כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
משחה מותאמת לתינוקות

כל מה שחשוב לדעת לאחר צמיחת השן הראשונה

מרגע שהשן הראשונה בוקעת, חשוב מאוד להתחיל בצחצוח עם משחה מותאמת לתינוקות המכילה פלואוריד. הקפדה על צחצוח קבוע תגן על השיניים ותקנה לילד הרגלים נכונים להמשך חייו

כל מה שחשוב לדעת לאחר צמיחת השן הראשונה
אילוסטרציה צילום: unsplash

בקיעת השן הראשונה היא מאורע מרגש בחייו של ילד – אך גם עבור ההורים. לבד מההתרגשות על יציאתה של השן הראשונה לעולם, נדרש גם לשמור עליה ועל בריאותה. כיצד עושים זאת? בעזרתה של ד"ר מורן רובננקו, מומחית ברפואת שיניים לילדים, סיכמנו עבורכם את כל מה שאתם צריכים לדעת על בריאות השיניים, מרגע שהשן הראשונה מגיחה לחלל הפה.

חשוב לצחצח כבר מהשן הראשונה

השיניים הנשירות מתחילות להתפתח עוד בהריון, כל תינוק נולד כאשר בתוך החניכיים שלו 'מסתתרות' 20 שיניים. ישנם תינוקות שנולדים כבר עם שיניים בחלל הפה, אך מדובר במקרים נדירים יחסית. אצל רוב הילדים בקיעת השיניים מתחילה סביב גיל חצי שנה, אך לעיתים מתעכבת ומתחילה סביב גיל שנה. השן הראשונה בוקעת בדרך כלל בתקופה בה עוברים להאכלת התינוק במזון מוצק סביב גיל 6 חודשים. סדר הצמיחה דומה אצל רוב התינוקות: תחילה יצמחו השיניים החותכות (שבמרכז הפה) בלסת התחתונה, לאחר מכן השיניים החותכות בלסת העליונה, ואך כך היתר. גם אם השיניים בוקעות מאוחר יחסית, כל עוד נשמר הסדר, אין שום סיבה לדאגה.

לפני בקיעת השיניים - רצוי לדאוג שחלל הפה של התינוק נקי, וששאריות מזון לא נותרות בתוכו. סביב הבקיעה ייתכנו כאבים/אי נוחות באזור בקיעת השיניים וניתן להקל על התינוק עם נשכנים קרים או עיסוי החניכיים. מרגע שהשן הראשונה בוקעת, חשוב מאוד להתחיל בצחצוח עם משחה מותאמת לתינוקות המכילה פלואוריד (כגון טפטפים פרסטי + הכולל ג'ל ניקוי עם ריכוז מותאם של פלואוריד בצירוף אצבעון סיליקון לצחצוח) במטרה לשמור על פה ושיניים בריאים. הקפדה על צחצוח קבוע תגן על השיניים ותקנה לילד הרגלים נכונים להמשך חייו – ממש כמו מקלחת או כל נוהג הגייני אחר.

הצחצוח ייעשה פעמיים ביום, בוקר וערב. בהתחלה הצחצוח יקח זמן קצר, אפילו כחצי דקה כיוון שמדובר בשן אחת או שתיים, אך ככל שיבקעו יותר שיניים, כך משך הצחצוח ייארך עד שיגיע לכשתי דקות. עבור תינוקות היונקים או הצורכים בקבוק עם תמ"ל במהלך הלילה, רצוי להוסיף ניגוב/ניקוי של השיניים לאחר האכילה.

עם בקיעת השן הראשונה אפשר לצחצח לתינוק בזהירות בעזרת אצבעון סיליקון, בתוספת משחה המכילה פלואוריד בריכוז של 1000PPM בכמות מזערית של כגרגר אורז. בהמשך כשיבקעו עוד שיניים סביב גיל שנתיים – ניתן לעבור למברשת שיניים רכה המותאמת לפעוטות. ההורים נדרשים להשגיח ולסייע לילד בצחצוח שיניו עד לגיל 8, שכן עד גיל זה היכולות המוטוריות שלו אינן מותאמות לתנועות הנדרשות בעת הצחצוח.

כמות הפלואוריד במשחה: ההנחיה החדשה של משרד הבריאות

חשוב לזכור: עששת יכולה להופיע בכל גיל, וגם אם ישנה רק שן אחת גלויה בפה – לכן חשיבות הצחצוח רבה. הצחצוח עם מברשת השיניים חייב להיות מלווה גם במשחה המכילה פלואוריד, אחרת היעילות של הצחצוח אינה מיטבית. אל דאגה: גם אם הפעוט בולע חלק מהמשחה, אין צורך להיבהל. זוהי כמות שאינה גורמת לנזק וצפוי שעד גיל 6 יבלעו חלק או את כל המשחה.

בשנת 2014 הפסיקו את ההפלרה (הוספת הפלואוריד) למי השתייה. בחלק מהערים קיים פלואוריד במי השתייה באופן טבעי אך בריכוזים רחוקים מהאופטימלי למניעת עששת.

באפריל 2021 – משרד הבריאות הוציא הנחיות חדשות לצחצוח ושימוש במשחות שיניים. הנחיות אלה יישרו קו עם הנחיות האיגודים לרפואת שיניים בעולם. על פי הנחיות אלו :

יש להשתמש במשחת שיניים המכילה פלואוריד כבר מבקיעת השן הראשונה (בעבר ההמלצה הייתה לא להשתמש במשחה המכילה פלואוריד עד לגיל שנתיים);

מבקיעת השן הראשונה ועד גיל שש חשוב שהמשחה תכיל 1,000 חלקים למיליון (ppm) של פלואוריד. עד גיל שנתיים יש להשתמש בכמות משחה מזערית המקבילה לגרגר אורז ובין הגילאים 2-6 שנים להגדיל את הכמות לגודל המקביל לגרגר אפונה.

לסיכום, דאגה לבריאות השן היא עניין שחשוב לשים לב אליו כבר מבקיעתה של השן הראשונה בפיו של הפעוט. ייתכן שבתחילה הפעולה תהיה מעט טבעית עבורו, אך יש חשיבות רבה להקפדה יומיומית על מנת שהצחצוח יהפוך עבורו להרגל: פעמיים ביום, בוקר וערב בלי לוותר.

כשיש שיניים, צריך לחשוב גם על רופא השיניים. מומלץ להגיע לביקור ראשון אצל רופא השיניים כחצי שנה מבקיעת השן הראשונה אך רצוי לא יאוחר מגיל שנה. בבדיקה זו נבנה בית דנטלי: נכיר את הילד, ההורים וההרגלים המשפחתיים. נקנה כלים לשמירה על היגיינת הפה והשיניים ופיתוח הרגלים נכונים וכן נבדוק כי התפתחות השיניים והמשנן מתבצעת כהלכה.

משחת שיניים תינוקות עששת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד