כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
כל הפרטים

תקנות חדשות לכלי השיט השטים בישראל: אלו הפעולות שייהפכו לבלתי חוקיות

התקנות קובעות, בין היתר, כי כל כלי שיט הכלול בתקנות יהיה מצויד במתקן לטיפול בשפכים, או במערכת לכתישה וחיטוי של שפכים, או במיכל לאגירת שפכים | על פי התקנות החדשות, תיאסר לחלוטין הרקת שפכים, גם לאחר שטופלו, בתחום נמלי ישראל

תקנות חדשות לכלי השיט השטים בישראל: אלו הפעולות שייהפכו לבלתי חוקיות
אילוסטרציה צילום: unsplash

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה את תקנות הנמלים למניעת זיהום הים משפכי. מטרת התקנות היא למנוע מקרים של זיהום הים עקב פעילות של אוניות המגיעות לנמלי ישראל.

התקנות החדשות גובשו בהתייעצות עם רשות הספנות והנמלים (רספ"ן), ומסדירות את נושא הטיפול וההרקה של שפכים שהצטברו בכלי שיט השטים או עוגנים בתחום המים הטריטוריאליים של ישראל. התקנות מכסות כל כלי שיט ישראלי או זר שתפוסתו 400 טון ברוטו ויותר או המורשה לשאת יותר מ 15 מפליגים, וכן כלי שיט החייבים בהתקנת בתי שימוש וברזים לפי תקנות הנמלים.

התקנות מיישמות את דרישות הנספח הרביעי לאמנת MARPOL, אמנה בינלאומית העוסקת במניעת זיהום הים עקב פעילות ספנותית. התקנות קובעות, בין היתר, כי כל כלי שיט הכלול בתקנות יהיה מצויד במתקן לטיפול בשפכים, או במערכת לכתישה וחיטוי של שפכים, או במיכל לאגירת שפכים. הרקת השפכים לים תתבצע בהתאם לדרישות הקבועות באמנה, במרחק מינימלי מהיבשה (3 מייל ימי ומעלה לשפכים מטופלים, ולמעלה מ-12 מייל ימי לשפכים שלא טופלו). על פי התקנות החדשות, תיאסר לחלוטין הרקת שפכים, גם לאחר שטופלו, בתחום נמלי ישראל. שפכים שהרקתם לים אסורה, יורקו למתקנים מתאימים בחוף. 

התקנות ייאכפו על ידי מפקחי כלי שיט של הרספ"ן. לאניות ישראליות תונפק תעודה בינלאומית המעידה כי מתקני הטיפול בשפכים על האנייה נבדקו ועומדים בדרישות התקנות והאמנה הבינלאומית. כלי שיט זרים הפוקדים נמל בישראל יבדקו גם הם על ידי מפקחי הרספ"ן על מנת למנוע זיהום מי הים בתחום השיפוט של מדינת ישראל.  

אישור התקנות מאפשר למדינת ישראל להצטרף לנספח הרביעי של אמנת MARPOL ומחזק את מעמדו של הדגל הישראלי בזירה הבינלאומית ובארגון הספנות הבינלאומי, IMO.

שיט קנס לאוניה ספינות קנס כספי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד