י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
באמצעות גלישת צוקים

ביצה של נשרה שמתה באירוע ההרעלה חולצה מהקן

לאחר אירוע ההרעלה בדרום הארץ שהביא למותם של למעלה מ20 נשרים, הצליחה רשות הטבע והגנים להציל ביצה של נשרה שמצאה את מותה באירוע ההרעלה, הביצה חולצה מהקן באמצעות גלישת צוקים והועברה להמשך טיפול במדגרה

ביצה של נשרה שמתה באירוע ההרעלה חולצה מהקן
ביצת הנשרה בקן צילום: אור פלדה, מתנדבת רשות הטבע והגנים

רשות הטבע והגנים הצליחה להציל את הביצה של הנשרה 25A: אחרי חודש מלא חדשות רעות בעקבות שני אירועי הרעלה בדרום הארץ שהביאו למותם של יותר מ-20 נשרים, נעשו אתמול פעולות המפיחות תקווה.

רשות הטבע והגנים יחד עם מתנדבים מיחידת חילוץ גלשו לקיני הנשרים שמצאו את מותם באירוע ההרעלה הגדול שהתרחש בתחילת השבוע, על מנת לנסות להציל את הביצה והגוזל שנותרו לבדם בקן. אחד הקינים שהטרידו מאוד את עובדי הרשות הינו הקן של הנשרה 25A אשר דגרה לבדה במשך כמעט חודש, לאחר שבן זוגה כנראה מצא את מותו בהרעלה שהתרחשה בסוף חודש פברואר ומצאה עצמה את מותה בהרעלה האחרונה. זכות המשדר והניטור, עובדי הרשות זיהו כי הביצה עודנה בקן ולקחו אותה מיד להמשך טיפול.

ניקיטה פודוברייב, רט"גגלישת צווקים לחילוץ ביצה מהקןצילום: ניקיטה פודוברייב, רט"ג

אריה רוזנברג, פקח ערבה דרומי ברשות הטבע והגנים: "בסקר הקינון האחרון שהתקיים באזור הערבה הצפונית אותרו 6 קינונים של נשר מקראי. באירוע ההרעלה לפני שלושה ימים התקבל דיווח מהמשדר של A25 שמקנן באחד הקנים הללו, שהוא לא מראה תנועתיות. בסיוע יחידת חילוץ ערבה בוצעה גלישה לקן וחולצה מתוכו ביצה, אשר הועברה למדגרה."

למרות ההתרגשות הגדולה, אריה רוזנברג מזכיר כי הגענו אליה בגלל המצב העגום שנוצר מההרעלה האחרונה: "אני פקח באזור הערבה הצפונית כבר 7 שנים, לצערי זה כבר אירוע ההרעלה הרביעי שחוויתי בגזרה. מאז שהופעל נוהל ההרעלה ביום ראשון, בוצעו סריקות אינטנסיביות על מצוקי הקינון בניסיון להבין את השלכות האירוע. לאחר שזוהו נשרים מתים ואחרי שהבנו שיש ביצה שניתן להציל מאחד הקינים, פנינו לסיוע ליחידת חילוץ ערבה שנענו מיד. אחרי שהביצה הוצאה מהקן, כל הצוות היה במתח עד לידיעה שהתקבלה שהביצה פורייה, אלו היו כמה שעות מורטות עצבים. הידיעה התקבלה בהתלהבות ובהתרגשות רבה, הנחמה היא שלפחות הצלחנו להציל ביצה שבתקווה תגדל להיות נשר בוגר שיקנן במצוקי הערבה בעתיד".

צוות חי בר כרמל, רט"גהביצה במדגרהצילום: צוות חי בר כרמל, רט"ג

החילוץ המרגש, לא היה יכול להתבצע ללא עזרתם המיידית והמסורה של יחידת חילוץ והצלה ערבה. אורי לב, מפקד יחידת החילוץ מספר: "אנחנו מאוד מתרגשים לסייע לרשות הטבע והגנים לעשות את העבודה החשובה של הצלת ביצי הנשרים, אנחנו תמיד מוכנים לסייע בכל מה שצריך."

לאחר שחילוץ הביצה מהקן הושלם, נשארה לאנשי הרשות המלאכה המסובכת לקחת אותה בדרך הארוכה מעלה צפונה על גרעין הרבייה של פרויקט 'פורשים כנף' הממוקם בחי בר כרמל.

אוהד הצופה, אקולוג עופות ברשות הטבע והגנים: "נדרשה העברה מהירה של הביצה מהערבה למדגרה למרות שלא ברור היה האם הביצה פורייה והאם העובר שרד ולצמצם ככל הניתן את זמן הנסיעה בתנאים שאינם תנאי הדגרה אופטימליים."

צוות חי בר כרמל, רט"גהביצה במעבדהצילום: צוות חי בר כרמל, רט"ג

הביצה הועברה למדגרה בגרעין הרבייה בשמורת חי-בר כרמל. הצופה: "לפי מדדי הביצה נקבע גילו של העובר. נמצא כי הדגירה של 25A במשך 23 ימים לא הייתה לשווא והצליחה לדגור לבדה ולהבטיח התפתחות עובר תקינה, בעודה מרעיבה את עצמה ולא משה מן הקן. אנחנו נמשיך לדאוג לביצה ונקווה שהעובר יתפתח כהלכה ובבוא העת יבקע בהצלחה עוד כ-32 ימים. נעשה הכל על מנת שהגנים של A25 ימשיכו להתקיים ולתרום להישרדות המין בישראל ובמזרח התיכון."

נדרשים 57 ימי הדגרה רציפה לעובר של נשר על מנת להתפתח ולבקוע בהצלחה, כך שהעובר שנמצא כבר עבר כמעט את מחצית הדרך, אבל לפניו עוד כחודש ימים בתוך הביצה. ברשות הטבע והגנים מקווים מאוד שהעובר יוכל לשרוד את תקופת הבקיעה ויגיח לאוויר העולם בחודש הבא.

אור פלדה, מתנדבת רט"גהביצה בקןצילום: אור פלדה, מתנדבת רט"ג

אוכלוסיית הנשרים בארץ הייתה בסכנת הכחדה חמורה עוד טרם אחרי שני מקרי ההרעלה האחרונים. מוערך שנותרו בארץ קרוב ל-170 פרטים. צוותי הרשות יחד עם שותפיה לפרויקט פורשים כנף, עושים לילות כימים כדי להציל את מלך העופות, אך הם זקוקים לעזרה.

ברשות הטבע והגנים קוראים להחמיר את ההגבלות על מכירה, אחזקה ושימוש בחומרי הדברה מסוכנים ולהגביר את האכיפה כנגד המשתמשים בחוסר אחריות ברעלים המסוכנים ביותר לחיות הבר. לצד זאת, בתחילת השבוע לאחר היוודא ממדי האסון, התחייב במשרד להגנת הסביבה להעביר 15 מיליון ₪ כתקציב חירום על מנת להתחיל וליישם את התוכנית למאבק בתופעת ההרעלות שגיבשה הרשות ואושרה בספטמבר אשתקד מתקציב קרן הניקיון.

ברשות מקווים שהכסף יועבר בהקדם כדי למנוע את מקרה ההרעלה הבא, אך מציינים שלא די בכך. דו"ח מבקר המדינה התריע בעבר על הסכנה בחומרי הדברה מהסוג שהרגו את הנשרים והדורסים האחרים במקרה הרעלה זה, כמו בעשרות מקרים אחרים. הרשות קוראת למשרד החקלאות להגביר אכיפה במסגרת החוק הקיים כנגד הגורמים המתעקשים להשתמש בחומרים האסורים לשימוש בהדברה חקלאית ולבוא דין עם העוברים על החוק.

ברוך גינזבורג, מתנדב רט"גהנשר בתעופהצילום: ברוך גינזבורג, מתנדב רט"ג

נשר אירוע הרעלה חילוץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד