כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
מכל העולם הגיעו

תיעוד ענק: ההילולא בליז'ענסק שברה השנה שיאים

שני ימי הילולא באדר א' ובאדר ב' ושתי 'שבתות יארצייט' עם רבבות אלפי יהודים מרחבי העולם שהתקבלו כבני מלכים, במסירות וב'אהבת ישראל': ב'הכנסת אורחים' ליז'ענסק. השנה ההילולא באדר ב' שברה שיא של מתפללים מכל השנים

תיעוד ענק: ההילולא בליז'ענסק שברה השנה שיאים
הילולת רבי אלימלך מליז'ענסק צילום: א. אייזנבאך

כ"א אדר ב' תשפ"ד ייזכר בעיירת ליז'ענסק בפולין כיום הילולא היסטורי יום בו נשבר שיא של מתפללים בהילולת הרב'ה בעל ה'נועם אלימלך' זי"ע.

הציבור הגדול שנהר למקום ולמרות ההילולא באדר א' כמו מנסה לתפוס את הרגעים היקרים של 'עת רצון' בידיים, פרקי התהלים, הזעקות מעומק הלב, בשלל מבטאים, מתגלגלות במורדות גבעת הציון בליז'ענסק ואינן מותירות אף יהודי שווה נפש.

עד השעות הקטנות של הלילה נמשכה ההילולא קדישא של הרבי ר' אלימלך, כשיהודים מרחבי העולם מגיעים ללא הרף, באוטובוסים מאורגנים וברכבים פרטיים, ניגשים בעיניים מצועפות לציונו של הרבי ר' אלימלך והלב נפתח מיד כפתחו של אולם.

ב'הכנסת אורחים' ליז'ענסק, הארגון העומד מאחורי קבלת הפנים המרגשת לה זוכה כל יהודי המגיע ליז'ענסקה, כל ימות השנה ובפרט ביום ההילולא, היה השנה 'חודש של הילולא'" מתבטא באוזנינו אחד מראשי הארגון, "הא כיצד? השנה כידוע נערכה ההילולא פעמיים, באדר א' ובאדר ב', כך שההיערכות הייתה כפולה ומכופלת בהשוואה לשנים רגילות.

"בנוסף לכך שני ימי ההילולא, בשני האדרים, חלו בצמידות לשבת קודש, כך שבשתי 'שבתות היארצייט' שהה קהל אדיר של אלפי יהודים בעיירה ליז'ענסק ומי שדאג לו לכל הדרוש הייתה כמובן ה'הכנסת אורחים' ליזענסק, שהקימה אוהלי לינה מיוחדים ומחוממים והגישה לקהל סעודות שבת ברמה שלא מביישת מלונות של חמשה כוכבים.

"כך שבעצם כבר למעלה מחודש ימים, החל מכמה שבועות לפני ההילולא הראשונה באדר א', אנו שוקדים כאן על המלאכה: לקבל את אורחיו של הרבי ר' אלימלך זי"ע כבני מלכים, בשפע וכיד המלך ובנוחות המרבית".

"מודים אנחנו להשי"ת" אומר לנו בהתרגשות הרב שמחה קרקובסקי מראשי הארגון במוצאי ההילולא, "על שזכינו ב"ה לברך על המוגמר, לסכם בהצלחה כבירה את שני ימי ההילולא, בסייעתא דשמייא עצומה זכינו לעמוד במשימה שנטלנו על עצמנו, לאפשר לכל יהודי המגיע לליז'ענסק להתפלל ביישוב הדעת, ללא שום דאגות וטרדות, בידיעה שיש מי שדואג לו לכל צרכיו הגשמיים על הצד הטוב ביותר, בליז'ענסק כל יהודי מתקבל כבן מלכים".

לפי המספרים שבידינו, אומר לנו אחד מפעילי ה'הכנסת אורחים' עמו אנו משוחחים, הגיעו לליז'ענסק בהילולא אמש ציבור ענק של למעלה מעשרים אלף יהודים בלע"ה מכל רחבי תבל. מתחם הציון ושבילי ה'הכנסת אורחים' השחירו מרבבות אלפי ישראל שלא הפסיקו לנהור לאורך יום ההילולא ליז'ענסקה, במספרים שלא זכורים מאז חידוש ההילולא לאחר קריסת מסך הברזל.

ה'חידוש' המיוחד של השנה היו שני אולמות האוכל רחבי הידיים, החלבי והבשרי, כשבאוהל החלבי מוגשות ארוחות חלביות מזינות ומשובחות לאורך יום ההילולא וברעהו הבשרי מוגשות סעודות בשריות כיד המלך, מנות מושקעות ומשביעות ברמה הגבוהה ביותר ובכשרות מהודרת, להחיות את ליבם של המוני המתפללים לאחר שעות ארוכות של טלטולי הדרך.

באוהל נפרד, אוהל ה'קאווע שטוב', הוגשו עוגות עסיסיות ומיני תרגימא טריים עם משקאות חמים מכל הסוגים, באוהלים נפרדים הוגשו ארוחות לנשים, כמו כן הוקם אוהל מיוחד של 'שמירת חפצים', ואוהל מיוחד לכוהנים שאינם נכנסים להתפלל באוהל.

'אוהל התפילה' המוקם במיוחד לקראת ההילולא ומחובר לאוהל הציון, היה מלא וגדוש לאורך כל ההילולא ביהודים שנשאו תפילה ופרקי תהלים בהתעוררות רבתי, כשרבים מהם ניגשים להודות על האוהל המחומם והנוח, לאחר שבשנים קודמות נאלצו רבים להתפלל תחת כיפת השמים מרוב הדוחק בתוך האוהל.

חברת אבטחה מיוחדת נשכרה כדי לאבטח את הקהל הגדול, כמו כן הוקם אוהל מיוחד של כוחות 'איחוד הצלה' שהיה ערוך ומוכן סביב השעון להחיש עזרה, וב"ה שההילולא עברה בשלום ולא היה צורך בכך.

פרויקט בפני עצמו שנטלה על שכמה 'הכנסת אורחים' ליזענסק הוא מקווה הטהרה המחומם הסמוך לציון שבמהלך יום ההילולא טובלים בו עשרות אלפי יהודים. "במשך כל הלילה אנחנו שולחים הלוך וחזור למכבסה העירונית בליזענסק עשרות אלפי מגבות לכביסה וייבוש עבור הקהל הענק, בהוצאה של אלפי דולרים".

בשבת האחרונה, שבת קודש פרשת צו, שבת היארצייט, שהה קהל ענק של קרוב לאלף יהודים בליז'ענסק, בצל ציונו של הרבי ר' אלימלך זי"ע כשהם מתארחים ומקבלים את כל הסעודות על ידי 'הכנסת אורחים' ליזענסק.

בליל שבת קודש הסב הקהל הגדול לסעודת שבת מרוממת ומלאת טעם ועסיס רוחני, אפופת הוד קדומים, בראשות חסידים ואנשי מעשה דרשנים ומשפיעים שהרעיפו מדברותיהם ונועם שיחם. הייתה זו 'שבת מעין עולם הבא' כפשוטה שלא תישכח מכל מי שהיה בה.

שעות ארוכות נמשכה הסעודה אל תוך הליל בשירות ותשבחות לקל חי. 'ניגון הרבי ר' אלימלך' המפורסם הושר ונישא בעוז ובהתלהבות במשך שעה ארוכה, כשהקהל כולו מתרומם טפח מעל הקרקע בסעודות השבת.

סעודות השבת הוגשו לקהל הגדול על ידי 'הכנסת אורחים' ליזענסק בשפע וברמה גבוהה כיד המלך, בשר ודגים וכל מטעמים, כשהקהל אינו מפסיק להודות ולהלל את אנשי החסד של 'הכנסת אורחים' שדאגו להכול בצורה הטובה ביותר, בבחינת 'סיפקו צרכיהם במדבר'.

במוצאי שבת, מיד לאחר הבדלה, התקדש יומא דהילולא כ"א אדר. בשעות הקטנות של הליל נערכה סעודת 'מלווה מלכה' ברוב עם למרגלות ציונו של הרבי ר' אלימלך זי"ע, שכן כידוע ציווה הרבי ר' אלימלך זי"ע לצאצאיו לערוך סעודת מלווה מלכה והבטיח שיזכו לפעול ישועות גדולות בעת סעודה זו, והשנה השתלבה סעודה זו ביומא דהילולא עצמו והייתה לאחד המעמדים הנשגבים במהלכו.

שעה שאלפי יהודים עושים את דרכם חזרה לבתיהם ברכבת אווירית לארבע כנפות תבל, ב'הכנסת אורחים ליזענסק' מסכמים אפוא בסיפוק עצום שבועות ארוכים של הכנות, תכנונים קפדניים ועבודה מאומצת ללא הפסקה, שברוך ה' הניבו פרי ואת תוצאותיהם המבורכות יכול היה לראות כל אחד מרבבות אלפי היהודים שהגיעו לליז'ענסק בימי ההילולא.

האט'ס געפועלט אלע'ס גוט'ס.

הצלם א. אייזנבאך מגיש גלרית ענק

ליז'ענסק רבי אלימלך מליז'ענסק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד