כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
לא הסתירו ראיות

הנקמה האכזרית של פוטין: המתנקשים ריטשו את הגופה

שני רוצחים רעולי פנים נראו בצילומי מצלמות האבטחה בחניון מתחם דירות של טייס מסוק קרב רוסי שערק למערב. הם ביצעו את משימתם ונעלמו במהירות, ואפילו לא ניסו להסתיר ראיות. פוטין נקם את נקמתו

הנקמה האכזרית של פוטין: המתנקשים ריטשו את הגופה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין צילום: דוברות הקרמלין

מקסים קוזמינוב, טייס מסוקים רוסי שערק לאוקראינה, חוסל בחודש פברואר בעיירה ליד אליקנטה שבדרום ספרד. לחוקרים בספרד היה ברור עוד לפני שגילו את זהות הנרצח כי מתנקשיו רצו להעביר מסר. לא רק שהרוצחים ירו בו שש פעמים בחניון בדרום ספרד, הם גם דרסו את גופתו.

המתנקשים אף השאירו רמז חשוב לגבי זהותם. לפי החוקרים במקום נמצאו תרמילים בקוטר 9 מילימטר, תחמושת סטנדרטית בשימוש הגוש הסוביטי לשעבר.

קוזמינוב ערק מרוסיה לאוקראינה בקיץ האחרון, הטיס את המסוק הצבאי ה-Mi-8 שלו לשטח אוקראינה ומסר את המטוס יחד עם מסמכים סודיים לפעילי מודיעין אוקראינים. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשבע שהעריקה לעולם לא תסלח וכינה זאת "בגידה".

בכיר ממשטרת ספרד, סיפר ל'ניו יורק טיימס', כי קוזמינוב חי "חיים לא דיסקרטיים". הוא הלך לברים פופולריים בקרב קהל לקוחות רוסי ואוקראיני, ובזבז את הכסף שקיבל מאוקראינה בתמורה לעריקה. הוא אף נסע במרצדס S קלאס שחורה.

איך בדיוק מצאו אותו הרוצחים? לא ברור. אם כי שני בכירים אוקראינים אמרו לעיתון כי הוא הזמין מקורב לו מרוסיה לספרד. "זו הייתה טעות חמורה", אמר אחד הבכירים במשטרת ספרד.

שני הרוצחים רעולי פנים שהופיעו בצילומי מצלמות האבטחה מחניון מתחם הדירות של קוזמינוב היו אנשי מקצוע שביצעו את משימתם ונעלמו במהירות, כך לפי גורמים במשטרה.

בשעות הערב המוקדמות של 9 באוגוסט 2023, קוזמינוב המריא במסוק צבאי משדה תעופה באזור קורסק במערב רוסיה למה שאמור היה להיות משלוח מטען פשוט לבסיס אחר במדינה. איתו בתא הטייס היו טכנאי בשם ניקיטה קריאנוב ונווט, חושבחט טורסונוב. נראה שאף אחד מהחיילים לא היה מודע לתוכניותיו של קוזמינוב.

זמן קצר לאחר ההמראה, כיבה קוזמינוב את תקשורת הרדיו של המסוק וצלל לגובה של קצת פחות מ-20 רגל כדי לחמוק מהמכ"ם. ואז הוא חצה לאוקראינה. שני חבריו נהרגו כשניסו להימלט לאחר הנחיתה, קוזמינוב אמר שחבריו לצוות היו לא חמושים אך מעולם לא הסביר כיצד מתו.

ממשלת אוקראינה שילמה לקוזמינוב 500,000 דולר וסיפקה לו דרכון אוקראיני ושם בדוי: איהור שבצ'נקו. הם גם הציעו לו להצטרף אליהם בלחימה ברוסיה.

במקום זאת, קוזמינוב עזב את אוקראינה באוקטובר ונסע לעיירה קטנה בספרד על חוף הים התיכון, עיירה פופולרית בקרב תיירים בריטים ומזרח אירופה. שם התגורר בקומה התשיעית בבניין דירות במרחק של כ-10 דקות הליכה מחוף הים.

ה'ניו יורק טיימס' מדווח כי זו הייתה בחירה מוזרה עבור מישהו שהשלטונות הרוסיים היו כל כך להוטים לחסלו. האזור הוא ידוע בקרב אנשי פשע מאורגן רוסיים, שחלקם מקיימים קשרים עם שירותי הביון של רוסיה.

עריק צבאי רוסי אחר שהתיישב בספרד ודיבר בעילום שם, כינה את האזור שבו התיישב קוזמינוב "אזור אדום" מלא בסוכנים רוסים. "אני לעולם לא אלך לשם," הוא אמר.

מהלך החיסול

בבוקר ה-13 בפברואר, רכב יונדאי לבן נכנס לחניון מתחת לבניין המגורים של קוזמינוב וחנה במקום ריק. שני גברים המתינו שם מספר שעות. בסביבות השעה 16:20, קוזמינוב נכנס לתוך החניון, חנה והחל ללכת לכיוון המעליות. כשחלף מול היונדאי הלבנה, הגיחו שני התוקפים, קראו לעברו ופתחו באש. למרות שהוא נפגע משישה כדורים, רובם בפלג גופו, הצליח קוזמינוב לרוץ מרחק קצר לפני שהתמוטט.

שני הרוצחים נכנסו חזרה לרכב ודרסו את גופתו של קוזמינוב בדרכם החוצה. הרכב נמצא במרחק של כמה קילומטרים משם שרוף לגמרי. נדרשו למומחים שבוע כדי לזהות את המותג והדגם של המכונית ולקבוע שהיא נגנבה יומיים לפני ההרג במורסיה, עיירה במרחק של כשעה משם.

דמיטרי מדבדב, נשיא רוסיה לשעבר כיום סגן יו"ר מועצת הביטחון של המדינה, אמר: "כלב מקבל מוות של כלב".

מלחמת אוקראינה רוסיה ולדימיר פוטין ספרד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד