כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
דור המשך

משמח: שני גוזלים בקעו לעיט שחולץ לפני ארבע שנים

עיט שחולץ לפני כארבע שנים באזור השומרון לאחר שנורה טופל בבית החולים לחיות בר ולאח"מ שוחרר לטבע, היום לאחר תקופה ארוכה זוהו שני גוזלים לבנים בקינו

משמח: שני גוזלים בקעו לעיט שחולץ לפני ארבע שנים
הגוזלים בקן צילום: ערן קרוזל, רט''ג

העיט חולץ בשומרון בשנת 2019 על ידי אקולוג פלסטיני לאחר שנורה, הועבר לטיפול בבית החולים לחיות בר בספארי רמת גן ולאחר שיקום שוחרר לטבע. היום (ראשון) רשות הטבע והגנים זיהו אותו עם שני גוזלים בקינו

בתקופה המורכבת שבה אנו נמצאים בה שומעים בעיקר סיפורים מכמירי לב, כיף לספר גם על דברים טובים ומרגשים. היום, רשות הטבע והגנים זיהתה קן של שני פרטי עיט ניצי אשר מקננים במקום לא שגרתי, ובקינם שני גוזלים.

ערן קרוזל, רט''גהגוזלים בקןצילום: ערן קרוזל, רט''ג

העיט הזכר, הינו עיט ממושדר ששמו 'סלאם', בן 7 שנים, שנפצע בעבר בשטחי הרשות הפלסטינית. אקולוג ואיש שמירת טבע פלסטיני העבירו לידי אנשי רט"ג לשם טיפול ושיקום. העיט העובר לביה"ח לחיות בר שם נמצא שהוא ירוי בכל גופו. 'סלאם' טופל בבה"ח הועבר, חזרה והושב לטבע ע"י אותו גורם. כיום, כמעט 5 שנים אחרי שחרורו הוא מגדל בקינו באזור מערב הרי יהודה שני גוזלים.

אוהד הצופה, אקולוג עופות ברשות הטבע והגנים: "בשנת 2019 קיבלנו ברשות שיחת טלפון מאקולוג ופעיל סביבה ברשות הפלסטינית שסיפר לנו על עיט ניצי במצב רע ושהוא מעוניין להעבירו אלינו לטיפול. האקולוג העביר לנו את העיט, ובבית החולים לחיות בר בספארי רמת גן זיהו בגופות עשרות כדורי עופרת מרובה ציד.

לאחר טיפול ושיקום, הצמדנו לעיט משדר GPS של פרויקט פורשים כנף. את העיט החזרנו לקולגה הפלסטיני כדי שינצל את שחרורו לטבע לצורך הסברה וחינוך בקרב האוכלוסייה המקומית. בעת השחרור הוענק לעיט השם 'סאלם'. מאז אנחנו עוקבים אחר אקלומו בטבע ושמחים לדווח על הגוזלים"

מרשות הטבע והגנים נמסר כי העיט הניצי הינו דורס הנמצא בסכנת הכחדה חמורה. במסגרת פרויקט פורשים כנף ובתמיכה קרן שטחים פתוחים הרשות עושה מאמצים רבים על מנת לשמר על אוכלוסייתו הטבעית של מין זה בשמי ארצנו, הן בעזרת גרעין רבייה שהוקם כחלק מפרויקט 'פורשים כנף' והן בעזרת משדור וניטור במקביל למאמץ מיגון ע"י חברת החשמל של עמודי מתח גבוה מפני התחשמלות.

אסף מרוזהעיטצילום: אסף מרוז

העיט הניצי צד יונים וציפורים בינוניות עד קטנות מסוגל גם כן לצוד שפני סלע ויונקים קטנים. אורכו של עיט ניצי בוגר מגיע ל-55-65 סנטימטרים והוא בעל מוטות כנפיים של כ- 1.5 מטר.

העיטים מגדלים יחד את גוזליהם ועובדים במשמרות – אחד דוגר/שומר על הגוזל והשני צד. רשות הטבע והגנים מדגישה את החשיבות של עבודת הצוות בין הגופים השונים שעובדים ועמלים על שימור אוכלוסיות שונות של חיות בר הנמצאות בסכנת הכחדה. ללא שיתוף הפעולה, הרצון הטוב והאמון בין כלל הגורים – 'סלאם' לא היה איתנו היום.

רשות הטבע והגנים עיט שומרון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד