ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
בראיון לערוץ ישראלי

יועץ מנהיג המורדים בסודאן: "המשטר ישתף פעולה אפילו עם השטן"

יועץ של מנהיג המורדים בסודאן אמר כי להם ולישראל יש אינטרסים משותפים, וכי שליט סודאן אל-בורהאן עלול להעמיק את שיתוף הפעולה שלו עם איראן

יועץ מנהיג המורדים בסודאן: "המשטר ישתף פעולה אפילו עם השטן"
לוחמים בסודאן צילום: צילום מסך

בחודש ינואר דווח על הסיוע המטריד שהחלה איראן להזרים לצבא הסודאני של אל-בורהאן, זמן קצר אחרי שהמדינות חידשו את היחסים.

כזכור, אל-בורהאן היה השליט שדחף את סודאן להצטרף להסכמי אברהם עם ישראל. הסיוע מטהראן, לפי הדיווחים, כרגע מסתכם בכטב"מים איראנים מסוג מוהאג'יר 6 שנועדו לסייע לצבא הסודאני להדוף את ההתקדמות של כוחות ההתערבות המהירה של סגנו של השליט שמרד, מוחמד דקלו המכונה חמיתי.

החודש דווח כי איראן ניסתה לשכנע את השליט אל-בורהאן להקים בסיס ימי בחופי סודאן בים סוף, אך הסודאנים בינתיים לא נתנו מענה חיובי לבקשה. לפני יותר מעשור, איראן הייתה מעבירה דרך סודאן אמצעי לחימה לחמאס, מה שגרם לישראל לתקוף שם, לפי פרסומים זרים. האמריקנים מוטרדים מאוד מההתקרבות של איראן לשליט אל-בורהאן שבמצוקתו מסתייע באיראנים.

גורם המקורב לשליט סודאן אל-בורהאן אמר בעת האחרונה בשיחות סגורות עם גורמים ישראליים כי סודאן נותרה עם אפשרויות מוגבלות והיא מאוכזבת מאוד ממי שהיו אמורים להיות חברים שלה במערב, הכוונה מן הסתם גם לארצות הברית וגם לישראל. אותו גורם גם אותת באותן שיחות כי על אף שסודאן סירבה לבקשת איראן להקים בסיס ימי בחופיה, זה עשוי להשתנות, אם המצב יוחמר.

מהצד השני של המתרס, כוחותיו של סגנו של אל-בורהאן שמרד בו, חמיתי, נתמכים בידי האמירויות ורוסיה, והבוקר אחד מיועציו של סגנו של השליט אומר בשיחה מיוחדת עם רועי קייס בכאן חדשות כי ישראל צריכה להבין שמשטר האחים המוסלמים של אל-בורהאן יעשה הכול כדי להישאר בשלטון, כולל שיתוף פעולה עם משטרים פושעים ופשיסטיים.

מוחמד סאלח, אחד מיועציו של סגן המנהיג של סודאן שמרד בו, אמר לכאן חדשות כי למשטר חשוב הכיסא בלבד והוא ישתף פעולה עם אפילו עם השטן כדי להישאר בשלטון. הוא מסתייע באיראן כדי להישאר בכיסא וכדי להילחם באזרחים, לא בכוחות ההתערבות המהירה ששולטים בשטח.

בשיחה מנסה היועץ של דקלו גם לגייס את דעת הקהל הישראלית לצדו ואמר למעשה "כמו שאתם נלחמים עכשיו בחמאס שנתמכים בידי איראן, אנחנו נלחמים במשטר של אחים מוסלמים שגם מקבלים תמיכה מאיראן". הוא הוסיף: "אני סבור שיש מכנה משותף רב בין המלחמה בסודאן למלחמה שלכם בישראל. כולנו מתמודדים עם גורמים שמאיימים על האזור שמקורם במשטר אידיאולוגי אסלאמיסטי קיצוני שמשתף פעולה עם איראן".

בסיום השיחה הוא קיווה שישראל תסייע לכוחותיו של דקלו אל מול אל-בורהאן שמסתייע באיראן. נדמה שכרגע ישראל מעדיפה להישאר מחוץ לקלחת הזאת, אבל המעורבות האיראנית הגוברת במקום האסטרטגי הזה היא בהחלט מקור לדאגה.

חמאס סודאן מלחמת חרבות ברזל איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד