כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
מכה אחרי מכה

חיסול הבכיר מאתגר את יכולת איראן להישאר מחוץ למלחמה

איראן תצטרך לחשוב על תגובה "מחוץ לקופסה" אשר תאפשר לה לבנות מחדש את הרתעתה בזירה הצפונית

חיסול הבכיר מאתגר את יכולת איראן להישאר מחוץ למלחמה
השלט המאיים בטהרן צילום: רשתות חברתיות

דני (דניס) סיטרינוביץ, חוקר עמית בתוכנית איראן במכון למחקרי ביטחון לאומי, מתייחס לחיסול הדרמטי של בכיר משמרות המהמהפכה בסוריה וטוען כי הצעד בו נקטה ישראל יקשה על איראן להישאר מחוץ למלחמה.

הוא כותב כי מאז תחילתה של מערכת "חרבות ברזל", סופגת איראן מכה אחרי מכה בסוריה. רצף התקיפות נגד אנשיה ואינטרסיה בזירה הסורית, ששיאם היה בחיסולו של סיד ראצ'י - מי שהיה אמון באופן ישיר על העברת אמל"ח לחיזבאללה דרך זירה זו, אמנם אתגרו משמעותית את יכולת הפעולה של איראן בסוריה, אבל התגובה האיראנית לפעולות אלו הייתה מדודה ומוגבלת ביותר. זאת, ככל הנראה בשל חששה של ההנהגה האיראנית שתגובה קשה וישירה מדי שלה לתקיפות אלו, עלולה לסבך אותה במערכה.

אולם, כל האירועים שהתרחשו בסוריה בכלל ובדמשק בפרט בחודשים האחרונים מתגמדים לעומת חיסולו של חסן מהדוי אמש (1.4.2024) בדירה הסמוכה לשגרירות איראן בבירה הסורית. במובנים רבים, חיסולו של מהדוי הוא לא עוד מבצע נגד ההתבססות האיראנית אלא אירוע משמעותי, כמעט חסר תקדים במערכה נגד איראן. בכירותו של מהדוי, קשריו להנהגה האיראנית ומיקום החיסול (בקרבת / בתוך "טריטוריה" איראנית) הם כאלו שלא יאפשרו לאיראן לעבור לסדר היום על אירוע זה, וכנראה שגם לא לחזור לדפוס התגובה הקודם.

חיסולו של מהדוי מעצים את הדילמה של ההנהגה האיראנית, שסביר שעודנה חוששת מלהיקלע ל"מערבולת" של מערכת "חרבות ברזל". כך, ההנהגה האיראנית צריכה לחשוב ולהוציא לפועל תגובה שתרתיע כל גורם מלבצע בעתיד תקיפות דומות בסוריה או בכל מקום אחר, זאת מבלי לסבך את איראן במערכה באופן ישיר. איראן חוששת מכל צעד שעלול להוביל להתרחבות המערכה, באופן שעלול לסכן את הנכסים האסטרטגים שלה במרחב המזה"תי (בראש ובראשונה חיזבאללה), ואף להוביל להתנגשות ישירה עם ארה"ב, אבל מנגד תגובה רפה מידי עלולה גם היא להעיד על חולשתה.

אופרטיבית, איראן, שלא ששה לשלוח את המיליציות להגיב על אירועים שכוונו נגדה באופן ישיר, תצטרך לחשוב עד כמה נכון יהיה לשלב את הפרוקסי שלה ובראשם חיזבאללה באופן התגובה, לצד התגובה הישירה שאולי תגיע מאיראן. לכאורה, שילובם של אותם שלוחים יכול להעצים את התגובה של איראן אבל מנגד עלול לסכן אותם בתגובת מנגד שעלולה להוביל להתרחבות המערכה בחזית הצפון.

כך או כך, סביר שחיסול של מהדוי יכריח את ההנהגה האיראנית לחשוב מחדש על דפוס מעורבות של איראן בסוריה. הזירה הסורית מהווה יעד אסטרטגי לאיראן ממגוון רחב של סיבות, אבל רצף הפעולות כנגד נוכחות זו, בדגש על הפגיעה באישים בכירים שאמונים בפועל על דריסת הרגל האיראנית ברחבי סוריה, פוגע בהכרח ביכולת השליטה של טהראן במתרחש בזירה הסורית ועלול להעלות ספקות לגבי יעילותה.

בשורה התחתונה, חיסולו של מהדוי הוא לא "עוד אירוע" במערכה כנגד התבססותה של איראן בסוריה. בשל כך, ובוודאי על רקע ההצהרות הפומביות היוצאות מההנהגה האיראנית לאחר החיסול איראן, שאינה ששה להגיב וגם סובלת ממיעוט יכולות בהקשר הסורי (ומכשלונות מתמשכים ביכולת להוציא פיגועים מחוץ לאיראן), תצטרך לחשוב על תגובה "מחוץ לקופסה" אשר תאפשר לה לבנות מחדש את הרתעתה בזירה הצפונית, זאת מבלי להגרר למלחמה. במובנים רבים אנחנו לא בסופו של אירוע אלא רק בתחילתו, ואופי התגובה מצד איראן ישליך באופן ישיר על סיכוי הרחבת המערכה.

איראן חרבות ברזל סוריה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד