כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
המומחה מסביר

זה התהליך הרפואי שעבר אמש ראש הממשלה

פרופ' איברהים מטר, מומחה לכירורגיה כללית וכירורגיה לפרוסקופית, אסותא חיפה שמבצע על בסיס יומיומי ניתוחי בקע, מסביר על הניתוח אותו עבר ראש הממשלה נתניהו אתמול

זה התהליך הרפואי שעבר אמש ראש הממשלה
ראה"מ בנימין נתניהו צילום: מארק ישראל סלאם, לע"מ

פרופ׳ איברהים מטר, מומחה לכירורגיה כללית וכירורגיה לפרוסקופית, אסותא חיפה, במאמר מענין על התהליך הרפואי אותו עבר ראש הממשלה נתניהו אתמול.

מה זה בקע?

בקע מפשעתי היא תופעה מאוד שכיחה אצל גברים, בכ-10% מהגברים היה או יהיה להם בקע מפשעתי והסיבה לכך היא מולדת הקשורה עם ההתפחות האמבריולוגית של העובר.

מי סובל מבקע?

שתי קבוצות של גברים סובלים מבקע מפשעתי, ילדים קטנים בעיקר אלה שנולדו פגים, הבקע מאובחן בלידה או בגיל צעיר מאוד וילדים אלה מנותחים בגיל מאוד צעיר. 

הקבוצה השניה זה גברים שנולדו ללא בקע אך התפתחות הבקע מתחילה להופיע בעיקר מגיל 40-50 ובגילאים יותר מבוגרים השכיחות עולה. 

מה הסיבות לבקע?

עבודה במאמץ ופעילות ספורטיבית יכולה לתרום להופעת הבקעים , אך ללא קשר בקעים אלה מופיעים בעיקר כתוצאה מיציאות יום יומיות, הגדלה של הערמונית שמחמירה עם הגיל והצורך בהגברת הלחץ התוך בטני שגורם להופעת הבקע . נדיר ביותר שבקע זה מופיע כתוצאה מקרע בשריר או בריצפת המפשעה בעקבות הרמת משא כבד או תאונה.

כמה זה שכיח?

השכיחות של בקע דו צדדי מהווה כ-40% מהמאובחנים, באלה שהיה להם בקע חד צדדי בסבירות מאוד גבוהה יופיע גם בצד השני כתוצאה מחולשה מולדת.

האם כדאי לנתח?

בקע כדאי תמיד לתקן גם אם הוא לא מפריע והסיבה לכך מסכנת הסתבכות שפיתוח מעי נתפס בבקע ועובר נמק ובמידה וזה לא מסתבך, הבקע יגדל ויגדל עד מצב שיפגע משמעותית באיכות החיים ויהיה מסוכן לנתחו בגיל מבוגר.

כיצד נעשה הניתוח?

אצל מבוגרים מחולק לשני סוגים של ניתוחים: 

השיטה הפתוחה, חתך במפשעה, תיקון עם רשת, שיטה זו הולכת וננטשת ע"י הכירורגים המיומנים בכירורגיה לפרטסקופית בשל חסרונות רבות כמו זיהום, כאבים עזים אחרי הניתוח, הישנות של הבקע וכאב כרוני באזור הניתוח שעולה על 30% מהמקרים.

הגישה השניה מתחילת שנות ה-90 היא הגישה הלפרוסקופית, לשיטה זו יש יתרונות רבים; הרבה פחות כאבים, התאוששות וחזרה לעבודה מהירה יותר, אפשרות של זיהום או הישנות נמוכה ביותר אם הניתוח מתבצע ע"י כירורג המומחה בכירורגיה לפרוסקופית. 

הגישה הלפרוסקופית מחולקת לשני סוגים. ניתוח TEP בו אין חדירה לחלל הבטן ויש לו יתרונות רבות על הגישה השניה שנקראת TAPP בה מתבצעת חדירה לחלל הבטן וזמן הניתוח ממושך יותר. 

בשנים האחרונות יותר ויותר כירורגים מבצעים את הניתוח הלפרוסקופי בגישה של TAPP ועדיין מעט מאוד כירורגית מבצעים ב TEP.

מפשעה בקע אסותא ראש הממשלה נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד