י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"חוסר האחדות הפנימית"

בשיא כוחם של החרדים בממשלה: עולם התורה במבחן היסטורי

"הם יכולים לבוא בטענות רק לעצמם. שהאמינו לסיפורים והבטחות חלולות. שהסכימו לתמוך ברפורמה המשפטית לפני חוק הגיוס. שקנו את כל הסיפורים של לוין ונתניהו מאלף ועד ת׳. היה להם ביד הרבה כוח. הם בזבזו אותו" • התגובות הסוערות למשבר ההיסטורי

בשיא כוחם של החרדים בממשלה: עולם התורה במבחן היסטורי
חלק מחברי הכנסת החרדים צילום: ישי ירושלמי, בחדרי חרדים

מי האמין שדווקא כשהמפלגות החרדיות בשיא כוחן, בממשלת ימין על מלא, הן תהיינה חתומים על המשבר הפוליטי המשמעותי ביותר בתולדות המדינה מבחינת החרדים, הפסקת התקצוב לישיבות ולכוללים ואולי גם חוק גיוס מעל לראשם. הנושאים שתמיד היו בבת עיניהם ולשמם נשלחו בין היתר. לשמור על עולם התורה ועל הגחלת היהודית במדינת היהודיים נזנחו.

הרשתות החברתיות סוערות בשעות האחרונות בהאשמות מצד אנשי התקשורת החרדים ואחרים שעמדו בשער והתריעו כי הפוקוס צריך להיות על זה ורק על זה, לא על רפורמה משפטית ולא על זהות מועמד כזה או אחר בעיר זו ואחרת.

כתבנו הפוליטי אברהם פריינד הגדיר את המצב "שיא חדש של ציניות" והוסיף, "גורמים פוליטיים חרדים אשר מתוסכלים ממצבם האישי, מנצלים את הדרמה והכאוס כעת בנושא הגיוס כדי לתדרך נגד עמיתיהם למפלגות החרדיות ולהאשים אותם במצב שנוצר. אם כבר, זו הסיבה למשבר. חוסר האחדות הפנימית", כשהוא רומז למחלוקות והפילוגים שהולידו הבחירות המוניציפליות.

"היה להם ביד הרבה כוח. הם בזבזו אותו"

הכתב הפוליטי של 'כאן 11' מיכאל שמש כתב: "לפני שהפוליטיקאים החרדים יחפשו אשמים את היועמ״שית, את גלנט, את גנץ, את נתניהו. הם יכולים לבוא בטענות רק לעצמם. שהאמינו לסיפורים והבטחות חלולות. שהסכימו לתמוך ברפורמה המשפטית לפני חוק הגיוס. שקנו את כל הסיפורים של לוין ונתניהו מאלף ועד ת׳. היה להם ביד הרבה כוח. הם בזבזו אותו".

באדיבות המצלםנתניהו וגולדקנופף בישיבת ממשלהצילום: באדיבות המצלם

גם אריה ארליך מעורכי 'משפחה' האשים את הנציגות החרדית: "‏המפלגות החרדיות, ש"ס ויהדות התורה, נכשלו הלילה בתפקיד הכי בסיסי שלהן", קבע בפסקנות. "התבררו כלא מסוגלות לשמור על עולם התורה. במצב כזה אין בהן צורך", הרחיק לכת.

שלמה קוק, עורך 'בקהילה' הגיב לפלונטר הסבוך וכתב: "אין דרך אחרת לומר  זאת: ‏מדינה השוללת צרכים בסיסיים מטובי בניה המקיימים את הערך היהודי החשוב ביותר, לימוד התורה - אין לה זכות קיום. כל אזרח צריך להתחלחל מהמחשבה על הרגע שבו ההוראה הזו תיכנס לתוקף".

"להודיע פומבית שאין להם צורך בתקציבים לישיבות"

העיתונאי יקי אדמקר מ'וואלה' העלה הצעה: "החרדים צריכים להודיע פומבית שאין להם צורך בתקציבים לישיבות. ‏מעתה ואילך יממנו עצמאית את לומדי התורה. אם בחור ישיבה או אברך מקבלים מהמדינה כמה מאות שקלים בחודש, אפשר להחליף את המדינה. ‏אולי כך סוף סוף הציבור הישראלי יבין שלימוד התורה הוא חשוב, קריטי ומשמעותי וזה לא סיפור של כסף".

הדס פרוש, פלאש 90אריה דרעי ובני גנץצילום: הדס פרוש, פלאש 90

מגיש המהדורה המרכזית של 'קול ברמה' יעקב גרודקה הגיב לסערה וכתב: "טרם פגשתי בחור ישיבה אחד שילך ויתגייס בגלל סנקציות כאלו ואחרות וראש ישיבה שיסגור את ישיבתו בגלל העדר תקציבים. איומי הסרק הללו הם העדות הניצחת לבורות החילונית בהבנת המציאות החרדית. הכפייה מולידה רק תוצאה אחת: איחוד חרדי שטרם נראה כמותו; מיינסטרים, הפלג, חסידים, ליטאים וספרדים".

היטיב להגדיר זאת הכתב הפוליטי של גל"צ יובל שגב שכתב: "‏שיא בכוחם של החרדים בממשלה - שפל חדש במעמד הציבור החרדי. שיא בכוחם של תומכי שינוי במערכת המשפט - שפל חדש בכח הממשלה מול המערכת. שיא בכוחם של תומכי משילות - שפל חדש במשילות ופשיעה. שיא בכוחם של אנשי יו"ש - שפל חדש במעמד יו"ש. יש תירוצים, חלקם אף מוצדקים, אבל זה בעיקר ניהול רע".

"הסטטוס קוו של בני הישיבות עדיף מממשלת שמאל ערבים"

העיתונאי אבי רבינא האשים את אנשי הימין שירו בתוך הגוש האמוני - הנגמ"ש: "אם אנשי הימין היו מבינים מתחילת הדרך שהאירוע פה נטו פוליטי במטרה לפרום את ברית החרדים והימין, היו משקיעים מאמץ הסברתי לגבות את החרדים ולא לתדלק נגדם את האווירה הציבורית. כולם יחד על הספינה. תלויים זה בגורל זה. הגיע הזמן להתעשת ולהבין שלמרות חילוקי הדעות, הסטטוס קוו של בני הישיבות עדיף מממשלת שמאל ערבים".

פלאש 90משה גפני ומאיר פרושצילום: פלאש 90

פרשן 'קול ברמה', ישראל כהן בחר להתמקד דווקא ביועמ"שית לממשלה וכתב: "‏במסמך אחד מכריחה גלי בהרב מיארה להחזיר את הצורך ברפורמה משפטית אל שולחן הדיונים. לכולם ברור שהמצב שיועצת משפטית לממשלה עובדת בשירות הממשלה הקודמת להפלת הממשלה הנוכחית הוא מצב לא תקין, כל השנים היה מי שטען שיש אליטה משפטית ששולטת במדינה והנה הערב קיבלנו עוד הוכחה לכך, חבל שהרפורמה לא יצאה לפועל".

"לא אתפלא בכלל-בכלל אם אף חרדי לא יתגייס. גם לא נערי השוליים. ציפוף שורות. העולם החרדי יסתדר בלי הכסף", כתב מייסד 'בחדרי חרדים' דוד רוטנברג. "הבעיה: מדינת ישראל, שעד היום הייתה תומכת התורה מס' 1 בעולם, הולכת לאבד את הזכות הזו... שה' ירחם מה יקרה כשלא תהיה את כיפת הברזל הזו".

ונסכם בציוץ האופטימי של העורך הראשי משה ויסברג שכתב: "מימיהם של אבותינו לא פסקה ישיבה מהם. היינו לפניכם ונהיה גם אחריכם".

תקציב הישיבות עולם התורה חוק הגיוס הפסקת התקצוב המפלגות החרדיות חברי הכנסת החרדים משבר פוליטי ממשלת ימין ממשלת נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד