י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"המשק קורס"

ח"כ אשר על המשבר בענף הבניה: "הפקידות לא מחוברת לשטח"

בוועידת מרכז הנדל"ן אמש, התייחס יו"ר ועדת הפנים ח"כ יעקב אשר למשבר החמור של כח האדם בענף ומתח ביקורת על הפקידות: "אוהבים לתקוף את השרים, אבל עכשיו זמן חירום, המשק קורס, וזה נופל בייעוץ כזה או אחר" • על התחדשות עירונית: "מנוע שיכול להוציא אותנו מהמשבר, אבל המדינה חייבת לדאוג שזה יקרה גם איפה שאין כדאיות כלכלית"

ח"כ אשר על המשבר בענף הבניה: "הפקידות לא מחוברת לשטח"
חה"כ יעקב אשר בדיון בוועדה צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

ח"כ יעקב אשר, יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, התייחס בוועידת מרכז הנדל"ן שנערכה השבוע באילת, לסיבה בגינה לא בונים מספיק ביישובי הדרום שנפגעו ב ב-7 באוקטובר ובמהלך מלחמת חרבות ברזל, בין היתר בשל משבר כח האדם החריף בענף. "תמיד אוהבים לתקוף את השרים, אבל יש פקידות שלא מחוברת לשטח. הסכם בילטרלי היה צריך לעשות עם עשר מדינות, ועכשיו זמן חירום, המשק קורס, וזה נופל בייעוץ כזה או אחר. באזור של מנהלת תקומה תהיה ועדה שתטפל רק בעניין הזה".

לדברי אשר, "התפקיד שלנו כוועדה הוא רגולטורי. עשינו חקיקת בזק שדרסנו את חוק התכנון והבנייה . יש כמה אתרי בנייה שממתינים עד שהשיקום האמיתי יסתיים. חוק התקומה הגדול עדיין לא עבר בממשלה, יש שאלות על התקצוב שלו. אחד הדברים החשובים הוא הקמה של כמו ועדה מחוזית רק ליישובים הללו, שיהיו לה סמכויות כמו הוותמ"ל שתוכל לדרוס רגולציה. לחצתי על משרד השיכון בקשה ל-10,000 עובדים".

בנוגע לפרויקט המטרו אמר אשר כי "חוק המטרו חשוב מאוד לגוש דן, החוק לא עוכב, אנחנו נמצאים ב-15-10 דיונים, טייבנו את החוק בצורה רצינית, אנחנו הולכים להעביר את החוק בשבועות הקרובים, או אחרי הפגרה. משרד האוצר תמך במטרו ואני מקווה שייצא לדרך, מקווה שלא יפגעו בו שוב".

אתמול בוועידה אמר ח"כ אשר כי המדינה חייבת לדאוג שהתחדשות עירונית תהיה כדאית גם בפריפריה. "הנושא של התחדשות עירונית הוא מנוע חשוב מאוד שיכול להוציא אותנו מהמשבר, אבל המדינה והממשלה חייבות להיכנס לעניין הזה גם במקומות שאין בהם כדאיות כלכלית. זה לא רק חברתי וצודק. יש פה כמה רווחים, התחדשות עירונית טומנת בחובה מיגון הבתים, אם היה מיגון החלטת הפינוי לא הייתה קורית אולי. הנושא השני הוא רעידות אדמה, כל הנושא של שבר סורי אפריקני שיושב על עשר רשויות גדולות וחשובות בצפון.

"אם רעידת האדמה שהייתה בטבריה הייתה 5.8 היינו בקרייסס אחר, בניינים יקרסו שם לחצאים, והרווח השלישי שהמקומות יקבלו פריחה ושגשוג. תכנון זה הכול, מביא חינוך ותרבות, בזמנו הייתה הבטחה מפורשת על הורדת מיסוי. המדינה חייבת להשקיע כספים בעניין הזה, הטבות מיסוי ליזמים,  לגרום לכך שחברות בנייה גדולות לא ירוויחו וירוויחו את הקיזוז הזה במקומות אחרים. משרד האוצר ומשרד המשפטים לא אוהבים את זה. לא ייתכן שיהיו שני אזורים, אזור ששווה לבנייה ואזור שלא שווה לבנייה. אני חושב שההתחדשות העירונית תהיה קטר וכדאי להשקיע בלפתוח חסמים".

יעקב אשר ענף הבניה ועדת הפנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד