כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

הפילוג הליטאי • הרב לוין: "עשו אותנו פסולים לעדות"

הגאון הרב שמואל אריה לוין מארגנטינה נאם אמש באשדוד ודיבר על שורת נושאים בוערים בפילוג הליטאי • וידאו מהנאום

הרב לוין בדרשתו אמש (באדיבות המצלם)
הרב לוין בדרשתו אמש (באדיבות המצלם) צילום: באדיבות המצלם

הגאון רבי שמואל אריה לוין ראש ישיבת 'חפץ חיים' בארגנטינה המשתייך לפלג הירושלמי שוהה בימים אלו בארץ אצל תלמידיו בוגרי קהילתו בארגנטינה, אמש הגיע לעיר אשדוד ונשא דברים חריפים בנושא הפילוג הליטאי.

"אתם צריכים לדעת שהרב מפוניבז' נהג לומר שהוא לא הולך לכנסת ישראל כי אין לו מספיק בגדים לקרוע בכל פעם שהוא נכנס לשם, הגענו למצב שאנחנו היום צריכים לקרוע קריעה בכל פעם שאנחנו נכנסים לבתי מדרש מסוימים. היה לנו אב זקן (הרב שך זצ"ל) שהדריך ובנה את כלל ישראל עשרות שנים בכל תפוצות ישראל, וכעת יש כאלו שרוצים למחוק אותו, זו מטרתם.

"אני לא בא בטענות לאף אחד, כל אחד יכול לחלוק. אבל יתכן מצב שמי שאוחז בדרכו של הרב שך יזרקו אותו מהכולל? לא יתכן. דעת מרן לא התבטלה. הרי אנחנו חיים מדרכו.

"יש אברך מקרית ספר שנזרק מהכולל בו הוא לומד בגלל ששלח את בתו לבית ספר שבנשיאותו של ר' שמואל אויערבך שאנחנו יודעים כמה הוקיר הרב שך את ר' שמואל זו סיבה? בשביל זה זורקים אברך מכולל? וכולם שותקים. כואב הלב.

"אנחנו התלמידים שהיינו קרובים למרן הרב שך יודעים וזוכרים בכמה עמל ודם עלה לרב שך להקים את תנועת 'דגל התורה'. והיום השתלטו על זה ועושים הכל להיפך ממה שאמר.
אני לא רוצה לגלות דברים, אבל יבוא יום שאני אגלה אותם.

"הייתכן כזה דבר? הרב שך מסר את נפשו על התנועה ולקח על עצמו אחריות כה גדולה בהקמת דגל התורה, בשביל מה, כדי שיהיה חוק הגיוס? בשביל זה הקים את דגל התורה? לכן לא ישן בלילות, ובכה להצלחת התנועה? אחרי שבדגל התורה ניצחו בפעם הראשונה בבחירות, הרב החל לבכות ואמר; איך לקחתי אחריות של כל עולם התורה בשביל לבנות את תנועת דגל התורה, חס ושלום אם לא היינו מצליחים, תבינו כמה גדולה האחריות שלקח על עצמו מרן הרב שך".

הרב לוין המשיך וסיפר: "כעשר שנים לפני הקמת תנועת דגל התורה אמר לי הרב שך אני צריך להקים ׳אגודת ישראל׳ חדשה, רק אין לי כוח. עברו עשר שנים והוא הקים את התנועה. בשביל מה? בשביל חוק הגיוס? בשביל שיבואו אנשים מדגל התורה ויעבירו לרשויות הצבא רשימות של בחורים בכדי שיעצרו? הם מוסרים! ואין פוצה פה ומצפצף. צריכים לדעת שהעולם הוא לא הפקר.

"לפני פטירתו של האדמו"ר מגור זצ"ל הפני מנחם הסכים הרב שך זצ"ל להוביל הסכם לסגירת עיתון יתד נאמן בתנאי שלא יכתבו בעיתון המודיע על חסידות חב"ד, והסכים לכך האדמו"ר מגור, רק שנפטר האדמו"ר כשבוע לאחר ההסכם ולפני שהספיקו לסגור את ההסכם. וכעת רוצים למחוק גם את רצונו של הרב שך גם בענין הזה.

"בכמה דם עלה לרב שך עיתון יתד נאמן, וכל זה כדי תהיה 'השקפה' נכונה וברורה. אני זוכר שבתקופת הבחירות הסוערות בעיריית בני ברק, באו לרב שך כל מיני יועצים למיניהם וביקשו ממנו שלא ידבר מדי חזק כי נפסיד אולי כמה מנדטים, ענה להם הרב שך; אני צריך מנדטים? אינני זקוק למנדטים, אני צריך את האמת, עולם התורה צריך את האמת. בלי אמת זה חורבן. ככה הדברים חודרים לאט לאט.

"היו שחלקו על הרב שך, ולא התהפך העולם"
"קרה פעם שיצא ראש ישיבה נגד הרב שך בעניין מסוים, אמר הרב שך: התהפך העולם? והיה מבטל; הוא לא מבין לא נורא, לא קרה כלום, ובוודאי שלא היה לוחם נגדו. היום אם מישהו אומר אחרת הורגים אותו. כולם מפחדים לדבר, אנחנו תחת שלטונו של סטאלין? אסור לדבר? מפחדים לדבר. כל אחד יכול להגיד דיעה, ככה ראיתי אצל הרבה תלמידי חכמים וכשהסתובבתי אצל גדולי הדור כל השנים.

"מרן ראש הישיבה הגאון רבי שמואל אויערבך שליט"א אומר שהחוק שנחקק בענין הצבא הוא מסוכן. זה שמד. אז צריך להרוג אותו בגלל זה? אחרים סבורים אחרת, אז סבורים אחרת אז מה?!
אבל יש כאלה שאוחזים שזו גזירת שמד. החוק הזה הוא תחילתו של שמד שמד. וכעת רוצים שהחוק הזה ימשיך כדי שלא נוכל לבטל אותו. הרב שך כך אחז? זה מה שצריכים לעשות?

"אני זוכר שמשה דיין הגיע לוועד הישיבות עם הצעה לתת סך מסוים של פטורים מהצבא, הרב שך לא הסכים מפני שסבר שאין לנו את הכוח והבעלות על אותם בחורים שיצטרכו כן ללכת לצבא למרות שמשה דיין איים שאם לא יסכימו לכך כל ההסכמים יתבטלו, ואכן החוק שגובש בשעתו התבטל בגלל זה. והיום? מעבירים רשימות של בחורים לצבא כדי שיעצרו אותם.

"בשעתו, ניגש לרב שך אחד מחשובי ראשי הישיבות ושאל אותו אם הרב שך לוקח את האחריות על עצמו, ענה הרב שך אני לוקח את זה על אחריותי, זה תורה. אמנם היו כאלו שחלקו על הרב שך וסברו שיש מקום להסכים עם הפשרה, אז התהפך העולם? לא. כך תמיד היה.

"גם בבני ברק בבחירות אמר לרב שך ראש ישיבה חשוב שאולי עדיף לא לעשות מחלוקת, אז יצאו נגדו? הרגו אותו? הלכו להרביץ לו? לא. הוא אמר את דעתו וזהו. היום אסור לומר אחרת!
אנחנו מכבדים כל דיעה ודיעה, אבל תכבדו גם כן.

"כמה תורה הרב שך בנה בעולם עם החזון שלו. כמה עודד ועודד את ההתפתחות בליקווד וברוך ה אנחנו רואים היום מה קורה שם, וכך בשאר קהילות שהקים הרב שך לימד אותנו לא לפחד כי הקב"ה הוא הבעלים על העולם. אני לא בא להכריע מי צודק, אבל כיון שיש דעה נוספת אז תשמעו את דעתינו ואל תחרימו אותנו עד כדי יין נסך רק כי אנחנו אוחזים וממשיכים את דעתו של הרב שך עשו מאיתנו פסולים לעדות. פסולים להיות בעלי תפילות. וכל זה למה? כי אנחנו אוחזים בדעתו של הרב שך ז"ל?.

"לא באנו לכוף את דעתינו על איש ולכל קהילה יש את הדעת תורה שלהם, ועדיין יש לנו דעה אחרת ודעת תורה שלנו ומותר לנו להשמיע ולהתנהג כאותה דעה".

"את חטאיי אני מזכיר היום - אני עבדתי בשביל גפני"
"כשהרב מפוניבז' כיהן כרבה של בריסק, הוא הקים כולל שיחנך על טהרת הקודש. הגיעו אליו עסקנים ראשי הקהילה שהתלוננו כי אמנם חיזוק מוסדות הקהילה הוא דבר חשוב, אך עדיין צריכים ללמוד לימודי חול. הזדעק הרב מפוניבז; לא יקום ולא יהיה כי איך אפשר להסכים לכזה דבר. איימו עליו העסקנים כי אם לא יסכים ידאגו שיבוטלו התקציבים. לפיד לא היה הראשון שעשה כאלו דברים.

"אני לא יודע מה היה קורה אם משה גפני היה אז. ואת חטאיי אני מזכיר היום; אנחנו עבדנו שמשה גפני ייבחר לכנסת. הרב שלמה לורנץ ז"ל לא היה טוב בשביל גפני. הוא שימש כח"כ שלושים ושלוש שנה אז צעק גפני; מספיק. שלושים ושלוש שנה זה המון זמן, מספיק. גם משה גפני משמש כח"כ שלושים שנה, גם לו אני צועק - מספיק.

"יש בבני ברק את הרב טוננפלד שהקים גנים ועושה דברים גדולים למען הכלל, ויורדים לחייו ומציקים לו. למה? כי הוא לא מאה אחוז איתם. תשמעו מה אני אומר לכם; העולם הוא לא הפקר. על הכל יבוא בסוף חשבון.

"הרב מפוניבז' לא ידע מה לעשות לנוכח איומי העסקנים. ביקש יממה והלך לשאול בעצתו של החפץ חיים, ענה לו החפץ חיים, תדע שלא לכל שאלה יהיה חפץ חיים אז דע לך כלל; בכל מלחמה כשיש שני צבאות שנלחמים וצריכים לבחור צד תבדוק למי יש צבא חזק יותר, ואם לא תוכל לדעת מי יותר חזק, אל תתערב. חידד החפץ חיים את דבריו ואמר הצבא שלהם לא יותר חזק ולכן תיכנע לתקציבים, להיפך. לך יש את הקב״ה כי אתה הולך בדרך התורה לכן אין לך ממה לפחד. אסף הרב מפוניבז את העסקנים ראשי הקהילה והודיע להם שאין הסכמה מצידו והוא יוצא נגדם למלחמה. אותם עסקנים ראשי הקהל כשנוכחו לראות את נחרצותו של הרב אמרו לו שלא התכוונו לכך וכי הם מסכימים לדבריו.

"כי כך צריכים לנהוג עם רשעים - הקהה את שיניו, לא לוותר על שום דבר. כי אם מוותרים להם הם נהיים בעלים עליך. גם בשעבוד מצרים שבט לוי היה משוחרר מעבדות. פרעה מלך מצרים היה חזק הרבה יותר מלפיד ומנתניהו והייתה לו את ההבנה הבסיסית כי שבט לוי משוחרר מעבדות.

"רבותיי, אנחנו שבט לוי. לכן לא צריכים לפחד מאף אחד כי הקב״ה איתנו. מאז שקמה המדינה רצו לעקור את לומדי התורה ושומרי המצוות מהשורש, ולא יכלו ולא הצליחו אף פעם. זו האמונה שלנו ואיתה אנחנו נלך בכל מקום ומול כל קושי. וזהו החינוך שאנחנו צריכים למסור בכל דור ודור לדורות הבאים. זה נס שבדור תהפוכות כמו שאנחנו נמצאים בו שיש אנשים שחושבים בדרך האמיתית והנכונה.

"חברי הכנסת של דגל התורה צריכים להיות רועי צאן. במקום זה הם נמצאים בכנסת ומתקלקלים. רואים את זה במציאות, ריבונו של עולם - חוק הגיוס?! ולא איכפת להם. אומרים לנו תשתקו, החוק יעבור ואחר כך נראה איך מחזירים את החוק בחזרה, ובכל מסנוורים את עיניהם של ישראל.
בעוד שהחוק הזה הוא סכנה. אסור לתת לחילונים שום חלק מעולם התורה. רק מה, החילונים רוצים? שילחמו, ובכך הם נלחמים נגד הקב״. זו מלחמת עמלק. זו דעתינו וכך אנחנו סבורים.
יש לנו זכות לדבר, ויש לנו זכות לצעוק. זה עם ישראל. אנחנו נעשה כל מה שביכולתנו שלא תשתכח תורה מישראל.

"חלילה לנו מלעשות עם המדינה הסכמים על עולם התורה, הם יותר פיקחים מאיתנו בלעשות הסכמים. מתחת לאדמה הם יוציאו תירוצים ויביאו את ההסכמים לטובתם. כל הסכם שנעשה יפעל לרעתינו, לכן לא נעשה איתם הסכמים, לא ולא. ואין לנו מה לפחד כי ה׳ איתנו. אנחנו בחרנו בצבא החזק.

הגרש"א לוין סיים עם הסיפור על קבוצת חסידים שנסעה לקוצק לשהות אצל רבם, ובדרך עצרו בעיירת ליסא ונכנסו לבעל נתיבות המשפט ששאלם לאן מועדות פניהם וסיפרו לו כי הם בדרכם לרבה מקוצק, והפטיר בעל הנתיבות שאליו לא מגיעים, החלו החסידים לזלזל קמעה ולהסביר לו כי הוא אינו בדרגתו של רבם. כשסיפרו החסידים על כך לרבם, הכריח אותם לחזור אליו ולבקש את מחילתו ואמר להם; כי מי שדן דיני תורה לאמיתה של תורה הוא שותף למעשה בראשית, ושותף מה שעשה עשה. וכי אם לא יבקשו את מחילתו יינזקו חס וחלילה.

סיים הגרש"א לוין את דרשתו ואמר: "אני מציע לכל אותם אלו שזילזלו בכבוד תורתו של ראש הישיבה שגם דן דין אמת לאמיתה של תורה, שידעו שלא משחקים משחקים עם שותפו של הקב"ה. ושילכו אליו לבקש את מחילתו".
הרב לוין התקפה השקפה הפלג הירושלמי הרב אויערבך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 55 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד