כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
כוננות ספיגה בישראל

חיסול הבכיר בדמשק דוחק את איראן לפינה ומאלץ אותה להגיב בתוקפנות

מאז ה-8 באוקטובר נזהרת איראן שלא להעלות את רף התוקפנות שלה כלפי ישראל וארה"ב מעבר ללחימה מוגדרת, אמש ישראל הפשילה שרוולים וחיסלה דמות בכירה ושורשית במשטר האיראני מה שמאלץ את טהרן להגיב | תמונת מצב

חיסול הבכיר בדמשק דוחק את איראן לפינה ומאלץ אותה להגיב בתוקפנות
חמינאי בנאומו צילום: תקשורת איראנית

חיסולו של חסן מהדוי, מפקד בכיר במשמרות המהפכה האיראנית בתקיפה שמיוחסת לישראל במתחם הדיפלומטי בדמשק הוא כרטיס אדום שמוציאה ישראל למשטר בטהרן על מעורבותו בשלל הזירות מול ישראל מאז ה-7 באוקטובר.

מהדוי הוא הדמות הבכירה ביותר במשטר האיראני שישראל מחסלת מאז חיסולו יוצא הדופן של מי שכונה "אבי תוכנית הגרעין האיראנית" מוחסן פחריזאדה, שחוסל בשנת 2020 כשנסע ברכבו בפאתי טהרן.

רשתות ערביותהמחוסל בדמשק מוחמד רזא זאהדיצילום: רשתות ערביות

מבחינה צבאית חיסולו של מהדוי שני בעוצמתו רק לחיסולו של מפקד כוח קודס הכריזמטי, קאסם סולימאני, שחוסל בינואר 2020 מיד לאחר נחיתתו בעיראק בהתנקשות באמצעות מל"טים עליה לקחה אחריות ארה"ב של דונלנד טראמפ.

ד"ר שמעון שפירא, המתמחה בחקר חיזבאללה, מסביר כי מהדווי נחשב מקורב במיוחד למזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, לאיש הקשר בין נסראללה לטהראן ולבקיא מאוד בפעילות המבצעית של הארגון.

ד"ר שפירא הסביר ל"הארץ" כי כמו בכירים אחרים בכוח קודס, מהדווי השתייך לדור הוותיק שהשתתף במהפכה האיסלאמית באיראן בשלהי שנות ה–70 ובמלחמה בעיראק בשנות ה–80. אחר כך עסק עם חבריו במאמצים להפיץ את המהפכה ברחבי העולם הערבי והמוסלמי. לבנון היא המדינה הראשונה שבה נחלו האיראנים הצלחה ממשית, בזכות תמיכתם בחיזבאללה.

מיד לאחר שפורסמה זהותו של הבכיר שחוסל במבנה סמוך לשגרירות האיראנית בדמשק, בישראל החלו לחשב את אופי התגובה של המשטר בטהרן, שעד עתה שמר על רף לחימה נמוך מול ישראל כדי לא להסלים את המצב למלחמה כוללת.

לאיראן וחיזבאללה אין רצון לפתוח חזית מלאה מול ישראל שתוביל בוודאות לחורבן לבנון וריסוקו של ארגון חיזבאללה בו השקיעו האיראנים מיליארדי דולרים ב-15 השנים האחרונות, במטרה שיהווה איום אסטרטגי על ישראל אם זאת תחשוב לבצע תקיפה נגד מתקני הגרעין באיראן.

אך כעת, לאחר החיסול המהדהד בדמשק, והסרת הכפפות דווקא מצידה של ישראל, האיראנים וחיזבאללה נדחקים לפינה. אם לא יגיבו, יתפסו בחולשתם. אם יגיבוי בעוצמה רבה מדי הם עלולים להיגרר למלחמה כוללת בה אינם רוצים.

פרשנים מסבירים כי רף הלחימה בין ישראל לחיזבאללה אינו דיכוטומי - בין עצימות נמוכה למלחמה בהיקף מלא, אלא יש סקאלה נרחבת יותר ובה דרגות שונות של עצימות, ורק בקצה הסקאלה נמצאת הדרגה הגבוהה ביותר - מלחמה בהיקף מלא כזו שתגרום לנזק משמעותי לעורף הישראלי.

לכן, הערכות בישראל הן כי אופי התגובה האיראנית יהיה מדוד ודי דומה למה שראינו עד עתה: תקיפת ספינות בים האדום; ניסיון לפגוע בשגרירות או נציגות ישראלית בעולם; או אולי ירי חד-פעמי לעומק ישראל, מעבר לרוחב גבול הצפון שבו מתנהלת הלחימה עד עתה.

 
חיסול בדמשק איראן סוריה משמרות המהפכה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד