כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
אושר סופית

העברת כספי ארנונה לרשויות שאין בתחומן מסחר - תתאפשר גם מחוץ לקו הירוק

בין היישובים שעשויים להיות מושפעים מהחוק: מטה בנימין, מגילות, וכן היישובים מודיעין עילית וביתר עילית • יוזם החוק ח"כ יעקב אשר: "תושבי הערים שעל יד רשויות שמורכבות רובן מאזורי תעשייה ומסחר - מפרנסים אותם כל העת, גם להם מגיע לקבל חלק מכספי הארנונה הללו"

העברת כספי ארנונה לרשויות שאין בתחומן מסחר - תתאפשר גם מחוץ לקו הירוק
ביתר עילית צילום: ארכיון בחדרי חרדים

מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) סופית חוק של ח"כ יעקב אשר, שיאפשר חלוקת משאבי ארנונה של רשויות שאין בתחומן מגורים עם רשויות סמוכות שחסרות אזורי מסחר, כך שהוא יחול גם ביישובים שמעבר לקו הירוק שכיום החוק לא חל עליהן.

בין היישובים שעשויים להיות מושפעים מהחוק: מטה בנימין, מגילות, וכן היישובים מודיעין עילית וביתר עילית. מדובר ברשויות שאין בהן איזורי תעשיה ומסחר וכך הן חסרות משאב ארנונה חשוב, זאת כשתושביהם רוכשים באזורי מסחר סמוכים ומפרנסים למעשה את הרשויות הללו בעקיפין ברווחי ארנונה גבוהים.

החוק בא להסדיר את מנגנון צדק חלוקתי לחלוקה צודקת של משאבי ארנונת מסחר בין רשויות. בסמכותו של שר הפנים, בהסכמת שר האוצר ולאחר עיון בתסקיר ועדת חקירה שמונתה לעניין זה, לקבוע בצו כי מועצה מקומית שיש בה רק אזור תעשיה או מסחר, ההכנסות שלה מארנונה והיטלים נוספים יחולקו גם עם רשויות מקומיות אחרות הסמוכות לה.

המטרה היא לסייע לרשויות מקומיות שאין בשטחן אזורי מסחר, תעשייה או תעסוקה, המהווים חלק חשוב מהכנסות של רשות מקומית. אלא שהנוהל החשוב הזה לא חל עד כה על ערים ויישובים מעבר לקו הירוק שפועלים מכח צווים ותקנות של אלוף בצבא. 

הצעת החוק של ח"כ יעקב אשר שאושרה אמש בקריאה שניה ושלישית, מבקשת לתקן את המצב המעוות הקיים ולקבוע כי אפשר יהיה להחליט על חלוקת הכנסות גם אם הרשויות המקומיות הסמוכות לרשות המקומית שבתחומה נמצא אזור המסחר נמצאות באזור יהודה ושומרון.

יוזם החוק ח"כ יעקב אשר אמר בנאומו במליאה כי "תושבי הערים שעל יד אזורי תעשייה ומסחר מפרנסים אותם כל העת, להם אין איזורי מסחר והם בעצם מפרנסים את הרשויות הסמוכות להן. גם להם מגיע לקבל חלק מכספי הארנונה הללו, ולכן אין צודק מלהסדיר זאת בחוק ולאפשר צדק חלוקתי הוגן וראוי".

ארנונה ביתר עילית יעקב אשר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד