כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

זלנסקי והרצוג כתבו אות בספר תורה של סולידריות בין ישראל ואוקראינה

שני הנשיאים כתבו אות בספר תורה שייכנס לבית הכנסת הגדול בקייב JCC בית מנחם, למען השלום ואחדות עם ישראל. זלנסקי כתב את האות הראשונה, הרצוג את האות האחרונה

זלנסקי והרצוג כתבו אות בספר תורה של סולידריות בין ישראל ואוקראינה
הנשיא הרצוג כותב אות בספר תורה צילום: באדיבות המצלם

שנתיים אחרי פרוץ המלחמה באוקראינה, ומספר חודשים לאחר תחילת המלחמה בארץ, הסתיימה כתיבתו של ספר תורה מיוחד שנכתב לזכות הקהילה היהודית באוקראינה, תושבי ארץ ישראל, והשלום המיוחל בשתי המדינות. ספר התורה יוכנס בחודשים הקרובים לבית הכנסת הגדול בקייב JCC 'בית מנחם'.

את כתיבת הספר יזם רבה של קייב הרב יונתן מרקוביץ, שפועל רבות לחיזוק הסולידריות בין ישראל ואוקראינה. כתיבת ספר התורה החלה זמן קצר לאחר פרוץ המלחמה באוקראינה. נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי כתב את האות הראשונה בלשכתו בבונקר הנשיאותי בקייב. 

בין כותבי האותיות בספר התורה הרבנים הראשיים לישראל, חיילים יהודים בצבא אוקראינה, אסירים יהודים בבתי כלא באוקראינה, אנשי הקהילה היהודית בקייב, משפחות חטופים, משפחות של נרצחים וחיילים שנפלו בקרבות בעזה.

נשיא המדינה יצחק הרצוג כתב את האות האחרונה בספר התורה, בטקס מצומצם שהתקיים בבית הנשיא בירושלים. באירוע השתתפו גם משפחת ביילין משדרות שאמם זינה היתה מהנרצחים הראשונים בבוקר ה-07.10 בשדרות. משפחת ביילין עלתה ארצה מאוקראינה. זינה הי"ד נהרגה דקות ספורות לאחר שיצאה מביתה של אימה הקשישה, גלינה, אותה ביקרה כאשר התחילו האזעקות. 

בטקס אמר נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג: "לאורך אלפי שנות הגלות בכל מקום בעולם, העם היהודי התאחד סביב ספר התורה. גם כיום אנחנו נמצאים בתקופה מאתגרת במיוחד, שבה העם היהודי והעולם המערבי מתגוננים מפני אויבים הקמים נגד הערכי האמת והרצון לחיות בשלום ובשלווה. שילוב הכוחות בין יהדות ארץ ישראל לקהילה היהודית באוקראינה, מהווה מכפלת כח עוצמתית לשרידות וקוממיות העם היהודי. אין מרגש יותר מלהיות שותף לכתיבת ספר תורה שמסמל את האחדות החשובה במיוחד עכשיו".

הרב יונתן מרקוביץ, רבה של קייב: "כבוד גדול עבורנו ששני הנשיאים המכובדים שמייצגים את כלל האזרחים במדינותיהם, ראו לנכון להשתתף ולכתוב אות בספר התורה המאחד. כשהתחלנו בכתיבת הספר לא חשבנו שנגיע למצב בו אחינו בישראל יהיו גם הם תחת איום מוחשי ומלחמה אכזרית. המכנה המשותף בין יהודי ישראל ואוקראינה הוא סיפור הגבורה והתקומה של העם היהודי. הקהילה היהודית באוקראינה מעריכה מאוד את הסיוע שקיבלה מיהודי העולם וישראל מיד עם תחילת המלחמה, והחיבור בין הגורל היהודי בישראל ובאוקראינה מחזק את כולם ומבליט את הגאווה היהודית".

אות בספר תורה הנשיא זלנסקי נשיא המדינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד