ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
פרטים חדשים

ה'ניו יורק טיימס': ההנהגה האיראנית "בהלם" מהחיסולים

ההנהגה האיראנית המומה מהחיסול. ואיראן רואה בנקמה חובה מוסרית. מותו היווה מכה משמעותית לפעולות הצבאיות של איראן במזרח התיכון

ה'ניו יורק טיימס': ההנהגה האיראנית "בהלם" מהחיסולים
מל"ט של איראן יכול לשאת ציוד מעקב וגם אמצעי לחימה מדויקים צילום: Iran international

חבר במשמרות המהפכה שהכיר את הגנרל זאהדי שחוסל ביום שני בדמשק, אמר ל'ניו יורק טיימס' כי ההנהגה האיראנית "בהלם" מהחיסול ואנשיה רואים בנקמה חובה מוסרית.

כלי תקשורת ממלכתיים באיראן פרסמו מספר תמונות של גנרל זאהדי במהלך השנים לצד בכירי הצבא והפוליטיקה האיראניים. בין אותם אישים בולטים ניתן למנות את האייתוללה חמינאי עצמו, איתו שירת הגנרל זאהדי במלחמת איראן-עיראק אי-שם בשנות ה-80. בגלל ביקורים רבים בלבנון, לגנרל היתה גם מערכת יחסים קרובה עם חסן נסראללה, מנהיג חיזבאללה.

מותו מהווה מכה משמעותית לפעולות הצבאיות של איראן במזרח התיכון והוא מוחק באופן מיידי שנים של קשרים אישיים שלעתים קרובות הם המפתח למבצעים מוצלחים במזרח התיכון, כך טענו אנליסטים ל'ניו יורק טיימס'.

דובר משמרות המהפכה באיראן אמר באל ג'זירה כי בקרוב נראה תקיפות קטלניות יותר נגד ישראל ו"חזית ההתנגדות" תבצע את אשר עליה לעשות.

עוד דווח, כי איראן עלולה לשגר טילים בליסטיים ארוכי טווח לתוך ישראל ישירות מאיראן, כפי שעשתה בבסיס צבאי אמריקאי בעיראק כנקמה על חיסולו של הגנרל קאסם סולימאני בשנת 2020. עם זאת, גישה זו מסתכנת בפתיחת מלחמה כוללת עם ישראל.

באיראן יש חשש מכניסת ארצות הברית למערכה, תרחיש שאיראן נמנעה ממנו במידה רבה מאז ההתקפות ב-7 באוקטובר.

איראן יכולה גם להגיב באמצעות שלוחיה, במיוחד חיזבאללה, מה שעלול להסלים את ההתקפות לאורך גבול ישראל עם לבנון. איראן יכולה גם להורות על התקפות של כוחות הפרוקסי שלה מסוריה ובעיראק על בסיסי צבא אמריקאים כדרך ללחוץ על ממשל ביידן לרסן את ישראל.

העיתון דיווח על חילוקי דעות במעגל מקבלי ההחלטות של איראן, כולל במועצה העליונה לביטחון לאומי ובתוך המשמרות המהפכה, לגבי האופן שבו איראן צריכה להגיב.

המועצה מסרה כי כינסה ביום שני בלילה ישיבת חירום בהשתתפות נשיא איראן כדי לדון בתקיפה והגיעה ל"החלטה הולמת", מבלי לפרט מעבר.

בפגישה טענו כמה בכירים קיצוניים יותר כי איראן צריכה לתקוף מטרות בתוך ישראל באמצעות טילים. כל דבר פחות מתגובה ישירה, הם טענו, יפגין חולשה. אבל אחרים, מתונים יותר נרתעו מכך, ואמרו שישראל מעודדת את איראן להיכנס למלחמה ועל איראן להמשיך במדיניות של "סבלנות אסטרטגית" ונקמה באמצעות מיליציות הפרוקסי שלה.

בסופו של דבר, לחמינאי יש את המילה האחרונה לגבי איך להגיב, ולדברי המקורות ששוחחו עם העיתון, עמדתו תתברר בימים ובשבועות הקרובים.

איראן ארצות הברית חיזבאללה מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד