ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024
בגיבוי איחוד האמירויות

ישראל עקפה את אונר"א בהכנסת סיוע לעזה. אך התגלו קשיים

ארגון סיוע הומניטרי סיפק יותר מ-43 מיליון ארוחות מאז אוקטובר. מטבח השדה הראשי, בעיר רפיח שבדרום הרצועה, מספק מדי יום 50,000 ארוחות חמות ויש לו מאפייה משלו. הארגון מפעיל עוד כמה מטבחים קהילתיים ברחבי רצועת עזה

ישראל עקפה את אונר"א בהכנסת סיוע לעזה. אך התגלו קשיים
ספינת הסיוע צילום: World Central Kitchen

כשהנשיא ביידן הכריז בתחילת מרץ שצבא ארה"ב יבנה מזח ימי בחופי עזה כדי לספק סיוע הומניטרי דרך הים לתושבי עזה, שף ספרדי-אמריקאי כבר היה שני צעדים קדימה.

השף חוסה אנדרס שלח 200 טונות של מזון על דוברה מלרנקה, עיר נמל בקפריסין, לחופי עזה לשימוש במטבחים המנוהלים על ידי ארגון הסיוע שלו לאסונות, "המטבח העולמי היהודי" (World Central Kitchen) הוא גם טס לישראל כדי לקבל אישורים מהגורמים המתאימים.

הארגון שלו סיפק יותר מ-43 מיליון ארוחות מאז אוקטובר. מטבח השדה הראשי, בעיר רפיח שבדרום הרצועה, מספק מדי יום 50,000 ארוחות חמות ויש לו מאפייה משלו. הארגון מפעיל עוד כמה מטבחים קהילתיים ברחבי רצועת עזה ומחלק ארוחות לצוות ולמטופלים בבתי חולים שעדיין פועלים. הוא סיפק כשליש מכמות המזון מתוכנית המזון העולמית של האו"ם, כך על פי ה'וול סטריט ג'ורנל'.

"כל אופציה הייתה טובה יותר מכלום", אמר בראיון לעיתון. "אנחנו יכולים להתלונן כל היום או שאנחנו יכולים למצוא שיטות חלופיות. המטרה הסופית עבורנו היא לוודא שאנו מסוגלים להאכיל כמה שיותר אנשים ולמזער את הרעב".

"עשינו את זה לבד, לא בתיאום עם אף אחד מההתחלה", אמר אנדרס ל'וול סטריט ג'ורנל'. הוא השיג אישורים בירוקרטיים מקפריסין וישראל, הסחורה נבדקה לפני הפלגת כלי השיט, וקיבל סיוע כספי מאיחוד האמירויות הערביות.

בניגוד לארגונים לא ממשלתיים שביקרו את התנהלותה של ישראל במלחמה ואת ההגבלות על הסיוע, אנדרס וצוותו נזהרו מלהעביר ביקורת על ישראל. ה'וול סטריט ג'ורנל' דיווח כי הארגון סיפק ארוחות לישראלים שנעקרו מביתם כתוצאה מהתקפות חמאס ב-7 באוקטובר, מה שכנראה חיזק את אמינותם מול הרשויות הישראליות.

אבל במרץ, נפלט לאנדרס מה הוא חושב באמת, וצייץ ברשת X כי "ביידן צריך לדרוש מראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו להפסיק להרוג ילדים, ולהפסיק לתקוף מתנדבים הומניטריים ועיתונאים". 

הוא מתח ביקורת על התוכניות של צבא ארה"ב לספק סיוע דרך הים ואמר שהבית הלבן צריך במקום זאת לדחוף לעוד משאיות מהאו"ם ומקבוצות סיוע אחרות שיעברו את המחסומים הישראליים היבשתיים. מאז ישנן הגבלות על סיוע הומניטרי מלהגיע לצפון עזה באמצעות משאיות.

הארגון מחפש להגדיל את המשלוח דרך המסדרון הימי עם סירות גדולות יותר, כמה ארגונים הומניטריים חוששים שקבוצות סיוע הומניטרי משמשות את ישראל כדי להשבית את אונר"א שחלק מחבריה פעילי חמאס. אנדרס אמר שארגון הצדקה שלו מנסה להישאר מעל הפוליטיקה.

ממתפ"ש נמסר בתגובה לעיתון: "ישראל מפעילה כל העת מאמצים משמעותיים למצוא פתרון שיקל על זרימת הסיוע לרצועת עזה ובעיקר לצפון הרצועה".

 

המטבח העולמי המרכזי מלחמת חרבות ברזל חמאס סיוע הומניטרי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד