ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024
מחכים לסיום המלחמה

אלה האפשרויות לניהול רצועת עזה "ביום שאחרי"

בימים אלה, עיקר העיסוק ברצועת עזה הוא בדרכים להעברת סיוע לתושבים. אולם, כלי התקשורת הפלסטינים והבינערביים עוסקים בימים אלה בהרחבה גם בסוגיית “היום שאחרי” ברצועת עזה, ומוזכרות מספר אפשרויות באשר לגורמים לניהול הרצועה "ביום שאחרי"

אלה האפשרויות לניהול רצועת עזה "ביום שאחרי"
אבו מאזן ובכירי הרשות צילום: Flash 90

הרשות הפלסטינית: רואה עצמה כגורם המועדף לניהול הרצועה. מבחינתה, המלחמה ברצועת עזה היא בגדר “חלון הזדמנויות” להשבת שליטתה, אשר נגדעה בשנת 2007 עם ההפיכה של חמאס והשתלטותה על הרצועה. הרשות רואה בשליטה ברצועה צעד נוסף בדרך לקידום היעד של הקמת מדינה פלסטינית עצמאית. בכירי הרשות מנהלים מגעים בנושא עם גורמים בינלאומיים וערביים ומדגישים כי הרשות היא הנציגה הרשמית והבלעדית של הפלסטינים, וכי הם מתנגדים לתוכניות ישראל לניתוק רצועת עזה משטחי הרשות.

במקביל, פועלת הרשות לניהול עתידי של פרויקט שיקום הרצועה וגיוס כספים לצורך זה. על רקע הרצון לקבל את השליטה, ונוכח ביקורת שהושמעה על חולשת ממשלת הרשות, החלו לאחרונה תהליכי רה-ארגון במוסדות השלטון של הרשות, כולל הרכבת ממשלה של אנשי מקצוע, כך דווח במרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית.

תנועת חמאס: רואה עצמה כמי שלוקחת חלק מרכזי בניהול הרצועה גם “ביום שאחרי”. בכירי התנועה מדגישים, כי הפתרון יהיה פנים פלסטיני וכי הם מתנגדים נחרצות להתערבות בינלאומית בסוגיה. בכירי חמאס מדברים על הקמת ממשלת הסכמה לאומית והשתלבות חמאס במוסדות אש”ף. חמאס גם רואה בהחלטת אבו מאזן למנות את ד”ר מחמד מצטפא לתפקיד ראש הממשלה החדש כצעד חד צדדי שלא נעשה בהסכמה עמה אלא נועד לרצות את ארה”ב.

מנהיגי חמולות והמשפחות הגדולות ברצועה: הרעיון הועלה לראשונה על ידי ישראל. ראשי החמולות הוכיחו עצמן כגורם כוח ובעל השפעה בזמן בו משילות חמאס נפגעה בצפון הרצועה ובעיר עזה כאשר הן הצליחו להעביר חלק מהסיוע לעיר עזה ולצפון הרצועה. אולם, זהו פתרון קשה ליישום שכן קשה למצוא ראשי חמולות שיסכימו לקבל על עצמם את השליטה היות וחלק ניכר מאותן חמולות מזוהות עם חמאס ועם גורמי טרור אחרים. זאת ועוד, הפתרון עלול להיות פתח לאנרכיה מאחר וחלק מהחמולות מעורבות בפלילים ובמעשי אלימות.

מחמד דחלאן: בכיר פתח המודח, יליד חאן יונס, השוהה כיום באבו דאבי. לאחר שלא הצליח לחזור להנהגה הפלסטינית, דחלאן רואה במצב הזדמנות לחזור לפעילות, מגבש תכנית לשיקום הרצועה ומגייס לשם כך הון ערבי ואבטחה של כוחות ערביים. על רקע פעילות זו, הוא לא פוסל אפשרות להכשיר את הקרקע לקראת היום שאחרי אבו מאזן ברשות הפלסטינית. יש לציין שדחלאן מכיר את השטח וזוכה לאהדה ברצועה. כמו כן יש לו קשרים הדוקים עם בכירי הממשל במאע”מ, גורמים סעודיים ונשיא מצרים אלסיסי.

על פי עיתון אלאח’באר הלבנוני שציטט “מקורות פלסטיניים יודעי דבר”, דווח כי במפגש של נציגי הארגונים הפלסטיניים שהתקיים לאחרונה ברפיח השתתפו לראשונה נציגים מהזרם של מחמד דחלאן, לאחר שהתקיימו מגעים בינו לבין הנהגת חמאס בחו”ל, בהם הדגיש כי הוא רוצה לתרום להגעת הסיוע וכי הוא לא עושה זאת ממניעים פוליטיים. לדברי המקורות, כולם פועלים על יסוד זה שנוכחות דחלאן ואנשיו מעניקה קו תקשורת הכרחי בשטח עם כוחות צה”ל, המצרים או הגופים הבינלאומיים האחראים על הכנסת הסיוע (אלאח’באר הלבנוני, 18 במרץ 2024).

על רקע פעילות זו, נראה כי דחלאן לא פוסל אפשרות להכשיר את הקרקע לקראת היום שאחרי אבו מאזן ברשות הפלסטינית ולקחת חלק מרכזי בעתיד בהנהגת הרשות הפלסטינית.

פתרונות נוספים: במקביל, הועלו פתרונות נוספים כגון הקמת משטר ביניים אזורי, בהובלת ארה”ב ובהשתתפות מדינות האזור: מצרים, ירדן, איחוד האמירויות וסעודיה שישלוט ברצועה מספר שנים עד למסירת השלטון לידי הרשות הפלסטינית. הצעה נוספת שעלתה היא פריסה של כוח שמירת שלום ערבי ברצועת עזה לאחר יציאת כוחות צה”ל, אשר יהיה אחראי לניהול החיים האזרחיים מתוקף מנדט של האו”ם.

לאחר מכן תוקם מועצת מעבר משותפת שעד קיום בחירות תהיה אחראית על שיקום הרצועה. יש לציין שהמתווה הזה אינו שולל השתתפות נציגים מטעם חמאס והג’האד האסלאמי בגוף השלטוני.

לפי שעה אין פתרון מוסכם על כולם ובכל ההצעות יש חסרונות. אבו מאזן והרשות אינם אהודים במיוחד על תושבי הרצועה כמו כן לא ברור כיצד תוכל הרשות, החלשה במילא, לשלוט על מעל לשני מיליון תושבים נוספים ולנהל את תהליכי השיקום ברצועה. כמו כן לא ברור כיצד תשתלב חמאס במסגרת זו ומה יהיה תפקידה.

לגבי מנהיגי חמולות קיים קושי בגיוס החמולות שכן רובן תומכות בחמאס. כמו כן טמון בפתרון סיכון של פיצול הרצועה לתתי אזורים על פי חמולות. לגבי כוחות ערביים ובינלאומיים מדובר בפתרון ביניים בלבד. יש לציין כי בכל פתרון “ליום שאחרי”, נוכחות חמאס, האהודה על רוב תושבי הרצועה, לא תעלם וכי היא תפעל להשפיע על התהליכים ואף להיות חלק מכל ממשל עתידי.

במקביל, החלה הרשות לבצע רה ארגון בממשלה ובמוסדות השלטון, מהלך שנועד בעיקר לרצות את ארה”ב וגורמים אירופאיים. אבו מאזן פיזר את הממשלה ומינה את ד”ר מחמד מצטפא, לראש ממשלה אשר אמור בקרוב להקים ממשלת מומחים. כמו כן מינה מושלי מחוזות חדשים בשטחי הרשות, מפקד וסגן למנגנון הביטחון המסכל הפלסטיני.

חסין אלשיח' ושכרי בשארה, שר האוצר, נפגשים עם משלחת בינלאומית (חשבון X של חסין אלשיח', 27 בפברואר 2024) צילום: חסין אלשיח' ושכרי בשארה, שר האוצר, נפגשים עם משלחת בינלאומית (חשבון X של חסין אלשיח', 27 בפברואר 2024)
     
חסין אלשיח' ושכרי בשארה, שר האוצר, נפגשים עם משלחת בינלאומית (חשבון X של חסין אלשיח', 27 בפברואר 2024) צילום: חסין אלשיח' ושכרי בשארה, שר האוצר, נפגשים עם משלחת בינלאומית (חשבון X של חסין אלשיח', 27 בפברואר 2024)

חסין אלשיח’ ושכרי בשארה, שר האוצר, נפגשים עם משלחת בינלאומית
(חשבון X של חסין אלשיח').
הרשות הפלסטינית מוחמד דחלאן חמאס מכון מאיר עמית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד