הגיס המטכ"לי, התייחס לדברים בשיחה עם אודי סגל וענת דוידוב ברדיו 103. 

"קודם כול, באמת היא מלחמה ארוכה, והיא גם במידה מסוימת מבחינה אסטרטגית מסובכת יותר ממלחמת העצמאות", הודה הכהן בפתח השיחה. "מלחמת העצמאות הייתה קשה, היו הרבה הרוגים, הכיוון היה מאוד ברור, האויבים היו מאוד ברורים, והשאלה איך נראה היום שאחרי הייתה מאוד פשוטה - כל מקום שנמצא בתוך גבולות מדינת ישראל יהיה מדינת ישראל ואנחנו שולטים שם".

הכהן המשיך וטען כי מדובר בשתי זירות עם רמת מורכבות גבוהה. "גם הזירה הדרומית, שהשאלה איך מסדרים שם את מה שאנחנו צריכים מורכבת. בצפון, למרות שזו מלחמת התשה, שכבר חיינו עם מלחמות התשה, העובדה שעשרות אלפים אינם בבית וכנראה גם את פסח לא יעשו בבית, זה מביך מאוד. העניין היותר חמור, התנאים להשיב אותם - על פי מה שדורשים התושבים - מחייבים סוג של תנאי ביטחון שלא בטוח שניתן להבטיח גם אם יוצאים למלחמה. לכן הצליחו לעשות פה החיזבאללה מהלך בתנאים מאוד סגורים על לחימה מוגבלת, שיוצר למדינת ישראל מבוכה. זאת מבוכה גדולה, נצטרף לפתור את זה. יש פה שתי בעיות קשות אסטרטגיות".

באשר לניהול המערכה הצפונית הסביר כי "הדבר שברור, וחוזרים עליו גם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל, שאנחנו מנסים בשלב זה לתת לאמריקנים להגיע להסדר. ההסדר לא מגיע מכיוון שחיזבאללה לוקח את ההזדמנות מבחינת ההקשר של לחימה בישראל כסולידריות מול הפלסטינים בתוך מערכת שמונהגת על ידי איראן. הוא מתנה את כל מה שיקרה בהמשך בזה שנסיים את המלחמה ברצועת עזה. בעצם חיזבאללה הם אלה שקובעים כרגע אם הם יפסיקו. יהיה קשה להשיב את התושבים כל עוד חיזבאללה לא הוכה באמת, לכן מנסים בכל זאת להגיע לסוג של הסדר".

"חיזבאללה בנה את עצמו אחרי מלחמת לבנון השנייה עם עומק כזה וגם יכולות נשק חדשות, שיותר טוב שהם לא ישלטו עם רדואן כפי שהם שולטים בימים אלה, כולל קשר עין לנ"ט לקריית שמונה. אבל זה לא מבטיח, כי הנשק החדש, כולל כלי טיס בלתי מאוישים שיש לחיזבאללה. מה שיש לאיראן ומה שיש באוקראינה יהיה גם כאן. מחייב אם לא סידור משהו שהוא מלחמה, ובמלחמה מה שיקרה זה לא רק להרחיק אותם אלא להביא אותם למקום שיהיה להם אינטרס לעשות משהו שמבטיח לנו ביטחון", הדגיש.

לסיום, כאשר נשאל כיצד הוא רואה את סיום המלחמה ברצועת עזה, הדגיש: "קשה לראות בינתיים צורה ברורה, עם רפיח, בלי רפיח, הכול יכול להיות. משהו חדש יצטרך להיות שם, גם אם יהיה הדבר שרוצים האמריקנים, המודל שעלול לצמוח שם הוא מודל עיראק או חיזבאללה, ישות בתוך מדינה. בכרטיס הביקור הם יהיו ישות מסודרת ומתחת יהיו פעילויות חתרניות. מה שצה"ל עשה למשל בשיפא, ביטוי לחופש פעולה אסטרטגי. זאת אומרת שגם אם תהיה שם הישות הכי טובה, אם משהו יקרה בתוך רצועת עזה, מתארגן להיות איום, צה"ל יצטרך לפעול ולא לתת לזה לצמוח".

עריכה: שני רומנו

חיזבאללה רפיח גרשון הכהן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד