י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
שימוש בגזים דליקים

מערכות חדשות של מיזוג וקירור: "חייבים למנוע סכנת נפשות"

ועדת העבודה והרווחה דנה בנושא הבטחת בטיחות הגז במזגנים, זאת על רקע קידום הצעת חוק שתחייב ברישיון להתקנה, תחזוקה ותיקון של מזגנים ומערכות קירור ותאפשר מעבר של המשק למזגנים המבוססים על קררי HFO,‏ HC ו–2CO, הכוללים גזים דליקים, נפיצים ורעילים

מערכות חדשות של מיזוג וקירור: "חייבים למנוע סכנת נפשות"
אילוסטרציה צילום: unsplash

ועדת העבודה והרווחה דנה בנושא הבטחת בטיחות הגז במזגנים, זאת על רקע קידום הצעת חוק שתחייב ברישיון להתקנה, תחזוקה ותיקון של מזגנים ומערכות קירור ותאפשר מעבר של המשק למזגנים המבוססים על קררי HFO,‏ HC ו–2CO, הכוללים גזים דליקים, נפיצים ורעילים.

בפתח הדיון אמר יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר: "כולנו בעד אוויר נקי ובריא. אבל אנחנו רוצים להבטיח לצרכנים איך אנחנו מונעים סכנת נפשות. לא נאפשר להכניס גזים רעילים ודליקים שאין להם אפילו ריח או חיישנים שיתריעו מפני סכנת דליפה ושריפה לבתים שבהם ישנים ילדים וקשישים. כל המומחים אמרו שהגז החדש דליק פי כמה מהגז הקיים כמו גז בישול. עלינו להתקין תקנות ואמצעים כדי למנוע את המקרים שבהם המתקין לא התקין את אביזרי הבטיחות כנדרש, או שכמות הגז לא מתאימה לחדר ונבטיח שיהיה פיקוח ואכיפה כמו שצריך. לאחר שנראה פתרונות שיבטיחו את שלום הצרכנים, נמשיך לקדם את תקנות הבטיחות וההתקנה".

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה גיא סמט אמר: "אנחנו מוטרדים מאי העמידה שלנו בפרוטוקול מונטריאול, שקובע מעבר לשימוש בגזים ידידותיים יותר לסביבה. אנחנו המדינה האחרונה ב-OECD ולא יכולים להיות שלא כיתר העמים. אני מבין שיש דעות שונות אבל בעוד מספר שנים העולם יפעיל עלינו סנקציות ויפסיק לסחור עם מדינות שלא יעמדו באמנה, חייבים לנסות להתקדם אחרת תהיה פגיעה כלכלית בישראל". 

אסף סגל, משרד העבודה השיב: "משרד העבודה שותף לדאגה בתחום הבטיחות ולאחר בחינה שביצענו בשנים האחרונות מצאנו שהדרך הטובה ביותר לאזן בין כלל המרכיבים היא הסדרת העיסוק. על פי הצעת החוק כדי לקבל רישיון תידרש הכשרה מפוקחת על ידי המדינה מההתחלה ועד הסוף, לרבות בחינה חיצונית. אנחנו בטוחים וסמוכים שכל מי שיסיים אותה ויקבל רישיון יהיה לו את הידע, המיומנות והניסיון הנדרש לשם ביצוע התקנה בטוחה של מערכות קירור ביתיות ואחרות. אף פעם אי אפשר למנוע ב-100% את הסיכון אבל יהיו פעולות ובדיקות שטכנאי יחויב לבצע באופן שיפחית אותו דרמטית. אלה הדרכים הנהוגות ביתר העולם".  

ראש ענף חומרים מסוכנים בכבאות והצלה אמר: "אנחנו הצבנו את הסדרת העיסוק כתנאי לשינוי התקן והיינו שותפים לתהליך מהיום הראשון. משרד העבודה עשה עבודה מצוינת וכל יום שעובר ולא מתקדמים עם ההסדרה זה מתכון לאסון. יש כבר בארץ מערכות גדולות שמכילות קררים דליקים, יש טכנאים שעובדים ומוכשרים לזה אבל כרגע אין חוק שמחייב בהכשרה. צריך לבצע ניהול סיכונים. בשונה מגז בישול המערכת כאן היא מערכת סגורה והיא תלויה מאוד באדם שהתקין אותה וצריך לוודא שהכל יהיה אטום, שייבדק. ככל שההסמכה תהיה טובה יותר הסיכון יורד".

מספר נציגים מקצועיים מתחום מיזוג האוויר ומערכות קירור סקרו בפני הוועדה את אופי מערכות הקירור החדשות, את הסיכונים והדרכים לצמצמם. מדבריהם עולה כי כבר היום יבואנים רשאים לייבא מוצרים העושים שימוש בגזים הדליקים למעט מזגנים ביתיים עד 18KW וכי כיום 'כל אחד יכול להתקין אותם ללא כל תנאי או הכשרה'. נציגי הארגונים המקצועיים ומספר חברות מהתחום הדגישו את הצורך בהכשרת חובה לעוסקים בהתקנה, תחזוקה ותיקון של מערכות אלה והסכימו שהכשרה נכונה מצמצמת משמעותית את הסיכון לדליפה של גזים רעילים ולהתפתחות של דליקה. חלק מהנציגים קראו להידברות של התעשייה מול המדינה סביב ההסדרה שתכלול, במידת הצורך, גם דחייה נוספת של הפחתת מכסות היבוא לגזים הנמצאים בשימוש כיום בכדי לאפשר לתעשייה להמשיך לפעול ברציפות ולספק את צרכי המשק. 

יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ סיכם: "מהדיון עולה שיש צורך דחוף להעביר את הצעת החוק כמה שיותר מהר, הכשרה ראויה תועיל ותעזור לבטיחות. עם זאת צריך להוסיף לחקיקה אלמנטים של אכיפה, הגברת ענישה כדי לייצר התרעה למי שירצה להתקין או לטפל במערכות האלה ללא אישור ובכך לסכן את הציבור. לצד זאת חשוב שהמהלך ילווה גם בהסברה, כדי שהציבור יבין את חשיבות ההתקנה והטיפול במכשירים והמערכות האלה על ידי גורם מוסמך בלבד". 

סכנת נפשות מיזוג קירור גזים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד