ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
חשש ממלחמה אזורית

בכיר ישראלי על התקיפה: "מעביר מסר ברור". איראן נשבעה לנקום

המתקפה האווירית בדמשק שמיוחסת לישראל הרתיחה את איראן שנשבעה לנקום. חשש במערב ממלחמה כוללת עם איראן. במכתב למועצת הביטחון הודיעה איראן כי תנקוט "תגובה נחרצת" למתקפה הישראלית אך בהתאם לחוקים הבינלאומיים

בכיר ישראלי על התקיפה: "מעביר מסר ברור". איראן נשבעה לנקום
זירת התקיפה בדמשק צילום: רשתות חברתיות

המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי , והנשיא אברהים ראיסי נשבעו להגיב למתקפה המיוחסת לישראל, בקונסוליה האיראנית בדמשק ביום שניהאחרון. ישראל לא אישרה או הכחישה לגבי התקיפה שחיסלה בכירים במשמרות המהפכה.

ה'וול סטריט ג'ורנל' מדווח כי לאחר כמעט שישה חודשים של מלחמה בעזה ועם חיזבאללה, נראה שישראל נחושה להחליש את ההשפעה הצבאית האיראנית במדינות השכנות למרות הסיכון שזה עלול לעורר הסלמה אזורית רחבה יותר.

"זה סף מאוד מעניין שנחצה", אמר בכיר בצבא לכיתון על המתקפה בדמשק. "זה מעביר מסר ברור שאנחנו יודעים בדיוק איפה אתם. שזה טוב. זה יקשה עליהם לנוע".

כעת, ישראל ואיראן קרובות יותר להתנגשות ישירה ממה שהיה בשנים האחרונות, מועצת הביטחון של האו"ם החליטה לקיים אתמול ישיבת חירום כדי לדון במתקפה בדמשק, ממשלות ברחבי העולם גינו את המתקפה על מבנה דיפלומטי. למבנים דיפלומטיים יש מעמד מוגן על פי החוק הבינלאומי, כולל אמנת וינה משנת 1961 שקבעה שאסור לתקוף מבנים קונסולריים.

דובר צה"ל  אמר כי לפי המידע שיש לישראל, הבניין שנפגע בדמשק לא היה מבנה דיפלומטי, אלא בניין שכוח קודס משתמש בו והוא מסווה לאתר אזרחי.

באמצעות משמרות המהפכה וכוח קודס, טהראן בנתה מערך של מיליציות ברחבי האזור שיכולות לפגוע בארה"ב וישראל מבלי להשתתף בעימות ישיר עם אף אחת מהן.

איראן מתכננת להגיב אך לא תסלים בדרכים שעלולות לעורר פגיעה ישראלית ישירה במבנים של איראן במיוחד בתכנית הגרעין שלה, כך אמר בכיר איראני ויועץ למשמרות המהפכה לעיתון. איראן לא תיקח אחריות על כל נקמה, אמר היועץ.

אנליסטים ביטחוניים אמרו שאיראן חוששת מלצאת למלחמה כוללת עם ישראל, שעלולה למשוך את ארה"ב.

"הם נאלצים להגיב לתקיפה בקונסוליה שלהם, אבל זה יהיה בצורה מוגבלת", אמר חמדי מאליק, ל'וול סטריט ג'ורנל' עמית מקורב למכון וושינגטון למדיניות המזרח הקרוב ומומחה לרשת המיליציות של איראן באזור.

במכתב למועצת הביטחון הודיעה איראן כי תנקוט "תגובה נחרצת" למתקפה הישראלית אך בהתאם לחוקים הבינלאומיים.

התקיפה בדמשק גם הוכיחה סיכונים חדשים עבור המבנים הדיפלומטיים האיראניים. משמרות המהפכה משתמשים בשגרירויות ובקונסוליות של איראן כדי לתכנן התקפות על מטרות זרות, כך על פי גורמים ואנליסטים מערביים. בשנת 2018, משטרת גרמניה עצרה דיפלומט איראני בכיר שעבד בשגרירות איראן. הוא נידון למאסר בבית משפט בלגי על תכנון פיגוע נגד מתנגדי משטר איראנים בפריז, ושוחרר בחילופי שבויים בשנה שעברה.

היועץ של משמרות המהפכה אמר לעיתון כי איראן מבינה כי המתקפה בדמשק כמסר שעליה להוציא את אנשיה מהמבנים הדיפלומטיים.

איראן סוריה מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד