כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
בכירים התריעו

עובדי הסיוע זוהו בטעות כמחבלי חמאס שמנסים לגנוב מזון

גורמים בכירים בצה״ל התריעו בפני הרמטכ״ל בימים שקדמו לתקרית הריגת עובדי הסיוע: "חייבים לחזק את מנגנון התיאום עם הארגונים הבינלאומיים"

עובדי הסיוע זוהו בטעות כמחבלי חמאס שמנסים לגנוב מזון
פעילות לוחמי חטיבת הנח"ל בג'באליה צילום: דובר צה"ל

בדיונים סגורים שהתקיימו בימים האחרונים, התריעו בכירים בצה״ל בפני הרמטכ״ל כי מנגנון התיאום מול ארגוני הסיוע הבינלאומיים אינו עובד כראוי, וכי "נדרש לחזק את התיאום - מאחר שהדבר מגביר את הסיכון לתאונות שייגרמו כתוצאה מחוסר תיאום". היוזמה להקים חמ״ל משותף למתפ״ש ולפיקוד הדרום עלתה כבר אז, אך רק אחרי התקרית הטראגית שלשום הוחלט להאיץ אותה. 

מדובר צה״ל לא נמסרה תגובה רשמית, אך גורמים בצה״ל מסרו לגל"צ כי הרמטכ״ל עוסק בסוגיה ההומניטרית באופן אינטנסיבי, קיים שורה של פגישות בנושא עם גורמים בינלאומיים וארגונים הומניטריים, וגם מקיים חיתוכי מצב בנושא פעמיים ביום. לדבריהם, במהלך הפגישות שקיים הרמטכ״ל דנו מספר פעמים בסוגיית התיאום, והתקבלו החלטות שונות לשיפור הסוגיה. 

בגל"צ דווחו הבוקר פרטים חדשים מהתחקיר הראשוני של האירוע. עובדי הסיוע שנהרגו ביום שני בעזה זוהו בטעות כמחבלים ע״י כוחות חטיבת הנח״ל שפועלים באזור, וסברו שהם מחבלי חמאס שמנסים להשתלט על משאיות הסיוע ההומניטרי שעוברות לאורך ציר החוף, כפי שקורה פעמים רבות.

דורון קדוש דיווח כי רק בשבועיים האחרונים, חטיבת הנח״ל חיסלה כ-25 מחבלים באותו אזור שניסו להשתלט על הסיוע. התקיפה בוצעה ברמת החטיבה בלבד, מבלי לקבל הפללה מודיעינית מדרג בכיר יותר שמדובר במחבלים.

סוגיה נוספת שתיבדק היא האם עובדי הסיוע חרגו מעט ממה שתואם איתם, וגם זה היה עשוי להוביל לאותו זיהוי שגוי.

סיוע הומניטרי מלחמת חרבות ברזל חמאס הרמטכ"ל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד