כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
מסמך מרתק

לשעה ולדורות: הרבי כתב בזמנו להתכונן ללכת לכלא בשמחה 

עם פסיקת בג"ץ ביום חמישי אנחנו חושפים את המכתב שכתב האדמו"ר בעל ה'פני מנחם' מגור זצ"ל לפני עשרות שנים: "אסור בכל מחיר לערב בין בני הישיבות לפוליטיקה. נלך לכלא בשמחה". צפו במכתב

לשעה ולדורות: הרבי כתב בזמנו להתכונן ללכת לכלא בשמחה 
הפני מנחם מגור זצ"ל צילום: ארכיון

דעת תורה בהירה בעניין חוק הגיוס והמאמצים המשותפים שנעשו בין האדמו"ר הפני מנחם מגור וגדולי הדור הליטאיים בדור הקודם. המסמך המרתק מובא כאן בעקבות החלטת בג"ץ מיום חמישי.

בעקבות ההחלטה בבג"ץ לשלול תקציבים מתלמידי הישיבות מחוייבי גיוס מחזירים אותנו עסקנים באגודת ישראל לימי ההוד והתפארת של מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל, וחושפים בפנינו מכתב חשאי ששלח האדמו"ר ה'פני מנחם' מגור זצ"ל אל ידידו ורעו חבר המועצת הגאון הצדיק רבי בנימין זילבר זצ"ל בעל ’אז נדברו’, שם מפרט הפני מנחם בדיסקרטיות אבל באופן מסודר ומאורגן את שיטת אגודת ישראל. 

ה'פני מנחם' חושף בפרוטרוט את המאמצים שעשה בימיו בתור ראש הישיבה בגור, יחד עם גדולי הדור מול השלטונות בנודע למעמדם של בני הישיבות. 

הפני מנחם כותב במכתב כי יש לנהל משא ומתן בזהירות רבה ויוצאת דופן, אבל לא לוותר על התקיפות, הוא מספר כי במהלך השנים הזהירו אותו כי הוא עלול להישלח לבית הסוהר אבל הוא השיב ללא מורא, כי יילך לכלא בשמחה ורבים רבים יצעדו יחד איתו. 

הפני מנחם מוסיף ומתאר "כתפיי כמעט רבצו ח"ו מכובד האחריות העצומה והכבירה אבל בסוף הצלחנו בה"י מה שאיש לא האמין שנשיג". 

במכתבו, מזהיר הפני מנחם באזהרה מהדהדת ומדוייקת עד ימינו: "אסור בכל מחיר לערב בין בני הישיבות לפוליטיקה. זקני ראשי הישיבות התחננו והזהירו אל תערבבו".

בהמשך הוא חושף טפח מהקשרים העמוקים ששמר אף עם מנהיגי המדינה החילוניים, להבטחת לימודם של בני הישיבות הק', משאת נפשם של רבותינו.

באדיבות המצלםהמכתב בכתב יד של הפני מנחםצילום: באדיבות המצלם

באדיבות המצלםהמכתב של הפני מנחםצילום: באדיבות המצלם

הפני מנחם מגור הרב בנימין זילבר מועצת גדולי התורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד