כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
אושר בקריאה ראשונה

העירייה תחזיר באופן יזום עודפי גביה לתושב ששילם ארנונה

אושר בקריאה ראשונה: העירייה תחזיר באופן יזום עודפי גביה לתושב ששילם ארנונה עבור כל השנה, אך עבר דירה לפני תום התקופה. בנאומו, חבר הכנסת מלול ביקר בחריפות את שרת התחבורה מירי רגב אחרי שהתנגדה לקידום הצעת החוק לתשלום באשראי בתח"צ

העירייה תחזיר באופן יזום עודפי גביה לתושב ששילם ארנונה
יוזם החוק ארז מלול צילום: ערוץ כנסת

מליאת הכנסת אישרה אמש (רביעי) בקריאה ראשונה את הצעת החוק לתיקון פקודת העיריות (מס' 158) (השבת עודפי גבייה של ארנונה), התשפ"ד-2024 של חברי הכנסת ארז מלול ויונתן מישרקי. 20 חברי כנסת תמכו בהצעה, ללא מתנגדים או נמנעים, והיא תוחזר לוועדת הפנים והגנת הסביבה. 

מוצע כי במקרה בו אדם הודיע לעירייה כי חדל להיות מחזיק או בעלים בקרקע או בבניין ונגבו ממנו שיעורי ארנונה עודפים – העירייה תשיב לאדם את סכום השיעורים העודפים באופן יזום.

בדברי ההסבר נכתב: "כיום, רשויות מקומיות רבות מחזיקות בסכומי כסף רבים של אזרחים בגין גבייה עודפת של ארנונה שאין הן זכאיות לה. הרשויות אינן משיבות לנישומים תשלומי חובה שנגבו ביתר, אף שהן רושמות בגינם יתרת זכות לטובתם. הרשויות מבצעות החזרים של עודפי גבייה רק בעקבות פניה אקטיבית של תושב להחזרת כספים. כאשר הנישום אינו יוזם פניה לקבלת ההחזר, לא מתבצע החזר והרשויות ממשיכות להחזיק בכספים.

חוב זה נוצר כאשר משלמים ארנונה לכל השנה, ולאחר מכן עוברים דירה. כך נוצר מצב בו האדם גם לא מקבל את כספו על חלקה היחסי של השנה בה לא התגורר בעיר לה שילם תחילת ארנונה והוא גם נדרש לשלם את הארנונה גם בעיר החדשה. 

בעקבות בקשת חופש מידע שהגישה התנועה לחופש המידע, נחשף כי היקף יתרות הזכות של הארנונה בקופת העירייה – כספים ששייכים לתושבים – מגיע למאות מיליונים. כך למשל עודפי הגבייה בעיריית תל אביב מגיעים ל-130 מיליון שקלים, בעיריית ירושלים ל-113 מיליון שקלים, בראשון לציון ל-16 מיליון שקלים, בבאר שבע ל-6.7 מיליון ובעיריית חיפה ל-60 מיליון שקלים.

מטרת הצעת חוק זו היא לחתור למצב שבו יחוש האזרח שהשלטון נוהג עמו ביושר, כך שהאזרח ידע שכשם שהרשות יודעת לזהות כאשר האזרח חב לה ויודעת אף לפעול לשם כך, כך גם תנהג כאשר היא חבה לאזרח".

חבר הכנסת מלול ביקר בחריפות את שרת התחבורה מירי רגב אחרי שהתנגדה לקידום הצעת החוק לתשלום באשראי בתח"צ ובעקבות כך ההצעה נדחתה בוועדת שרים.

ארז מלול רשויות מקומיות ארנונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד