י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
מהומות ומכות

ירדן נאבקת לבלום את התסיסה עם התגברות ההפגנות נגד ישראל

ממשלת ירדן נאבקת מזה כשבוע לבלום את התסיסה עם התגברות ההפגנות נגד ישראל בגלל המלחמה בעזה. עורכי דין ירדנים המייצגים עצורים אמרו החודש כי מאות אנשים נעצרו בשל מעורבותם בהפגנות או בהסברה פלסטינית מקוונת

ירדן נאבקת לבלום את התסיסה עם התגברות ההפגנות נגד ישראל
ההפגנות בירדן נגד ישראל צילום: צילום מסך

מאות מפגינים התאספו בבירת ירדן לילה חמישי ברציפות, וקראו להפסקת מלחמתה של ישראל בעזה, הם התעמתו עם שוטרים שהתיזו לעברם גז מדמיע. המפגינים צעקו "פתחו את הגבולות" בעזה.

מאז תחילת המלחמה יש הפגנות קבועות בעמאן לאורך כמעט שישה חודשים, הממשלה הצליחה במידה רבה להכיל את המצב על ידי יישור קו עם רגשות הציבור - ביקורת קשה על התנהלותה של ישראל במלחמה ותמיכה בעניין הפלסטיני. אבל הסצנות השבוע נראו ספונטניות יותר, ההמונים מתפרעים באגרסיביות.

סעוד א-שרפאת, בכיר לשעבר במנהלת המודיעין הכללי הירדני ומייסד המרכז לחקר הגלובליזציה והטרור שרפאת אמר ל'וושינגטון פוסט' כי "הסכסוך בעזה, ומספר ההרוגים הפלסטינים הגואה , בודקים את יכולתה של המדינה לשמור על הקצב הקיים כעת, כדי שהדברים לא יצאו משליטה".

ירדן היא ביתם של יותר מ-2 מיליון פליטים פלסטינים, רובם בעלי אזרחות ירדנית. אנליסטים מעריכים שמחצית מהאוכלוסייה היא ממוצא פלסטיני. עבור רבים במדינה, גיאוגרפית ורגשית, המלחמה בעזה מרגישה קרובה מאוד.

הרשויות הירדניות - שבדרך כלל מגלות מעט סובלנות להפגנות פומביות - אישרו הפגנות שבועיות לאחר תפילות יום שישי. "נראה שעם הזמן, מוסדות ממשלתיים למדו את הלקחים והתחילו לתת מקום לאנשים להפיג מתחים", אמר שרפאת.

עם זאת, הממשלה גם ניסתה להכיל את התסיסה, ואסרה כל התקהלות באזור הגבול עם ישראל. מספר ניסיונות של מפגינים בתחילת אוקטובר להגיע לגבול המדינה עם הגדה המערבית נבלמו על ידי משטרת הגבולות.

עורכי דין ירדנים המייצגים עצורים אמרו לארגון Human Rights Watch לזכויות אדם, החודש כי מאות אנשים נעצרו בשל מעורבותם בהפגנות או בהסברה פלסטינית מקוונת.

 

מלחמת חרבות ברזל חמאס ירדן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד