כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
בעולם מחפשים הסברים

שעות בודדות הפרידו בין החיסול המהדהד בדמשק לירי הכושל בעזה

בחיסול בדמשק הפגין צה"ל דיוק שהדהים את העולם. שעות לאחר מכן, צה"ל הרג בטעות 7 עובדי סיוע בעזה. בארה"ב תוהים איך אחד הצבאות האיכותיים בעולם יכול היה לבצע תקיפה מורכבת בחו"ל ואז לבצע מעידה קטלנית ברצועה

שעות בודדות הפרידו בין החיסול המהדהד בדמשק לירי הכושל בעזה
גופות עובדי הסיוע צילום: Rahim Khatib/Flash90

ביום שני האחרון, בסביבות השעה 17:00 חצו בחשאי מטוסי קרב ישראלים את הגבול הסורי, תקפו בניין ששייך לקונסוליה האיראנית בדמשק. בכירים בצבא האיראני חוסלו בפעולה שהדהדה ברחבי המזרח התיכון.

מספר שעות לאחר מכן, צה"ל חיסל שיירת סיוע הומניטרי ברצועת עזה. שבעה עובדי סיוע זרים נהרגו, בפעולה שתוצאותיה פגעו במוניטין של ישראל. ישראל נאלצה להודות בשורה של טעויות קטלניות וקבלת החלטות שגויות.

ב'ניו יורק טיימס' תוהים כיצד ייתכן שאחד הצבאות המצויידים והמאומנים בעולם יכול היה לבצע תקיפה מסוכנת על אדמת סורית, ואז למעוד עם השלכות כה טרגיות בעזה, במקום בו צה"ל שולט הרבה יותר.

גורמים ישראלים מייחסים את הפגיעה בעובדי הסיוע לתקלות מוכרות בזמן מלחמה: שדה קרב מורכב, שבו מתערבבים מחבלים עם אזרחים; ראות מופחתת בלילה, ומטרה נעה, שהשאירה למפקדים דקות בלבד לקבל החלטות.

התקיפה בדמשק היתה מבצע מתוכנן בקפידה ובזמן מדויק נגד יעד נייח, שאושר בדרגים הגבוהים ביותר של הצבא והדרג המדיני.

פרטים שסיפקו משמרות המהפכה של איראן מצביעים על כך שלישראל היה מידע מודיעיני עד דקת התקיפה, כולל את המידע הכי קריטי שהשגריר ואזרחים אחרים עזבו את הבניין וכי מפקדים בכירים נשארו שם כדי לפגוש ראשי ארגוני טרור פלסטינים כדי לדון במלחמה בעזה.

לעומת זאת, אנליסטים צבאיים בארה"ב טענו כי ההסברים של ישראל אינם מניחים את הדעת לגבי מה שקרה בעזה ביום שני בלילה. ההרג בשוגג של עובדי הסיוע, אמרו כמה, הוא תוצאה צפויה של מערכה צבאית מאז התקפות חמאס ב-7 באוקטובר.

היו שהשוו את המקרה למתקפת מל"ט אמריקאית שגויה באפגניסטן ב-2022, שהרגה 10 חפים מפשע, כולל שבעה ילדים. כמו בעזה, התקיפה ההיא התבססה על צילום אווירי. זה קרה לאחר פיגוע התאבדות בו נהרגו לפחות 182 בני אדם, כולל 13 חיילים אמריקאים, במהלך הנסיגה האמריקאית מהמדינה. תחת לחץ למנוע פיגוע נוסף, הצבא האמריקני האמין שהוא עוקב אחר מחבל שעלול להפעיל פצצה נוספת. במקום זאת, הוא הרג עובד סיוע אפגני ותשעה מבני משפחתו.

 
מבצע חרבות ברזל דמשק סוריה איראן סיוע הומניטרי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד