כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
בזבוזי עתק

דו"ח חריף של המבקר על מעון רה"מ בירושלים

במסגרת דוח העוסק בסוגיית מעון ראש הממשלה בנימין נתניהו ברחוב עזה מציין מבקר המדינה כי המעון אינו מתאים לאיומי מלחמה • המבקר מתניהו אנגלמן: "לקדם החלטה בדבר אישור הפרויקט להקמת מבנה למשרד רה"מ ומעון רשמי לראש הממשלה"

דו"ח חריף של המבקר על מעון רה"מ בירושלים
הכניסה לבלפור צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מבקר המדינה מר מתניהו אנגלמן מציין בדוח שפורסם הצהריים (שלישי) העוסק בסוגיית מעון ראש הממשלה כי המעון של ראש הממשלה בנימין נתניהו ברחוב עזה אינו מתאים לאיומי מלחמה. בדבריו הוא מציין כי יש לקדם החלטה בדבר אישור להקמת מעון רשמי לראש הממשלה.

במהלך הדוח כותב המבקר כי, בכל בנוגע להתאמת המעון ברחוב עזה לשהיית ראש הממשלה בזמן מלחמה נמצא כי על פי דוח יועץ מיגון שהוגש למשרד רה"ם בפברואר 2023, המעון הרשמי חלופי ברחוב עזה אינו מתאים לשמש מעון לראש הממשלה בתרחיש "איומי מלחמה", ובזמן "אירוע משמעותי" ראש הממשלה ומשפחתו "אינם אמורים לשהות בדירה. במהלך החודש הראשון למלחמת "חרבות ברזל", לכל הפחות, התגורר ראש הממשלה מחוץ למעון הרשמי-חלופי ברחוב עזה. נכון לעת הזו, משך המלחמה אינו ידוע ומשרד רה"ם פעל להצבת מרחב מוגן בחצר המעון הרשמי-חלופי והעריך את עלותו ב-474,000 ש"ח. 

בפברואר 2024 ציין משרד רה"ם כי "המעון החלופי ברחוב עזה אומנם אינו מתאים לאיומי מלחמה, אך הותאם ועונה על כל שאר איומי הייחוס, ואף באשר לאיומי מלחמה צומצם הסיכון". עולה אפוא כי המעון ברחוב עזה אינו מתאים לאיומי מלחמה, וכי המענה שניתן להציב למול איום זה חלקי בלבד. נכון לאוקטובר 2023, העלות הצפויה של מיגון המעון ברחוב עזה מסתכמת ב-18 מיליון ש"ח.

בסופו של יום ממצאיו של דוח זה משקפים חולשה מתמשכת של משרד רה"ם לאורך עשור בקבלת החלטות בדבר הקמת מבנה חדש למשרד ושיפוץ מעונו הרשמי של ראש הממשלה, ובהוצאתן לפועל; חולשה זו הובילה להוצאות ניכרות על מיגון ובינוי במעונות פרטיים של ראשי ממשלה, שהתאפיינו בחוסר יעילות ובבזבוז כספי ציבור; בינוי בנכסים פרטיים במימון אוצר המדינה מביא לכדי עירוב לא רצוי בין הפרטי לציבורי.

המבקר אנגלמן ממליץ למשרד רה"ם לפעול לתיקון מכלול הליקויים המפורטים בדוח ביקורת זה, לקדם החלטה בדבר אישור הפרויקט להקמת מבנה למשרד רה"ם ומעון רשמי לראש הממשלה - ולהעמיד מעון מתאים לרשות ראש הממשלה, בהיבטי בטיחות, אבטחה ויעילות תפקודית ותקציבית, עד לעת שבה אפשר יהיה לאכלס את המעון הרשמי. לנוכח התממשות תרחיש המלחמה באוקטובר 2023, אשר במהלכו "ראש הממשלה ומשפחתו אינם אמורים לשהות בדירה", כלומר במעון הרשמי-חלופי, מומלץ כי משרד רה"ם ישקול מחדש את הצורך בהשלמת ביצוע התוכניות למיגון קבוע של המעון ברחוב עזה, בעלות אשר נכון לאוגוסט 2023 נאמדה בכ-18 מיליון ש"ח, ובמקום זאת ישקול רכישת מבנה או שכירת מבנה עבור מעון רשמי לראש הממשלה, אשר יענה על כל הצרכים.

מבקר המדינה מעון ראש הממשלה בנימין נתניהו רחוב עזה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד