כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
דוח חריף

סכום העתק שבזבזה המדינה על המעונות של בנט, לפיד ונתניהו

משרד ראש הממשלה הוציא בשנים האחרונות כ- 56 מיליון ש"ח על בינוי ומיגון מעונות פרטיים של ראשי הממשלה: בנימין נתניהו (27 מיליון ש"ח), נפתלי בנט (25 מיליון ש"ח) ויאיר לפיד (4 מיליון ש"ח) | דוח חריף של מבקר המדינה

סכום העתק שבזבזה המדינה על המעונות של בנט, לפיד ונתניהו
מעון ראש הממשלה ההרוס צילום: באדיבות המצלם

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם לציבור דוח מיוחד על מעונות ראשי הממשלה, בו הוא מותח ביקורת חריפה על ההתנהלות שלדעתו מאופיינת בבזבוז כספי ציבור. המבקר קובע "המציאות הנוכחית לא יכולה להמשך".

בהתייחסו לממצאי הדו"ח, קובל מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן: "אין דרך להסביר כיצד אומת הסטרטאפ לא מצליחה להקים מעון לראש ממשלת ישראל במשך עשור שלם ואף שיפוץ המעון בבלפור נגרר שנים ארוכות. תחת זאת משרד ראש הממשלה הוציא בשנים האחרונות - כ- 56 מיליון ש"ח על בינוי ומיגון מעונות פרטיים של ראשי הממשלה - ח"כ נתניהו (27 מיליון ש"ח), מר בנט (25 מיליון ש"ח) וח"כ לפיד (4 מיליון ש"ח).

המבקר ביקר: "גם בעת המלחמה, לא קיבלתי הסבר מדוע מוציאים עוד ועוד מיליוני שקלים על מיגון המעונות הפרטיים של ראש הממשלה נתניהו. זאת בשעה שהמעון ברחוב עזה כלל אינו מותאם לאיומי מלחמה ומשכך בשבועות הראשונים של המלחמה ראש הממשלה לא התגורר בו".

מבקר המדינה מאשים: "הבינוי בנכסים פרטיים מביא לעירוב לא רצוי בין הפרטי לציבורי. משרד ראש הממשלה אף לא סיפק הסבר מדוע במקום לבזבז עשרות מיליוני ש"ח שיורדים לטמיון על שיפוץ מעונות פרטיים המשרד לא רכש דירה חלופית בירושלים שתהיה בבעלות המדינה ובה יושקעו כספי הציבור והיא תעמוד לרשות כל ראשי הממשלה. המציאות הנוכחית לא יכולה להמשך.

במהלך הדוח חושף המבקר כי, תשלום משרד רה"מ תמורת ביצוע עבודות אלה במעון הפרטי, בסכום כולל של 960,000 ש"ח, נועד לאפשר את יציאתו של ראש הממשלה מן המעון הרשמי בבלפור למעון הפרטי, לצורך שיפוצו המיידי של המעון הרשמי. ואולם, ראש הממשלה המשיך לשהות במעון הרשמי ברחוב בלפור יותר משנה וחצי לאחר תום עבודות המיגון במעון הפרטי, עד יולי 2021, סמוך לאחר הקמת ממשלת ישראל ה-36 וסיום כהונתו. עקב כך חל עיכוב של כשנה וחצי בשיפוץ המעון הרשמי בבלפור. יצוין כי בתקופה זו התקיימו שלוש מערכות בחירות לכנסת.

כך למשל, עבור מיגון ושיפוץ החצר הפנימית והמטבח של המעון הרשמי בבלפור נרכשו ב-2018 מוצרים בעלות של 15.8 מיליון ש"ח - אך בשל העיכוב בשיפוץ המעון רוב המוצרים התיישנו או הושמדו.

המבקר מצא כי עלות מיגון המעון הפרטי ברעננה של ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט בתקופת כהונתו הגיעה ל-24.9 מיליון ש"ח. לצורך מיגון מעון זה שכר משרד רה"ם במשך כ-12.5 חודשים אמצעי אבטחה ומיגון זמניים בסך כ-9.5 מיליון ש"ח. האמצעים נשכרו מכוח הסכם שנועד לספק אמצעים לאירועים נקודתיים, ולגבי חלקם נקבע מודל חיוב על בסיס שעתי, שלא התאים לשכירת הציוד למיגון ממושך ורצוף של מעון פרטי של ראש ממשלה. עקב כך שילם המשרד על פריטים נלווים לצורך אבטחה ומיגון - שכירת תאי שירותים ניידים סך של כ-103,000 ש"ח לפריט בחודש, ועל שכירת גנרטורים סך של כ-390,000 ש"ח לפריט בחודש, ובסך הכול כ-6.2 מיליון ש"ח, כ-65% מההוצאה הכוללת על שכירת אמצעים זמניים (שהסתכמה בכ-9.5 מיליון ש"ח).

הסכום ששולם עלה באלפי אחוזים על הסכום שנדרש היה לשלם לוּ נשכרו האמצעים מראש לפרקי זמן ארוכים יותר. במעון הפרטי ברעננה הותקנו, על פי דרישות השב"כ, אמצעי מיגון קבועים בסך כ-14.5 מיליון ש"ח. השב"כ הניח בעת קבלת ההחלטה בדבר אמצעי המיגון כי אפשר יהיה לעשות שימוש חוזר באמצעים, אולם קרוב לוודאי כי האפשרות לעשות זאת לא תמומש הלכה למעשה. למשל, 6.8 מיליון ש"ח הוצאו על רכישת ציוד אבטחה פיזית, שלדברי משרד רה"ם אינו בר שימוש חוזר, ו-5.7 מיליון ש"ח הוצאו על רכישת אמצעים טכנולוגיים שלדברי משרד רה"ם ניתנים לשימוש חוזר, אולם הם נמצאים באחסון ועלולים להתיישן, ואין ודאות כי ייעשה בהם שימוש חוזר.

המבקר מצא כי עלות מיגון המעון הפרטי בתל אביב של ח"כ יאיר לפיד, בתקופת כהונתו כראש הממשלה, הגיעה ל-3.58 מיליון ש"ח. כ-2.79 מיליון ש"ח (כ-78%) מסכום זה שימשו לשכירת אמצעי אבטחה ומיגון זמניים. לצורך מיגון המעון בתל אביב לא נעשה שימוש באמצעים שפורקו ממעונות אחרים.

המבקר מצא כי עלות עבודות האבטחה והמיגון במעון ברחוב עזה ובמעון בקיסריה בתקופות הכהונה של ח"כ בנימין נתניהו כראש ממשלה, מינואר 2019 ועד נובמבר 2023, הסתכמה בכ-27.8 מיליון ש"ח, מהם 960 אלף ש"ח למיגון ותחזוקת המעון בקיסריה בשנת 2019; כ-19 מיליון ש"ח למיגון המעון הפרטי-חלופי ברחוב עזה (כ-10.4 מיליון ש"ח מסכום זה שימשו לצורך התקשרות לביצוע עבודות בטיחות ומיגון של חלונות מרפסת המעון הפרטי ברחוב עזה), וכן לשכירת דירות תפעול ודיור למאבטחים בשנת 2023; וכ-7.7 מיליון ש"ח למיגון המעון הנוסף בקיסריה ולשכירת דיור למאבטחים, בשנת 2023.

לשכת ראש הממשלה בתגובה לדו״ח המבקר: ביחס לדו״ח המבקר עולה שאלה אחת בסיסית: למה בכלל היה צריך להרוס את המעון הרשמי בבלפור ולמה בנט בחר להתגורר במעונו הפרטי ברעננה שנה שלמה עוד לפני הריסת מעון רה״מ הרשמי בירושלים על ידי לפיד. 

כשראש הממשלה נתניהו חזר לתפקידו לפני למעלה משנה, המעון הרשמי בבלפור היה הרוס לחלוטין כתוצאה מהחלטה תמוהה ובלתי נחוצה של ממשלת בנט-לפיד להרוס באופן מאסיבי את כל פנים המעון - לרבות הרצפה והתקרה - ולהשאיר רק את הקירות החיצוניים. 

לא היה בכך כל צורך. אפשר היה להסתפק בתוכנית השיפוץ והמיגון המינימלית המקורית שגובשה בממשלת נתניהו הקודמת שהייתה אורכת כמה חודשים ולא שנים, והייתה חוסכת למדינה עשרות מיליוני שקלים. 

כתוצאה מההרס המאסיבי במעון בבלפור על ידי ממשלת בנט לפיד ראש הממשלה נתניהו נאלץ להתגורר בדירתו ברחוב עזה שנמצאת על רחוב ראשי בירושלים ושחשופה לאיומי ירי מעשרות גגות ודירות שמקיפות אותה. 

בנסיבות אלה, בזמן המלחמה הנוכחית ובצבר האיומים, רמת האיום על ראש הממשלה נתניהו היא בדרגה הגבוהה ביותר ומחייבת טיפול מיידי. לכן, גורמי הביטחון חייבו סידורי מיגון שימנעו סכנת חיים יומיומית על ראש הממשלה נתניהו. יודגש כי במעונו של ראש הממשלה נתניהו לא בוצע שום שיפוץ אלא רק סידורי מיגון הכרחיים שנקבעו על ידי גורמי הביטחון. 

נפתלי בנט יאיר לפיד מעון ראש הממשלה ראש הממשלה נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד