כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
קריאת השר לנתניהו

הפועלים הפלסטינים יחזרו לישראל? "לא יכולים לאפשר לעצמנו להקריס ענף שלם"

"בארץ יש כרגע 139,425 עובדים זרים, כ-2,200 עובדים יותר מאשר ערב המלחמה, אך העובדים הפלסטינים הותירו חלל ריק", ציין מנכ"ל משרד הפנים

הפועלים הפלסטינים יחזרו לישראל? "לא יכולים לאפשר לעצמנו להקריס ענף שלם"
אילוסטרציה צילום: unsplash

הוועדה המיוחדת לעובדים זרים קיימה דיון מיוחד בהשתתפות שר הפנים משה ארבל שסקר את מדיניות משרדו בעניין עובדים זרים ומסתננים.

שר הפנים, ח"כ משה ארבל אמר בדיון: "עובדים זרים רבים נפגעו בטבח ב-7 באוקטובר, 58 נרצחו, ו-32 נחטפו, וזה פגע במוטיבציה להישאר בארץ. נעשו מאמצים כבירים להשאיר עובדים, להביא עובדים חדשים ואנחנו במגעים עם מדינות להסכמים בילטראליים חדשים. התקבלו מספר החלטות ממשלה לגבי הבאת עובדים זרים והבטיחו לנו תקנים שעדיין לא הגיעו". 

ארבל התייחס גם לסוגיית החזרת העובדים הפלסטינים: פניתי לרה"מ לבדוק סוגיית העסקת עובדים פלסטינים מיו"ש לענף הבניין. ישנם עובדים שנכנסים ללא היתר ורשויות האכיפה לא מספיקות לאכוף וזה מוביל לאסונות כמו בפיגוע בגן יבנה. אנחנו לא יכולים לאפשר לעצמנו להקריס ענף שלם במדינת ישראל. אנחנו פועלים להביא עובדים ממדינות זרות אבל עדיין יש צורך בידיים עובדים נוספות ויש לשקול את זה כי אם לא, נשלם בריבית דריבית בהמשך על מחסור ביחידות דיור. צריך לעשות את זה בצורה מבוקרת, עם הגבלת גיל ובדיקת כל העובדים ומבלי לפגוע בביטחונם של אזרחי ישראל. 

מנכ"ל משרד הפנים אייל סיסו ציין: "בארץ יש כרגע 139,425 עובדים זרים, כ-2,200 עובדים יותר מאשר ערב המלחמה, אך העובדים הפלסטינים הותירו חלל ריק. למעט סיעוד, ברוב ענפי המשק נכנסו עובדים חדשים הן בהסכמים הבילטראליים והן בהסכמים פרטיים. 6818 עובדים הגיעו לענף הבניין מאז תחילת המלחמה, מתוכן 2055 ע"י חברות ביצוע. בנוסף, 13268 עובדים זרים הגיעו לענף החקלאות, ו- 12,857 עובדים לענף הסיעוד. ישנם 11,000 עובדים זרים בסרי לנקה שקיבלו אישור להגיע לעבוד בענף החקלאות, אך לא קיבלו הזמנות מהארץ. בשבוע האחרון רואים שינוי מגמה חיובי בעניין. קיבלנו היום איתות מעודד מהממשלה התאילנדית שלא אישרה עד כה להגיע לעבוד כאן.

נועם מושקוביץ, דוברות הכנסתהוועדה המיוחדת לעובדים זריםצילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר הפנים הוסיף: 49 החברות הפרטיות הוותיקות מחזיקות מלאי של עובדים בארץ. הנחתי לקיים שימוע שימוע בעניין ולתת העדפה בהקצאה לחברות חדשות שמחזיקות בפחות מ- 200 עובדים זרים, כדי לשמר שוק תחרותי וחופשי.

יו"ר הוועדה ח"כ אליהו רביבו מ'הליכוד' העיר כי להבנתו, יש מספיק עובדים שסיימו את תהליכי המיון וזמינים להגיע לארץ. מנכ"ל משרד הפנים ענה כי ישנה בעיה בנושא עלויות הטיסות לארץ. "עובדים עם משרד השיכון להביא טיסות צ'רטר כדי להגדיל את היצע הטיסות".

ח"כ ששי גואטה מ'הליכוד' אמר: "בפועל מה שקורה פה, שאין עובדים. אנחנו לפני קריסה מטורפת שלא נוכל לתקן אותה. אנחנו לא נשרוד. תביאו עובדים ונתחיל לעבוד". 

לדברי ח"כ משה פסל מ'הליכוד': "יש כאן עובדים לא חוקיים. צריך לתת להם, כהוראת שעה, אישור לעבוד כדי להציל את ענף הבניין. אסור להחזיר את העובדים הפלסטינים שרובם תומכים בטבח".

נועם מושקוביץ, דוברות הכנסתהוועדה המיוחדת לעובדים זריםצילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לשאלת ח"כ רביבו כמה עובדים מוינו בהצלחה בהסכמים הבילטראליים בהודו וכמה מהם מוכנים להגיע לארץ השיב סיסו כי נכון לעכשיו ישנם  23,000 כאלה בהודו ובסרי לנקה, 10,000 מתוכם בהסכמים בילטראלים. 

בתום הדיון יו"ר הוועדה הצטרף לבקשת שר הפנים לממשלה לבחון את מדיניותה לגבי העסקת עובדים פלסטינים עם מגבלות וקריטריונים מוסכמים . כמו כן, קרא היו"ר  למשרד רוה"מ ומשרד התחבורה לאפשר לדאוג לטיסות ישירות לישראל בנתיב תחבורה ישיר כדי לחסוך עלויות  ולקצר את זמן הגעת העובדים לישראל. ח"כ רביבו בירך את רשות האוכלוסין בהחלטתה לתעדף תאגידים חדשים בענף הבניין בהסכמים בילטראליים, ואף קרא להרחיב החלטה זאת לענף התשתיות. כמו כן, בירך יו"ר הוועדה גם את משרד הבינוי על קביעת הקריטריונים חדשים להבאת עובדים לענף הבניין ללא מיונים: "זהו צעד מבורך שיזרז את התהליך. מבקש לקבל בהקדם את פירוט  הקריטריונים".  

עובדים זרים פועלים ערבים פועלים פלסטיניים ענף הנדלן משה ארבל אליהו רביבו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד